2018-01-05 08:04:37

BÖRS: REVANSCH 2018 FÖR BOSTADSUTVECKLARE OCH KLÄDBOLAG? - DI

STOCKHOLM (Direkt) Flera bostadsutvecklare och klädbolag ser ut att kombinera hög lönsamhet med låg värdering och får därmed plats i en så kallad Greenblatt-portfölj för 2018 med 30 aktier för 2018, skriver Dagens Industri på fredagen.

"Efter flera framgångsrika år fick vår Greenblatt-portfölj stryk av index i fjol /…/ förhoppningsvis var det ett hack i kurvan som korrigeras av aktierna som ska förgylla 2018", skriver DI angående valet. De 30 aktierna har valts utifrån inspiration från USA-professorn Joel Greenblatts investeringsfilosofi.

Bostadsutvecklarna JM, Oscar Properties, Magnolia Bostad och Bonava återfinns i portföljen. Byggbolag med bostadsutvecklingsverksamhet likaså i form av Serneke och Peab.

Inom bostadsrelaterat hittas vidare Byggmax, Inwido och Nobia samt Nordic Waterproofing.

Bland konsumentrelaterade aktier inom detaljhandel hittas Mekonomen, Bilia, Swedol, Clas Ohlson, H&M och Kappahl.

Fastighetsbolagen SBB, Wihlborgs, Diös, Hemfosa och Fast Partner är också med i portföljen.

Bland klassiskt mer defensiva konsumentrelaterade papper listas snusjätten Swedish Match liksom bettingbolaget Betsson.

De råvarurelaterade bolaget Boliden, Tethys Oil och Gränges kvalar också in. Inom teknikrelaterat får Mycronic, Acando och Fingerprint plats i portföljen.

Bäst utveckling - Idag Topplistor