2017-10-13 14:17:35

BÖRSEN: ERICSSON TOPPAR, BANKER PRESSAR INDEX, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen noterades kring oförändrat i den tidiga eftermiddagshandel där de flesta storbolag avancerade samtidigt som bankaktierna tyngde index. Börsen låg på minus under hela förmiddagen men repade i likhet med de större Europamarknaderna mod i takt med att den tidiga förhandeln i USA vände från minus till plus.

Strax efter klockan 14 noterades storbolagsindexet OMXS30 oförändrat till 1.644. Omsättningen var 8,4 miljarder kronor.

Ericsson var 3,8 procent upp efter att under en kort tid på förmiddagen noterats närmare 5 procent högre. Det pressade telekombolagets delårsrapport väntas nästa vecka och i en kommentar till Bloomberg News pekar Bella Brandon, aktiestrateg hos Olivetree Financial, på att aktien är "massivt översåld"

"Om resultatet nästa vecka är något annat än förfärligt borde aktien rusa", menar hon.

Citi Investment Research har inför rapporten upprepat sin köprekommendation för Ericsson.

Swedbank har fått en sänkt rekommendation av Macquarie till underperform från neutral. Swedbank och Nordea har samtidigt båda sänkts till sälj av Deutsche Bank. Swedbank trycktes initialt ner mest av bankaktierna men noterades sedermera 1,3 procent lägre. Nordea backade 1,6 procent och de övriga sektorkollegorna SEB och Handelsbanken var ned med 0,6 respektive 1,7 procent.

Swedbank pekas av Deutsche Bank ut som den nordiska bank som är mest exponerad mot svensk bostadsmarknad och eventuellt medföljande marginalpress.

"Starka bostadsmarknader och den medföljande tillväxten i bostadslån har medfört att inte minst svenska bolåneföretag haft en mycket stark utveckling under de senaste åren", skriver Deutsche Bank.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital har gått in som storägare i nischbanken Nordax med ett innehav motsvarande knappt 10 procent av kapitalet. Givet att Finansinspektionen ger sitt godkännande har Nordic Capital rätt att köpa ytterligare drygt 5 procent. Nordax, som gick starkt redan på torsdagen då det blivit känt att Sampo gått in som ägare, klättrade ytterligare 8 procent.

Intrum avancerade drygt 3 procent till 290:70 kronor. Nordea har skruvat upp vinstestimaten för 2017-2019 och upprepat sin köprekommendation och riktkursen på 358 kronor.

Efter en svag augustiförsäljning lyckades Clas Ohlson vända trenden i september. Månadens försäljning var upp med 5 procent totalt och steg 6 procent i lokala valutor, vilket i bägge fallen var klart över förväntningarna. Aktien belönades med en uppgång på lite över 3 procent.

Efter torsdagens tillbakagång för oljan noterades såväl Brenten som WTI:n kring 2 procent upp. Lundin Petroleum steg 1 procent.

Shamaran, tillsammans med partners, har för första gången fått betalt av den kurdiska regionsregeringen KRG för exporterad olja. Dock utgjorde vapenskrammel smolk i bägaren sedan irakiska styrkor närmat sig kurdiska styrkor i Kirkuk-området i norra Irak. Aktien tappade 1,5 procent.

ABG Sundal Collier har höjt bostadsutvecklaren JM till köp från behåll och aktien sattes upp 3,2 procent.

Statistik över bostadspriserna från Valueguard visar på en viss nedgång för september. Vidare skriver mäklarhuset Fastighetsbyrån i en kommentar med anledning av att Mäklarstatistiks data för september att bostadssäljare i Stockholm är ovilliga att acceptera lägre priser. Bland bolag med stor verksamhet inom Stockholmsområdet utvecklades Oscar Properties sämst, ner 3,4 procent. Även SSM och Besqab handlades ner, men mera måttligt.

Eurocine Vaccines gör en företrädesemission om cirka 40 miljoner kronor för att finansiera sin fas 1/2-studie under influensasäsongen 2017/2018. Aktien rasade 24 procent.

Cherry har godkänts för notering på Stockholmsbörsen. Kasinobolagets aktie höjdes drygt 6 procent.

Cleantech-bolaget Climeon gör debut på First North med en miljardvärdering. Teckningskursen var 31 kronor och aktien fick ett varmt mottagande av investerarna och handlades till 44:50 kronor.

Även nykomlingen Weareqiiwi mottogs med öppna armar på Aktietorget. Mobilspelutvecklarens teckningskurs låg på 6:40 kronor och aktien avancerade till 13:25 kronor.

Graf: Utveckling för OMXS30 på fredagen den 13 oktober 2017

Källa: Infront