+0,83% Today

2018-03-01 08:47:59

BÖRSEN: NEDGÅNGAR I KORTEN EFTER OLJEPRISFALL

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen kan väntas öppna ned på torsdagen, efter tydliga nedgångar i omvärlden. New York-börserna halkade ned mot slutet av handeln efter oljeprisfall i spåren av lagerökningar, och i Tokyo föll Nikkei 225 1,6 procent på torsdagen på USA-ränteoro inför Fed-chefen Jerome Powells torsdagstal. Fastlandskinas börser steg däremot efter något högre industri-PMI än väntat för februari.

Med cirka en halvtimme till öppning var Europaterminerna ned 0,3-0,4 procent. IG:s OMXS30-förhandel indikerade en nedgång i paritet med det.

Priset på Nordsjöolja sjönk under sen onsdag från drygt 66:50 till omkring 64:50 dollar per fat. Utlösande faktor var att de amerikanska råoljelagren steg med 3 miljoner fat förra veckan enligt statistik från USA:s energidepartement. Ökningen var drygt 40 procent högre än väntat. Inför torsdagens börsöppning kostar oljan 64:72 dollar per fat.

Silf/Swedbanks industri-PMI steg till 59,9 i februari, från 57 i januari och högre än SME Direkt-konsensus på 57,8.

Bolagsnyheter

* Lundin Mining vill förvärva något stort i år, exempelvis en koppargruva för 3 miljarder dollar, enligt vad ordföranden Lukas Lundin säger till Bloomberg.

* Karo Pharma förvärvar en dansk produktportfölj för drygt 2,6 miljarder kronor, nästan fyra gånger omsättningen i den köpta portföljens årsomsättning på 700 miljoner kronor, som i sin tur är något högre än Karos egen omsättning 2017.

Köpeskillingen kan jämföras med Karo Pharmas börsvärde på 3,3 miljarder kronor, och finansieras med en kombination av lån och företrädesemission, den sistnämnda garanterad av storägaren och styrelseordföranden Anders Lönner.

* Den kanadensiska kapitalförvaltaren Mawer har ökat till 10,8 procent av taktäckningsbolaget Nordic Waterproofing och passerar därmed Swedbank Robur som största ägare.

* Kinneviks största innehav Zalando spår tillväxt i linje med marknadsförväntningarna 2018, nämligen 20-25 procent för fjärde i rad. Rörelsemarginalintervallet 4-5 procent var däremot något under konsensus och aktien backar i den tyska förhandeln.

* Volvokonkurrenten Scanias vd uppger i Dagens Industri att den stigande lastbilsefterfrågetrenden från det fjärde kvartalet har hållit i sig i det första.

* Africa Oils bokslut innehåller ett resultat efter skatt på -0,8 miljoner dollar för det fjärde kvartalet (-11,3), ingen omsättning, och en kassa på 392 miljoner dollar vid årsskiftet, 32 miljoner lägre än tre månader tidigare.

* Atlas Copco och Sweco har aviserat förvärv.

Rekommendationer:

* Jefferies höjer Sandvik till köp från behåll. Riktkursen höjs till 185 från 160 kronor, 20 procent över onsdagens stängningskurs 154:50 kronor.

* Mediobanca höjer Nordea till outperform från neutral, med riktkurs sänkt till 111 från 114 kronor. Aktien stängde på 94:56 kronor på onsdagen.

* Redeye höjer sin riktkurs för spelbolaget THQ Nordic för 168 kronor. På onsdagen stängde aktien på 148:80 kronor.