2017-11-14 17:56:34

EUROPABÖRSER: MER NER, ORO KRING KINA OCH USA, STOXX 600 -0,6%

STOCKHOLM (Direkt) De ledande europeiska börserna fortsatte ned i tisdagens handel i spåren av oro kring Kinas ekonomiska utveckling och arbetet med USA:s skattereform. Det breda regionala samlingsindexet Europe Stoxx 600 sjönk 0,6 procent.

Råvarusektorn tillhörde förlorarna sedan kinesisk statistik bidragit till att pressa råvarupriserna. På Londonbörsen backade råvarubolagen tydligt med Rio Tinto i botten med ett fall på 2,9 procent och Anglo American och Glencore tätt därefter.

Indexet FTSE 100 i London stod dock emot och var oförändrat efter stora kursuppgångar för annat dagligvarukedjan Tesco som fick klartecken för förvärvet av Booker. Även teleoperatören Vodafone klättrade.

Tyska DAX-indexet sjönk 0,3 procent med Commerzbank och stålbolaget Thyssenkrupp som förlorare. Deutsche Bank sänkte sin rekommendation för tyska aktier till undervikt från övervikt med hänvisning till att den tyska börsen har gått 6 procentenheter bättre än ett europeiskt index sedan mitten av augusti.

Adidas steg däremot på nytt och var upp 1,9 procent.

I Paris sjönk CAC 40 med 0,5 procent. Livsmedelskedjan Carrefour hade en ny tung handelsdag och backade 1,4 procent. En annan förlorare var Arcelormittal som föll 5,0 procent.

Den italienska respektive spanska börsen gick något svagare än övriga och backade 0,6 procent vardera.