2017-10-09 08:48:36

BÖRSEN: OREGELBUNDET FÖR TERMINER, LETEN ERICSSON-ORDFÖRANDE

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att öppna omkring nollstrecket på måndagen efter att i fredags ha backat efter fjorton raka uppgångsdagar. På nyhetsfronten har Ronnie Leten föreslagits till ny Ericssonordförande.

Terminerna för de ledande europeiska handelsplatserna noterades svagt upp, undantaget Londonterminen, vid 8.35-tiden. OMXS30-terminen var då upp 0,1 procent.

I Asien påverkas handeln av att Tokyo och Seoul håller helgstängt. Kinabörserna har dock klättrat på måndagen efter en veckas helgstängt medan rörelserna på övriga öppna börser varit begränsade under måndagens handelssession.

Börserna i New York stängde i stort oförändrade i fredags medan USA-terminerna var svagt upp på måndagsmorgonen.

På råvarumarknaden har rörelserna överlag varit lätt positiva på måndagsmorgonen.

Bolagsnyheter:

* Atlas Copcos tidigare vd Ronnie Leten föreslås, i likhet med vissa spekulationer, som ny styrelseordförande i Ericsson. Han lämnar därför ordförandeposten i Electrolux. Kurt Jofs, ansvarig för Ericsson Networks under 2003-2008 och i dag styrelseordförande i Tieto, föreslås till Ericssonstyrelsen.

* Säkerhetskoncernen Gunnebo har vinstvarnat på grund av naturkatastrofer i Nordamerika, beslut om nedläggning av en fabrik i Sydafrika och svåra marknadsförhållanden i Frankrike. Rörelseresultatet väntas uppgå till 49 miljoner kronor i det tredje kvartalet, mot 91 miljoner kronor under jämförelsekvartalet 2016.

* Teknikkonsulten ÅF ändrar sitt tillväxtmål, från tidigare ambition att omsätta 2 miljarder euro år 2020 till en årlig tillväxt på 10 procent inklusive tilläggs- men exklusive större plattformsförvärv. Den nya tillväxtmåltakten är inte tillräcklig för att nå 2 miljarder euro år 2020, men exkluderar å andra sidan bidrag från större förvärv.

* Även My Taste har lanserat nya finansiella mål. Efter att kommunicerade förvärv är fullt ut införlivade är siktet bland annat att nå positivt operationellt kassaflöde. På längre sikt är målet bland annat att öka omsättningen 25 procent årligen och nå en ebitda-marginal om minst 20 procent.

* Omsorgsbolaget Attendo är en av intressenterna av riskkapitalbolaget Carlyle Groups tyska omsorgsbolag Alloheim Senioren-Residenzen som kan vara värt över 1 miljard euro, enligt Bloomberg News. Nordea anser att det vore ett rimligt förvärvsobjekt när Attendo söker tillväxt utanför Norden i linje med sitt långsiktiga mål att bli den största privata vårdoperatören i Europa vid 2025. Attendo skulle dock behöva genomföra en emission för ett förvärv, bedömer Nordea.

* IT-återförsäljaren Dustin har utsett Thomas Ekman från Cabonline Group till ny vd, som tidigare varit vd för Tele2 Sverige. Han efterträder Georgi Ganev som sedan tidigare känt ska lämna sin tjänst vid årsskiftet för att bli vd på Kinnevik.

* Starbreeze ska klara av att nå sitt nya intäktsmål utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke - Payday 3. Det uppge Spelbolagets vd Bo Andersson Klint till i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Analyser:

* Dagens industri rekommenderar köp av kontraktstillverkaren AQ i måndagens utgåva.

* En djupdykning i svenska IT-sektorn föranleder köpråd av Hiq, Avega och Knowit, från Börsveckan som samtidigt avvaktar med Tieto, Prevas, Softronic och Addnode.

* Pareto Securities har sänkt rekommendation för Raysearch till behåll från köp.

Makro:

* Den turkiska liran har tappat rejält mot dollarn på måndagen till den svagaste nivån på åtta månader efter en upptrappad diplomatisk konflikt mellan Turkiet och USA. Bland annat verkar det svenska bettingbolaget Betsson i Turkiet.

* SEB:s boprisindikator rörde sig ned till 50 för oktober, mot 51 i september, fjärde raka månaden med sjunkande förväntningar.

* Caixin/Markits tjänste-PMI för Kina sjönk till den lägsta nivån sedan december 2015 i september (till 50,6).

* Industriproduktionen i Tyskland steg mer än väntat i augusti, +2,6 procent mot juli (väntat +0,8 procent).

* Med anledning av Columbus Day håller den amerikanska räntemarknaden stängt på måndagen (New York-börserna är dock öppna för handel). Ingen USA-statistik väntas på måndagen men senare i veckan inleds den amerikanska rapportsäsongen. Flera storbanker redovisar resultat i slutet av veckan.

Bäst utveckling - Idag Topplistor