+0,83% Today

2018-03-02 17:47:41

BÖRSEN: DYSTER VECKOAVSLUTNING MED VERKSTAD NED, OMXS30 -2,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen sjönk med tilltagande styrka under fredagen för att stänga kring dagslägsta. Nedgången var bred med press från verkstad. Autoliv och Elekta gick mot strömmen.

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde ned 2,2 procent till nivån 1.526. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 18,9 miljarder kronor.

Dystra tongångar efter torsdagens besked om annalkande importtullar på stål och aluminium i USA fick börserna runt om i världen att falla.

Ståltariffer, på förslag av president Donald Trump, har väckt reaktioner runtom i världen. För Europas del kommer EU-kommissionen i nästa vecka att lägga fram förslag på repressalier mot USA:s tullar på stål och aluminium.

För svensk del exporterar stålindustrin omkring 10 procent av sina produkter, merparten nischade specialstål, till USA enligt branschorganisationen Jernkontoret.

"Det här är ett steg i fel riktning. Vi behöver mer frihandel, inte mindre", sade Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Ett mer protektionistiskt USA bidrog till större nedgångar ute i Europa. Industritunga DAX-index föll med 2,4 procent. Tyska stål- och fordonsbolag fanns bland förlorarna.

Industribolagen pressades i spåren av ståltarifferna. Sandvik, vars ståldel SMT:s omsättning till cirka en fjärdedel genereras i Nordamerika, sjönk mest med 4,3 procent.

"Det är i nuläget för tidigt att uttala sig exakt om vad USA:s planerade ståltullar kommer att innebära för Sandvik" uppgav presschefen på Sandvik till Nyhetsbyrån Direkt.

Volvo var ned 4,0 procent, och Electrolux tappade 3,8 procent. Även SSAB, som tidigare har stigit på tullförslaget, sjönk med 2,8 procent.

Mot strömmen gick rapporterande Elekta, som steg med över 14 procent. Tredje kvartalet bjöd på en oväntat stark organisk orderingång, en ökning med 9 procent. Två nya order på strålbehandlingssystemet Unity har bokats under kvartalet. Rapporten var i övrigt bättre än väntat sett till både omsättning och vinst.

Autoliv höll också emot bra i nedgången och steg med 1,2 procent. Aktivistfonden Cevian med grundaren Christer Gardell vid rodret har under en period köpt aktier i bilsäkerhetsföretaget och är nu tredje största ägare.

"Det är en stabil kassaflödesmaskin och verksamheten inom autonom körning har en fantastisk potential. Det är en väldigt spännande uppsida och på längre sikt kommer bolaget att gå mycket bättre", sade Christer Gardell till Direkt.

Utanför Stockholmsbörsen steg First North-listade Gapwaves med över 12 procent. Bolaget har inlett en förstudie med en gapvågledarbaserad antennlösning för bilradar. Studien görs tillsammans med Mobility Xlab som har Autoliv, Ericsson och Volvo bakom sig.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 2 mars

Källa: Infront