2017-11-09 10:10:11

BÖRSEN: ASTRA RAPPORTVINNARE, ERICSSON NER MER, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde torsdagen med en lätt negativ indexrörelse samtidigt som det inte saknades rejäla rörelser i enskilda aktier, inte minst i de rapporterande bolagen.

Vid 10-tiden var storbolagsindexet OMXS30 ned med 0,2 procent till nivån 1.660 och de ledande börserna på kontinenten noterades nedåt i ungefär samma omfattning. Omsättningen på Stockholmsbörsen låg då på 2,5 miljarder kronor.

Bland de större bolagen stoltserade Astra Zeneca med en uppgång på 2 procent efter att vinsten per aktie för kärnverksamheten överträffat förväntningarna. Läkemedelsbolaget justerade även upp sin prognos för helårsvinsten något.

I motsatt ände av OMXS30 hittades Ericsson som efter gårdagens tapp på dryga 3 procent fortsatte 2 procent ner.

Ericsson sänkta, eller senarelagda, marginalmål som förmedlades vid onsdagens kapitalmarknadsdag fortsatte att tynga aktien. Morgan Stanley tycker inte att det var en överraskning att det 12-procentiga marginalmålet senarelades, men liksom flera andra analyshus ifrågasätter investmentbanken Ericssons bruttomarginalmål.

Även H&M fortsatte att tynga index med en nedgång på 0,9 procent och därmed närmar sig aktien ännu en gång den psykologiska 200-kronorsgränsen.

I Köpenhamn backade Vestas med hela 17 procent. Vindkraftbolagets rapport bjöd på en rörelsemarginal som minskade med två procentenheter till 12,9 procent. Väntat var en marginal på 14,5 procent, enligt Inquiry Financial. Marknaden för vindkraftverk präglas enligt vad vd Anders Runevad skriver i rapporten för närvarande av "accelererad konkurrens och fallande lönsamhet".

På de mindre listorna i Stockholm rasade Recipharm med 16 procent. Kontraktstillverkarens rörelseresultat sjönk till -17 miljoner kronor (44) i det tredje kvartalet.

Fukthanteringsbolaget Munters justerade rörelsevinst (ebita) landade på 164 miljoner kronor, mot förväntade 170 miljoner, och aktien noterades nära 8 procent ner.

Bättre gick det för New Wave vars rörelsevinst steg till 143 miljoner kronor (125) samtidigt som rörelsemarginalen noterades till 10,7 procent (9,6). Akten gick upp drygt 2 procent.

Den riktade emission som SAS flaggade för efter börsstängning på onsdagen landade slutligen på 52,5 miljoner stamaktier till en teckningskurs om 24:20 kronor, vilket gav flygbolaget nära 1,3 miljarder kronor. Aktien noterades kring 8 procent ner till 24:10 kronor.

Anoto redovisade en betydlig resultatförbättring, en rörelsevinst på 4,3 miljoner kronor i det gångna kvartalet (-104). Tillverkaren digitala läspennor fick se sin aktie klättra drygt 11 procent.

En grupp storägare i Mr Green har genom en placering sålt 3 miljoner aktier till kursen 56 kronor. Gamblingbolagets aktie tappade 6 procent till 57 kronor.

Catena Media var 3 procent upp. Med ett förvärv av tillgångar i Beyondbits breddar Catena Media sitt erbjudande genom att ta steget in i en reglerad vertikal för affiliate-marknadsföring med inriktning mot finansiella tjänster.

ÅF steg nästan 4 procent, mest bland largecap-bolagen, efter en rekommendationshöjning till köp från SEB. Enligt banken bådar kapacitetsbristen inom den svenska tillverkningsindustrin gott för ÅF, och ledningen signalerade ökat fokus på både organisk tillväxt och lönsamhet under onsdagens kapitalmarknadsdag.

Mips, som säljer komponenter till cykelhjälmar, redovisar en inbromsande tillväxt efter problem med produktionskapacitet, en på grund av legala kostnader kraftigt sänkt rörelsemarginal, samt en nettovinst vänd till förlust. Bolagets 2020-ambitioner vidhålls dock. Aktien var knappt 10 procent ner.

Graf: Kursutveckling för OMXS30 den 9 november

Källa: Infront