-1,20% Today

2018-05-17 17:53:53

BÖRSEN: H&M DRAGLOK NÄR INDEX LA I EN SLUTVÄXEL, OMXS30 +1,0%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen fick rejält med fart under torsdagseftermiddagen med H&M som draglok. Kursuppgångar märktes i de flesta sektorer. De ledande Europabörserna steg också. USA-börserna skakade av sig inledande nedgångar och vände upp i stället. Oljan letade sig högre och Brent handlades över 80 dollar per fat.

Stockholmsbörsens OMXS30-index slutade 1,0 procent upp till nivån 1.619 och omsättningen uppgick till 14 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

H&M toppade OMXS30 med en uppgång på hela 5,5 procent. Styrelseordförande och huvudägare Stefan Persson har köpt ytterligare aktier för närmare 1 miljard kronor. Svenska Dagbladet spekulerade även i att han kan var på väg att köpa ut klädjätten från börsen. En mäklare som Nyhetsbyrån Direkt var i kontakt med pekade just på dessa faktorer som förklaring till kursuppgången.

På hemmaplan hamnade dock betting under press efter att brittiska regeringen flaggat för höjd skatt på online-spel. Detta för att kompensera för minskade skatteintäkter mot bakgrund av kraftigt sänkta maximala insatser i spelterminaler.

Bland betting-bolagen föll Leo Vegas och Kindred med 4,6 respektive 1,5 procent. Kambi tappade 2 procent, trots amerikanskt sportboksavtal.

"Det är klart att detta kan vara negativt för de nordiska spelbolagen, men samtidigt är det inte fastställt hur mycket skatten ska höjas med. Det är ju i dagsläget 95 procents kanalisering i Storbritannien på grund av den relativt låga skatten och höjer man skatten riskerar kanaliseringen att minska", kommenterade en spelanalytiker det brittiska beskedet.

Oljebolagen avancerade vidare i spåren av stigande oljepriser. Lundin-bolaget Ipco steg ytterligare nästan 11 procent och är upp hela 30 procent efter tisdagens rapport.

Enquest steg drygt 5 procent medan Lundin Petroleum var upp 2,5 procent trots att Goldman Sachs sänkt sin rekommendation till neutral.

E-handelsbolaget Boozt steg 1,3 procent efter rapport medan balkongbolaget Balco var upp 1,5 procent. Sensys Gatso sjönk 8 procent medan Stille steg närmare 10 procent efter rapport.

Collector avancerade nästan 4 procent. Dagens Industri konstaterade att nischbanken tappat en tredjedel av sitt värde senaste året och att aktien kan vara köpvärd.

Phase Holographic ska göra en företrädesemission på 65 miljoner kronor. Aktien rasade 33 procent.

Invuo var en annan förlorare med ett tapp på 39 procent då bolaget har likviditetsproblem.

Affärsvärlden rekommenderade köp av Christian Berner och aktien handlades upp drygt 7 procent. Beijer Ref och HiQ fick sälj-råd och aktierna tappade 2,7 respektive 3,6 procent.

Bioteknikbolaget Oncopeptides aktie åkte berg och dal-bana. Ett abstrakt publicerades på torsdagen för Horizon-studien där tumörssvarsfrekvensen, ORR, var lägre än tidigare. Aktien var som mest ned hela 19 procent men slutade drygt 6 procent lägre.

Graf: OMXS30 under torsdagen.

Källa: Infront.