2017-11-02 17:55:25

BÖRSEN: SEGT, CHERRY NED PÅ VINSTVARNING, OMXS30 OFÖRÄNDRAT

STOCKHOLM (Direkt) Europas börser gjorde inga stora rörelser under torsdagen och Stockholmsbörsen stängde oförändrat, även om emissioner och rapporter gav stora utslag i flera mindre bolag. Cherry föll efter att återigen ha tvingats vinstvarna.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 oförändrat vid nivån 1.673. Omsättningen var nära 14 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Spelbolaget Cherry sänkte åter sin helårsprognos för 2017, från intäkter på 2,5 miljarder kronor till 2,2 miljarder. Samtidigt dras ebitda-prognosen ned från 480 miljoner till 400 miljoner kronor. Integrationen av Comeon, som köptes förra året, har varit en besvikelse. Cherry vinstvarnade senast i augusti just på grund av Comeon. Spelaktien föll 10 procent.

Kredithanteringsbolaget Intrum har sålt Lindorffs verksamheter i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrums verksamhet i Norge för drygt 6,8 miljarder kronor för att kunna slutföra fusionen. Intrum-aktien steg 5,2 procent.

Eltel redovisade en smärre vinst i stället för som väntat en liten förlust. Aktien steg 17 procent till nära hälften av kursen för drygt ett år sedan.

Karo Pharmas omsättning såväl som ebitda-resultat steg rejält jämfört med för ett år sedan. Dock avstår bolaget från sin traditionsenliga helårsprognos på grund av Weifa-förvärvet. Aktien tappade 3,6 procent. Hittills i år är aktien emellertid upp över 40 procent.

Den efter rapporten i fredags kurspressade bilhandlaren Bilia steg 1,6 procent. Kanske stödde styrelseledamöterna Mats och Anna Qvibergs aktieköp de senaste dagarna. Köpen registrerades i FI:s insynsregister tidigare i veckan, och på torsdagsmorgonen flaggade Mats Qviberg för samma köp på Twitter.

First North-listade Immunicum meddelade företrädesemission om 223 miljoner kronor. Teckningskursen är 8:00 kronor per aktie. Aktien rasade 31 procent till 8:75 kronor.

En kommitté knuten till det amerikanska läkemedelsverket, FDA, har tydligt röstat för att rekommendera godkännande av Camurus, CAM2038, för behandling av opioidberoende i USA. Aktien var upp 1,9 procent.

Dignitana rasade 40 procent efter att ha föreslagit en företrädesemission.

Streamingbolaget Edgeware steg 12 procent efter att ha rapporterat försäljningstillväxt på 13 procent och mer än fördubblad rörelsemarginal till 10 procent. Bolaget värderas nu till 53 gånger sitt nettoresultat för 2017, enligt Factsets prognoser.

Flera stora nordiska bolag rapporterade på torsdagsmorgonen. Både Carlsberg som Danske Bank har höjt sina prognoser. Öljätten steg 0,7 procent medan banken klättrade 2,8 procent.

Det danska hälsovårdsbolaget Coloplast förväntar sig en rörelsemarginal på cirka 31 procent i danska kronor 20171/18. Analytikernas förväntningar låg på 33 procent inför delårsrapporten, enligt Inquiry Financial. Aktien dök 11 procent.

Dagens Industri tyckte i torsdagens tidning att Latour har blivit för dyr. Aktien föll 1,4 procent.

Graf: OMXS30 torsdagen den 2 november 2017.

Källa: Infront.