2018-01-08 12:20:04

SANDVIK: DNB POSITIV TILL VÄNDSKÄRS- OCH GRUVDIVISIONER I ÅR

STOCKHOLM (Direkt) DNB tror att Sandviks vändskärsdivision Machining Solutions kommer att utgöra en tillväxtdrivkraft under det första halvåret, och att koncernens division för gruv- och bergbrytningsteknik kommer att få upp farten under det andra halvåret.

Det skriver Bloomberg News om DNB:s rekommendationshöjning av Sandvik från behåll till köp, som Nyhetsbyrån Direkt har rapporterat om under morgonen.

Riktkursen höjs från 142 till 170 kronor i takt med att banken höjer sina estimat för rörelseresultatet under 2018 och 2019 med 5 procent.

För Sandviks ståldivision Materials Technology, som länge har varit ett sorgebarn för koncernen och gjorde en oväntad förlust under det senast rapporterade kvartalet, tror DNB på lönsamhetsförbättringar under 2018-2019.

DNB upprepar, parallellt med Sandvikhöjningen, sina rekommendationer för SKF (köp) och Atlas Copco (behåll). För SKF tror DNB att bolaget under 2018 befinner sig i "sweet spot", och vad gäller Atlas Copco menar banken att nuvarande värdering har stöd på både kort och lång sikt inför den förestående uppdelningen av bolaget.

Sandvik var upp 1,1 procent och näst bästa OMXS30-aktie vid lunchtid på måndagen. Atlas Copco A steg samtidigt 1,0 procent medan SKF var upp mer begränsade 0,1 procent. OMXS30 stärktes 0,4 procent.

Bäst utveckling - Idag Topplistor