2016-09-16 17:56:04

BÖRSEN: OVANLIG BUDGIVNING I KAMPEN OM HALDEX, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Direkt) Veckans sista handelsdag innebar fallande kurser för många svenska aktier och bilden såg ungefär likadan ut på de ledande Europabörserna, där Frankfurtbörsen tappade runt 1,5 procent medan London höll emot bättre. Oljepriset sjönk och bland branscherna i Stockholm backade de flesta, med undantag för defensiva sektorer som hälsovård och teleoperatörer.

I nyhetsflödet stack bromstillverkaren Haldex ut, sedan båda bolagets intressenter höjt sina bud.

Vid stängning hade OMXS30 förlorat 0,8 procent till 1.405. Omsättningen på Stockholmsbörsen stannade till slut på 16,7 miljarder kronor.

Dragkampen om Haldex fortsätter. Tyska Knorr-Bremse höjde på fredagen sitt kontantbud till 125 kronor per aktie från tidigare 110. Dessutom sänktes villkoret för lägsta acceptansnivå till 50 procent. På eftermiddagen handelsstoppades Haldex plötsligt och kort därpå avslöjades anledningen: den andra budgivaren ZF Friedrichshafen höjde sitt bud. Men förvånansvärt nog inte till en nivå ovanför rivalen - ZF valde i stället att höja till 120 kronor. Bolagets presstalesperson Thomas Wenzel förklarade agerandet med trygghet och snabbhet.

"(Vi har) fått alla de godkännanden från konkurrensmyndigheter som behövs, och därmed finns det inga utestående osäkerheter för Haldex aktieägare i att tacka ja till vårt bud, och de kommer att kunna få betalt på väldigt kort varsel", sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

Haldex stängde på 127:50 kronor efter en uppgång med 7,6 procent. Aktien handlas därmed fortfarande strax över högsta budnivån, vilket antyder att marknaden inte gett upp hoppet om fler höjningar.

Deutsche Bank föll 8,3 procent på Frankfurtbörsen sedan det amerikanska justitiedepartementet efter USA-stängning på torsdagen krävt banken på 14 miljarder dollar. I Stockholm backade de fyra storbankerna - nedgångarna var mellan 0,8 och 1,6 procent och aktierna gick därmed sämre än index.

Fingerprint Cards har avslutat de återköp av egna aktier som bolaget löpande har gjort sedan i juni. Totalt återköptes runt 3 procent av stocken till ett pris av cirka 1 miljard kronor. På fredagen framkom också att ännu en storblankare klivit in i Fingerprint: Melvin Capital, som blankat cirka 1,6 miljoner aktier vilket motsvarande 0,5 procent av kapitalet. De blankade aktierna har sålts till en snittkurs på 105 kronor. I fredagens svaga sentiment gick Fingerprint Cards sämst av alla bolag i OMXS30 med ett fall på 5,6 procent och kursen gick därmed åter under hundralappen - 99:55 kronor.

På Köpenhamnsbörsen handlades Novo Nordisk upp 1 procent efter positiva testdata för diabeteskandidaten semaglutid. Även Astra Zeneca stärktes med hjälp av diabetesstudier - positiva fas 3-resultat om Bydureon och Forxiga fick aktien att stiga 2,1 procent.

Immunicum redovisade fortsatt bättre data för njurcancerbehandling med Intuvax, vilket bidrog till ett lyft med 8,3 procent.

Tungoljebolaget Black Pearl sköt också i höjden efter kanadensiska miljötillstånd för bolagets prestigeprojekt Blackrod. Aktien lyfte 7,3 procent och trotsade därmed nedgångarna i sektorn.

Aktietorgslistade Crowdsoft klättrade 6,2 procent under relativt hög omsättning, utan att några nyheter publicerats om bolaget.