-0,13% Today

2018-02-13 16:35:22

NEW YORK: HÄLSOVÅRD BIDRAR TILL ATT SÄNKA INDEX, S&P 500 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) De ledande USA-börserna sjönk återigen på tisdagen efter ett par dagars återhämtning. Osäkerheten kring ränteutvecklingen fanns kvar i marknaden efter förra veckans rejäla kursfall och blickarna vändes mot onsdagens viktiga inflationsstatistik.

Vid 16.30-tiden var Dow Jones industriindex 0,2 procent ned. Även S&P 500 var 0,2 procent lägre medan Nasdaqs kompositindex var oförändrat.

I måndagens federala budget lanserad av Donald Trump tog aktiemarknaden bland annat fasta på utökade resurser för försvaret, vilket stärkte Boeing, Lockheed Martin och Raytheon.

På råvarumarknaderna backade oljepriset medan metallpriserna mestadels låg på plus.

Bland enskilda aktier rusade sportklädestillverkaren Under Armour drygt 15 procent efter en stark rapport där bland annat intäkterna utgjorde en positiv överraskning.

Hälsovårdsaktier bidrog dock till att dra ned index. Wall Street Journal rapporterade att apotekskedjan Walgreens vill köpa återstoden av medicindistributionskedjan Amerisource Bergen, samtidigt som Amazon vill skapa ett större fotavtryck på marknaden för medicinhandel.

Amerisource Bergen steg 9,7 procent på nyheten om att Walgreens vill köpa återstoden av aktierna utöver de 26 procent bolaget redan äger. Amazon steg 1,9 procent medan Patterson sjönk 7,7 procent. Två andra distributörer av receptbelagd medicin, Cardinal Health och McKesson, tappade 3,8 respektive 2,0 procent.

I januari aviserade Amazon ett partnerskap med JP Morgan Chase och Berkshire Hathaway, inriktat på att sänka kostnaderna för hälsovård. Amazon väntas allmän ha siktet inställt på en större roll inom hälsovården.

Kosttillskottföretaget GNC Holdings stärktes 25 procent efter att ha skapat ett samriskbolag med Harbin Pharmaceutical Group i Kina. Harbin investerar 300 miljoner dollar i GNC, vilket gör dem till bolagets största aktieägare.

Före börsöppningen talade Fedchefen i Cleveland, Loretta Mester, och hon sade att de turbulenta börserna inte påverkar ekonomin eller räntan. De underliggande fundamentala faktorerna som stöttar ekonomin är väldigt sunda, var hennes budskap.

Räntan på en tioårig amerikansk statsobligation sjönk 2 punkter till 2,84 procent.