+0,14% Today

2018-04-27 15:42:50

SMÅBOLAG: LÄGRE KURSER UNDER RAPPORTINTENSIV VECKA

STOCKHOLM (Direkt) Kurserna på listorna för mindre bolag såsom Nasdaq First North, NGM och Aktietorget har överlag utvecklats blandat med viss tendens nedåt under en tämligen intensiv börsvecka med delårsrapporter i fokus.

Indexet Nasdaq First North 25 har sjunkit 1,8 procent hittills under veckan medan Carnegie Micro Cap Return Sweden hade stigit 0,6 procent tills i torsdags.

Stockholmsbörsen som helhet har hittills under veckan stigit 1,0 procent enligt SIX Return index.

På Aktietorget har Ortoma stigit 57 procent i veckan. Resultaten av pre-kliniska operationer visar "extremt" bra siffror, sade vd Linus Byström i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i måndags. Ortomas styrelseordförande Gunnar Németh köpte i veckan aktier för närmare 0,6 miljoner kronor.

Synthetic MR, som säljer programvara för magnetisk resonanstomografi och är det tredje största bolaget på Aktietorget med en miljardvärdering, redovisade en viss omsättnings- och resultatförbättring i kvartalet. Synthetic MR är nöjda med utvecklingen i stort och den tillväxt bolaget har i försäljningen, sade finans- och ir-chef Fredrik Jeppson till Nyhetsbyrån Direkt. Synthetic MR avser byta handelsplats från Aktietorget till Nasdaq OMX Stockholm under 2019. Aktien avancerade 6 procent under veckan.

På First North steg hyresbostadsutvecklaren Magnolia Bostad på fredagen 7,6 procent efter att rapporten för första kvartalet visat på en avsevärd omsättnings- och resultatökning.

Bostadsutvecklaren Tobin Properties sjönk dock 18 procent under veckan efter att ha redovisat ett försämrat resultat och föreslagit en nyemission på 225 miljoner kronor.

Chromogenics, som är verksamma inom dynamiska glas, redovisade en ökad nettoförlust på 21 miljoner kronor. Styrelsen har gett tillträdande vd:n i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att stärka bolaget operativt och finansiellt.

Ett annat rapportbolag på fredagen var Heliospectra, som säljer ljuslösningar till bland annat växthus. Aktien steg något under veckan som helhet, men backade under rapportdagen.

Aktierna för NGM:s två största bolag, Kopparbergs Bryggerier och affärssystemföretaget Fortnox, har stigit med 8 respektive 6 procent under veckan. Fortnox redovisade en viss vinstökning.

Bäst kursutveckling hittills under veckan på Aktietorget har Freedesk som har stigit med 71 procent. I andra ändan finns FX International som har rasat 48 procent.

Den First North-listade fordonsunderleverantören VA Automotive, som har ansökt om företagsrekonstruktion, har utvecklats sidledes med vissa uppåt-ryck efter förra veckans kurshalvering. På fredagen är dock aktien ned 28 procent från torsdagens stängningsnivå.

Industrigruppen Infrea, som hade premiär på First North förra fredagen, har fortsatt ned och backat till 17 kronor från nyemissionskursen på 22 kronor inför listningen.

Indexet Carnegie Micro Cap Index Sweden inkluderar bolag på Nasdaq (Stockholmsbörsen och First North), men exkluderar aktier listade på övriga handelsplattformar.