2017-09-20 17:49:39

BÖRSEN: BLYGSAM UPPGÅNG RADERADES UT INFÖR FED, OMXS30 +0,1%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde onsdagen med en blygsam uppgång som till största delen raderades ut under de avslutande timmarnas handel. Investerarna avvaktade inför det amerikanska styrräntebeskedet från Federal Reserve under onsdagskvällen svensk tid.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,1 procent till nivån 1.585. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 12,1 miljarder kronor. Även på kontinenten var index-utvecklingen oregelbunden i väntan på Fed.

Att EQT enligt tidigare avtal sålt 12,6 miljoner aktier i Academedia till bland annat Mellby Gård hjälpte omsättningen. Academedia fick efter en trög start fart uppåt och stängde 5,4 procent högre.

Fingerprint kursras under de senaste dagarna i spåren av bolagets vinstvarning avstannade. Aktien handlades upp 3,6 procent. UBS har sänkt riktkursen för aktien till 21 kronor, från 30 kronor, och upprepat tidigare sälj-råd.

H&M var en vinnare bland storbolagen med en uppgång på 2,5 procent. Handelsbanken skrev i sitt morgonbrev att H&M är betydligt lägre värderat än Zara-ägaren Inditex. Sämst utveckling på OMXS30 hade Ericsson med en nedgång på 2,5 procent.

Recipharm lyfte 6 procent på besked om samarbete med Roche med ett långsiktigt produktionsavtal. Detta avtal väntas generera försäljning mer än 6 procents nettoomsättningsökning med en ebitda-marginal drygt i nivå med koncernens mål.

Uppdaterade finansiella mål från friluftsbolaget Thule inför bolagets kapitalmarknadsdag, bland annat inklusive ett höjt rörelsemarginalmål, fick upp aktien knappt 6 procent.

Hårdare var utvecklingen för detaljhandelsbolaget Clas Ohlson, ned nästan 6 procent, sedan Carnegie sänkt rekommendationen för aktien till sälj.

Myfc avancerade 15 procent efter en riktad emission till den brittiska investerargruppen Signal Special Opportunities och Handelsbanken Fonder på 42,1 miljoner kronor.

Teckningskursen i spelbolaget THQ Nordics riktade emission, som annonserades sent på tisdagen, blev 83 kronor per aktie. Aktien tappade närmare 9 procent till 83:25 kronor.

Kepler Cheuvreux har inlett bevakning av Com Hem med köprekommendation och riktkurs 140 kronor. Tv-distributörens aktie klättrade knappt 1 procent till 118:30 kronor.

Hälsovårdsbolaget Midsona fick också en skjuts i analysflödet. Aktien avancerade över 8 procent till 49:20 kronor sedan SEB inlett bevakning med att rekommendera köp kombinerat med en riktkurs om 63 kronor.

Det lagförslag som regeringen i Botswana överväger, och som skulle ge staten förköpsrätt till ovanligt stora eller på annat sätt unika diamanter som hittats i landet, kommer inte att ha någon effekt på Lucara Diamonds finanser, menar bolaget självt. Aktien inledde upp för att under eftermiddagen vända ned och stänga ned 1,3 procent.

Mavshack rusade upp 58 procent efter att finansmannen Gunnar Mannerheim flaggat för köp av 20 miljoner aktier, runt 10 procent av kapitalet i webstreamingbolaget.

Sämre gick det för Intellecta som föll med 22 procent efter en vinstvarning.

Graf: Kursutveckling för OMXS30 under onsdagen

Källa: Infront