-1,20% Today

2016-09-15 17:52:04

BÖRSEN: VÄNDE TILL PLUS TROTS H&M-PRESS, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Efter fem nedgångsdagar i rad avslutade Stockholmsbörsen på plus, trots att indextunga H&M tappade rejält. Börsen tillbringade huvuddelen av torsdagen på lätt negativ mark, men klart stigande kurser i USA-handeln drog den sista timmen med sig såväl Stockholm som övriga Europa.

Ett räntebesked från Bank of England gick relativt obemärkt förbi. Centralbanken lämnade basräntan oförändrad på 0,25 procent, vilket var helt i linje med förväntningarna, men en räntesänkning senare i år ligger fortfarande i korten. Eftermiddagen bjöd även på en massiv anstormning av amerikansk makrodata där det största pjäserna: detaljhandeln, Philadelphia Fed Index, PPI och Empire manufacturing inte omedelbart gav något genklang i aktiekurserna.

Vid stängning noterades storbolagsindexet OMXS30 0,5 procent högre till nivån 1.417. Omsättningen på Stockholmsbörsen stannade på drygt 12 miljarder kronor.

Inom OMXS30 steg 26 av aktierna och i toppen märktes verkstadsbolag som Atlas Copco och SKF, upp 2,1 respektive 1,4 procent. Även flertalet av bankerna utvecklades starkt.

Kinnevik avancerade 1,5 procent. Kinnevikdelägda Global Fashion Groups försäljning steg rejält under det första halvåret men med fortsatt, om än minskad, rörelseförlust.

I motsatt ände låg H&M med en nedgång på 4,3 procent. Bolagets augustiförsäljning steg 7 procent och därmed missade analytikernas förhandstips utfallet med i snitt nära 5 procentenheter. Kylan som skulle locka in kunderna i H&M:s butiker uteblev under den andra halvan av augusti och höstkollektionen försvann därmed inte från galgarna i önskvärd omfattning. En titt på väderkartorna visar att värmen hittills i september dröjt sig kvar på fler viktiga marknader.

SSAB noterades 1,7 procent lägre. En fortsatt utmanande amerikansk grovplåtsmarknad, tröga utredningar om importavgifter och stigande priser på kol har fått RBC Capital Markets att sänka SSAB till underperform.

Amerikanska och holländska myndigheter har föreslagit ett förlikningsbelopp på cirka 12 miljarder kronor avseende Telias etablering i Uzbekistan.

"Det är ett stort belopp, vi hade räknat med något i storleksordningen 7-8 miljarder kronor", sade Swedbanks aktiestrateg Lars Söderfjell till Nyhetsbyrån Direkt.

Inom sektorn tog också budrykten fart gällande danska TDC där anonyma källor bland annat nämnde Telia som en möjlig intressent. Telia-aktien sjönk 0,5 procent och i Köpenhamn klättrade TDC 5,8 procent.

Hoist avslutade oförändrat efter att ha noterats som mest 2 procent ner. Bolaget höll en kapitalmarknadsdag utan att bjuda på några större nyheter. Lagda mål hölls intakta, likaså upprepades synen om en marknad med ett ökat antal skuldportföljer men med en ökad konkurrens.

Internetoperatören Bahnhof rasade nära 13 procent efter att dotterbolaget Elementica inte har fått i gång någon byggstart och att tidpunkten för en särnotering är högst osäker.

Motion Display, listat på Aktietorget, har fått en order på 4,9 miljoner kronor, bolagets största hittills och aktien rusade 48 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 14 september

Källa: Infront