2016-09-27 17:48:08

BÖRSEN: OLJEAKTIER I BOTTEN INFÖR MÖTE, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen uppvisade en orgelbunden utveckling under tisdagen och slutade något högre. De större europeiska handelsplatserna hamnade dock på mindre minus.

Storbolagsindexet OMXS30 steg till slut 0,2 procent till 1.421. Omsättningen på Stockholmsbörsen nådde knappt 13 miljarder kronor.

På råvarufronten föll Nordsjöoljan till under 46 dollar per fat inför det algeriska Opec-mötet på onsdagen. Förväntningarna verkar lågt ställda inför möjligheten till en så kallad produktionsfrysning där de låsta positionerna mellan Saudiarabien och Iran ser ut att bestå.

Ute i Europa var således oljeaktier sämsta sektor. Bland enskilda oljeaktier i Stockholm tappade Lundin Petroleum 0,8 procent medan Enquest föll nästan 5 procent.

Bättre gick det för vitvarujätten Electrolux som steg 2,6 procent sedan Nordea höjt aktien till köp från behåll. Även Boliden kan ha fått näring av en bankrekommendation. Credit Suisse höjde riktkursen till 220 från 200 kronor och upprepade sin outperform-rekommendation. Aktien steg 1,8 procent till över 196 kronor.

Fingerprint åkte berg och dalbana. Bolagets kinesiska storkund Xiaomi presenterade en ny telefon med en fingeravtryckssensor som baseras på ultraljudsteknik och som är placerad under telefonens glas, sannolikt från amerikanska Qualcomm som har ägarintresse i Xiaomi. Förhandsspekulationer inför lansering har handlat om att just Qualcomms skulle leverera sensorn. Dock fanns Fingerprints sensor med i en annan telefon från Xiaomi på tisdagen. Fingerprint steg till slut 0,3 procent.

"Det var en väntad nyhet och vi ser också en väntad reaktion i aktien på den här nyheten. Folk blir oroliga när en jätte som Qualcomm kommer in, men det är inte så dramatiskt och inget som slår undan benen på Fingerprint", konstaterade Joel Westerström, analytiker vid Redeye till Nyhetsbyrån Direkt.

Inom spelsektorn lyfte Carnegie operatören Unibet till köp. Aktien steg 2 procent. Huvudrivalen Betsson var också upp, +1,4 procent. Här höjde Carnegie sin riktkurs. Onlinespelmarknadsföringsbolaget Catena Media klättrade nästan 4 procent efter att Carnegie höjt sitt råd till köp.

Ratosaktien var upp 0,5 procent. Investmentbolaget köpte butikskedjan Plantagen för ett skuldjusterat värde på 2,9 miljarder norska kronor.

Oasmia som rasade över 20 procent i slutet av måndagshandeln efter årsstämman återhämtade sig med en uppgång på nästan 16 procent.

Bland bolag på smålistorna steg Jojka närmare 8 procent på Aktietorget. Bolaget är verksamt inom SMS-reklam och har tecknat avtal med ett spelbolag.

Medicinteknikbolaget Boule Diagnostics fortsatte sin uppgång med nästan 5 procent. Det senaste halvåret har aktien stigit närmare 130 procent.

Dometic steg knappt 3 procent till 68 kronor. UBS höjde sin riktkurs till 73 kronor och upprepade sitt köpråd.

Källa: Infront