+0,83% Today

2018-03-01 10:59:51

BÖRSEN: ERICSSON SÄNKE PÅ OLJESTYRD BÖRS, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Direkt) En svag inledning hos Stockholmsbörsen blev något värre i och med oljeprisfall framåt förmiddagen på den första handelsdagen i mars. Ericsson agerade främsta sänke med Volvo som motkraft när marknaden stålsatte sig inför ett tal av den nye Fedchefen i eftermiddag.

OMXS30 var ned 0,8 procent till 1.571 klockan 10.45, med aktier för 3,2 miljarder kronor omsatta. Tyska DAX backade 1,3 procent.

Nordsjöoljan tappade plötsligt till 64:45 från 64:85 dollar per fat, efter att ha tappat från 66:70 på onsdagseftermiddagen i samband med oväntat stora lagerökningar i USA.

Med rapportperioden väsentligen undanstökad i och med deadline för boksluten med kalenderräkenskapsår den 28 februari var nyhetsflödet på svenskt börsgolv tunt. Scania-vd:ns uppgifter om ihållande god efterfrågan på lastbilar i Dagens Industri räckte för att Volvo skulle ta ledningen i det genomröda OMXS30 med minus 0,1 procent.

I botten och som mest omsatta aktie före Volvo fanns Ericsson utan några kommunicerade nyheter. Aktien backade mer än 2 procent efter att ha klättrat omkring 10 procent de senaste tre veckorna.

Fingerprint Cards var ned 1,7 procent. Hexagon-vd:n Ola Rolléns representant har lämnat valberedningen, en indikation på att Breakits uppgifter från i mitten av februari om att storägaren har sålt sin post stämmer. Next Biometrics var ned 3 procent i Oslo efter att ha rapporterat omsättningsminskning och förlust för det fjärde kvartalet.

Kinnevik backade 1,4 procent. Det största innehavet Zalando tappade nästan 5 procent i Frankfurt efter att det tycks kosta mer än vad marknaden hade väntat sig att upprätthålla tillväxttakt och lönsamhet.

Sandvik tappade 0,2 procent, tredje bäst i OMXS30, efter en rekommendationshöjning från Jefferies.

Utanför index steg bygghissbolaget Alimak 1,4 procent efter att huvudägaren Latour utökat sitt innehav något i kölvattnet av bokslutets kursfall.

Karo Pharmas danska storförvärv, delvis emissions- och delvis lånefinansierat, fick tummen ned av marknaden och aktien backade 4 procent. Den förvärvade portföljen, som kostar nästan fyra gånger försäljningen, omsätter något mer än Karo Pharma självt men dess lönsamhet är höljd i dunkel.

Medicinteknikbolaget Synthetic MR backade drygt 6 procent på Aktietorget efter att vd sålt en tredjedel av sitt innehav för 3,6 miljoner kronor.

Bland Affärsvärldens svenska köpråd steg Rezidor 0,6 procent och Dustin 1,0 procent. JM, som man ska avvakta med att investera i enligt tidningen, backade 1,5 procent.

Spelbolaget THQ Nordic steg 1,1 procent till drygt 150 kronor efter att Redeye höjt sin riktkurs från 140 till 168 kronor.

Klockan 16 inleder Federal Reserve-chefen Jerome Powell andra delen av ett tal inför den amerikanska senatens bankkommitté. Tidigare i veckan har han lovordat styrkan i USA:s ekonomi, vilket har följts av räntehöjningsoro och börsnedgångar.

Diagram: OMXS30 2018-03-01

Källa: Infront