2017-09-18 08:43:00

BÖRSEN: TERMINER PEKAR UPP, FINGERPRINT VINSTVARNAT

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan högre. De större Europabörserna indikerar också en positiv öppning. Svenskt börsfokus lär hamna på Fingerprint som återigen vinstvarnat.

I Asien var det genomgående stigande börser även om Tokyo var stängt. Ytterligare minskad oro kring Nordkorea bidrog positivt och yenen har försvagats på hopp om en fredlig lösning på Nordkoreas kärnvapenhot. De amerikanska handelsplatserna slutade något högre på fredagskvällen.

Veckans höjdpunkt är annars onsdagskvällens budskap från den amerikanska centralbanken, Federal Reserve, där förvisso en oförändrad ränta är att vänta. Men i stället förmodas centralbanken ge besked om att inleda en avtrappning av sina stimulansprogram. På torsdagen kommer räntebesked från den japanska centralbanken.

Nordsjöoljan handlas något högre till knappt 56 dollar och basmetallerna stiger på måndagsmorgonen.

Vid 8.30-tiden var terminerna för de större Europabörserna upp mellan 0,2 till 0,6 procent. IG:s förhandel indikerade att Stockholmsbörsen ska öppna 0,6 procent högre.

På nyhetsfronten:

* Fingerprint spår att intäkterna i det tredje kvartalet kommer att ligga i intervallet 800-840 miljoner kronor. En avvaktande marknad samt Apples lansering nämns som förklaringar. Även ett fallande sensorpris och en svagare dollar bidrar negativt. Enligt SME Direkt uppgick konsensusförväntningarna till 1.507 miljoner kronor för kvartalsintäkterna. Fingerprints mittpunktsprognos är alltså hela 46 procent under konsensus.

* Blankarfavoriten Mycronic har fått en ny stororder. Denna gång från ett kinesiskt samriskbolag på mellan 32 och 36 miljoner dollar. Nyligen fick Mycronic en rekordorder på 90-100 miljoner dollar.

Bland rekommendationer:

* Deutsche Bank sänker sin rekommendation för Telia till sälj från behåll. Riktkursen sänks till 33 från 40 kronor.

* SEB Equities sänker sin riktkurs för JM till 236 från 276 kronor. Säljrekommendationen för aktien upprepas.

* Dagens Industri rekommenderar köp av vårdbolaget Capio.

* Köp Diös, Bergman & Beving, Hexatronic och JLT, men avvakta med NP3, Clas Ohlson och Consilium. Det menar Börsveckan.

På makroagendan, som är tunn, märks främst:

EMU: KPI (def) augusti kl 11.00

- USA: NAHB husmarknadsindex september kl 16.00