2017-11-06 12:06:44

BÖRSEN: SMÅSURT, MUNTERS UPP PÅ FACEBOOKORDER, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen förde en tynande tillvaro vid lunchtid på måndagen, svagt ned i linje med de ledande Europabörserna.

Vid 12-tiden hade OMXS30 i Stockholm backat 0,2 procent till nivån 1.675. Aktier för 5,0 miljarder kronor hade omsatts på Stockholmsbörsen.

Oljebolag fick stöd av att oljepriserna steg kraftigt på fredagskvällen fortsatte upp på måndagen med råvarurelaterat som starkaste sektor i Europa. Enquest steg 5,5 procent och Lundin Petroleum var 0,7 procent högre.

I topp inom storbolagsindexet låg Skanska med en uppgång på 2,0 procent, följt av Electrolux 1,3 procent högre och Boliden 0,9 procent upp. Fingerprint Cards backade 1,4 procent. Atlas Copco och SSAB var 1,2 procent lägre.

Munters steg 2,4 procent. Bolaget har fått ytterligare order från Facebook för leverans av kylenheter till två av det sociala nätverkets datacenter i Europa.

Medicinteknikaktien Raysearch föll 6,4 procent. Efter bolagets vinstvarning i förra veckan för det tredje kvartalet är analytikernas konsensus lägre, men Pareto bedömer att snittprognoserna för det fjärde kvartalet 2018 fortfarande ligger för högt och sänker sitt råd för aktien till sälj från tidigare behåll.

Kontraktstillverkaren Recipharm steg 4,4 procent i inledningen till omkring 112 kronor. Carnegie har höjt sin rekommendation för Recipharm till köp från behåll och riktkursen dras upp till 130 från 110 kronor.

På en ganska tunn börsagenda rapporterade e-hälsovårdsbolaget Kontigo Care fortsatt tillväxt med halverad förlust i tredje kvartalet. First North-aktien steg 6,5 procent.

First North-listade satellitbolaget ÅAC Microtec har fått en order från Airbus initialt värd 1,1 miljoner kronor. Aktien var upp 1,9 procent.

Börsveckans köpråd gav utslag i morgonens aktiekurser. Monmentum handlades upp 3,3 procent, Acando med 2,4 procent och Swedol med 0,6 procent.

Spelutvecklingsbolaget Bublar gjorde debut på NGM Nordic MTF på måndagen och betalades på 3:17 kronor. I emissionen inför listningen var teckningskursen 3:67 kronor per unit inklusive teckningsoption.

Graf: OMXS30 måndagen den 6 november 2017.

Källa: Infront.

Bäst utveckling - Idag Topplistor