+0,56% Today

2017-12-22 11:31:34

TRADING DIREKT: VISS PRESS I STOCKHOLM, LONDON MOT STRÖMMEN.

Länk till fredagens (årets sista) Trading Direkt:

<span style="color:#0070C0;">https://www.youtube.com/watch?v=3kzKhGu0mOs</span>

STOCKHOLM (Direkt) OMXS30 handlas ned 0,3 procent på förmiddagen, vilket i stort sammanfaller med utvecklingen i Europa i stort. Madrid utmärker sig negativt med en nedgång om 0,9 procent och precis ovanför nollstrecket återfinns London, Oslo och Helsingfors.

S&P500 upp +0,2 procent igår och uppgången hittills i år summerar till nästan 20 procent. Nasdaq är 2017 hittills upp hela 29,4 procent. Vixindex fortsatt på historiskt låga nivåer, 9,4. Oslobörsen nordisk vinnare i år med uppgång på knappt 20 procent. Bitcoin backar till strax under 14 000 dollar, japanska aktörer drivit på uppgång under hösten och Goldman Sachs överväger trading desk för kryptovalutor.

Bolag/aktier som nämns utöver tekniska analyser: Starbreeze - Försening Psychonauts 2 och samarbete mellan dotterbolaget StarVR och SEGA, Skanska - orderframgångar, Nilsson Special Vehicles - Genomför säkerställd företrädesemission, H&M, JM - Danske bank sänkt riktkurs med 40 procent, SEB Fonder flaggat för över 5 procents ägande, H&D Wireless - Listning på First North idag.

Aktuella strukturaffärer och förvärv: GVC lagt bud på Ladbrokes 3,2 miljarder pund, Atlas Copco, Sdiptech, Lifco, ÅAC Microtec.

Tobbe Roséns tekniska analyser:

INDEX: S&P tuffar på, mellandagarna brukar vara bra period. Konsolidering kan vara att vänta efter nyår.

OMXS30 - Fortsatt konsolidering. Stop lossar kring 1640 kan driva på uppgångar och 1585 kan driva på nedgångar om någon av de nivåerna bryts igenom.

DAX - Neutral på kort sikt, positiv på längre sikt.

AKTIER: Ericsson B, Hexpol B, Hennes & Mauritz B, Lundin Petroleum, Nordea, Securitas B, Volvo B.

TITTARÖNSKEMÅL: Advanced Micro Devices, Alibaba, Byggmax Group, Capio, Intrum, Lundin Mining, Macy's, Navistar International Corporation, Outotec, Serneke Group, SSAB B, SSAB A, Umida B, VA Automotive i Hässleholm, Vestas Wind Systems, Orexo, Nilörngruppen B, Dedicare B, Cloetta B. NOTE.

VALUTOR: USD/SEK.

RÅVAROR: Koppar, guld, råolja (Brent).