2017-01-26 15:26:17

WIFOG: BRANSCHSTANDARD OM CA 5% ÅTERBÄRING PÅ ORDERVÄRDE - VD



STOCKHOLM (Direkt) Branschstandard på Wifogs marknad är vanligen en återbäring på slutkundernas beställningar om cirka 5 procent av ordervärdet. Denna summa delas sedan lika mellan Wifog och slutkunderna, vilket alltså i ett standardavtal skulle ge Wifog 2,5 procent av ordervärdet.

Bolagen som Wifog samarbetar med får alltså avstå från 5 procent av försäljningsvärdet, men får som motprestation tillgång till nya kunder. Förhoppningen är att dessa nya kunder ska ge samarbetsbolagen ett ökat affärsvärde i form av fler transaktioner.

Det säger Peter Håkansson till Nyhetsbyrån Direkt.

Wifogs affärsidé bygger på en transaktionsplattform som syftar till att driva affärer genom att förse bolagen med tillgång till intresserade målgrupper och ge konsumenten en delning av återbäringen vid inköpen.

På torsdagen presenterade Wifog ett avsiktsavtal i USA med en organisation som representerar 15 miljoner medlemmar. Medlemmarnas e-handel kommer enligt pressmeddelandet ge donationer till välgörenhetsprojekt. Storleken på donationerna bestäms av kundernas andel av återbäringen.

Wifog kan inte avslöja exakt hur intäktsdelningen kommer att se ut med den amerikanska organisationen. Vid en beräkning utifrån branschstandard skulle det amerikanska avsiktsavtalet kunna ge intäkter till Wifog i storleksordningen 29 till 57 miljoner kronor.

Denna beräkning tar sin grund i att Wifog och den amerikanska organisationen räknar med att kunna aktivera 10 till 20 procent av användarbasen som i dag överstiger 15 miljoner personer.

Med en genomsnittlig online-order på runt 86 dollar (enligt Wifogs pressmeddelande) skulle en Wifogs del av återbäringen enligt ett avtal som följer branschstandarden på 2,5 procent ge intäkter på cirka 2:16 dollar per order.

Wifog hade för det andra kvartalet 2016 en omsättning på 2,4 miljoner kronor (1,1) med ett rörelseresultat på -5,4 miljoner kronor (-9,1).

Hela ekvationen bygger dock på att slutkunderna gör sina inköp via Wifogs plattform. Ännu så länge har bolaget inte haft tillräckligt många användare för att kunna visa vinst.

Kan ett avtal med den amerikanska organisationen ta Wifog till lönsamhet?

"Ja, absolut. Vi har haft för få kunder och har investerat väldigt mycket i teknikutveckling och i vår plattform med ett olönsamt litet universum att tillgå. Om vi ökar vårt universum blir vi ganska snabbt lönsamma. Det är en väldigt skalbar affär", säger Wifogs vd Peter Håkansson.





Bäst utveckling - Idag Topplistor