2017-12-13 17:45:00

SSAB har nått en uppgörelse för haveriet i Oxelösund

SSAB har nått en slutlig uppgörelse med försäkringsbolaget och leverantören om cirka MSEK 315 som kompensation för haveriet i Oxelösund som inträffade i december 2016. Uppgörelsen kommer att ha en positiv resultatpåverkan om cirka MSEK 265 i det fjärde kvartalet 2017.

Som tidigare rapporterats, erhölls ett förskott från försäkringsbolaget om cirka MSEK 50 under det andra kvartalet 2017. De ytterligare MSEK 265 kommer att bokföras i SSAB Specials Steels resultat för det fjärde kvartalet 2017. Totalt uppgår kompensationen från försäkringsbolaget och leverantören därmed till cirka MSEK 315.

För frågor, vänligen kontakta:
Per Hillström, Head of IR, per.hillstrom@ssab.com,tel: +46 70 2952 912

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.com. Följ med oss även i sociala medier: Facebook (https://www.facebook.com/ssab.ab/), Instagram (https://www.instagram.com/ssab_steel), LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/ssab), Twitter (https://twitter.com/SSAB_AB) och YouTube  (https://www.youtube.com/channel/UC4VLgeRbWC5GwUUcL3bOrlA)

Attached html: HTML
Attached pdf: PDF