2017-11-17 17:47:04

BÖRSEN: BANKER OCH H&M SÄNKTE STOCKHOLM, OMXS30 -1,0%

STOCKHOLM (Direkt) Fastighetsoro för banker och nätkonkurrens mot H&M tyngde Stockholmbörsen som laggade mer än andra Europabörser på fredagen.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 1,0 procent lägre vid nivån 1.618. På hela Stockholmsbörsen hade aktier för 17 miljarder kronor bytt ägare. Övriga större Europabörser var bara svagt ned med oljesektorn oförändrad sedan Brentonljan åter passerade 62 dollar fatet. Lundin Petroleum handlades 1,6 procent högre.

Inbromsningen på svensk bostadsmarknad kan påverka kommersiella fastigheter, enligt Morgan Stanley som påpekar att de svenska bankernas balansräkningar lutar mot fastighetsrelaterad utlåning vilket ger anledning till viss försiktighet mot sektorn. Swedbank, Handelsbanken och SEB var 2,1 till 1,5 procent lägre. Fastighetsbolag som Atrium Ljungberg, Castellum och Fabege tappade omkring 1 procent.

SEB Equity Research har sänkt sin rekommendation på H&M- aktien från behåll till sälj och riktkursen till 175 från 225 kronor. Banken har dragit ned sina prognoser för klädjätten efter negativ marknadsstatistik, i synnerhet från Tyskland, och konstaterar även att direktkonkurrensen från Kina ökar på nätet. H&M-aktien sjönk 2,8 procent till 197 kronor, den lägsta nivån sedan 2011. Aktien låg högst upp på fredagens förlorarlista inom OMXS30.

Även Nordeas neddragning av rekommendationen i Industrivärden till sälj från köp fick genomslag. C-aktien sjönk 1,7 procent till 206 kronor. Nordea sänkte riktkursen till 200 kronor (235).

Bland förlorarna i storbolagsindex fanns också Volvo som tappade 2,1 procent. Securitas och Assa Abloy samt Telia och Tele2 återfanns också gott och väl 1 procent lägre.

Sobi backade 0,7 procent. Roches läkemedel Hemlibra mot blödarsjuka kan bli en konkurrent till Sobis Elocta och har fått ett godkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Godkännandet rör inte Sobis patientgrupp, men Sobis aktie har tidigare rört sig då Roche kommit med nyheter kring Hemlibra, påpekar Pareto.

Balco ökade 1,7 procent till 61 kronor. Carnegie har inlett bevakning av balkongbolaget med köpråd och riktkursen 75 kronor, efter att ha varit rådgivare i samband med bolagets börsnotering i höstas.

Engelska skolan rapporterade på fredagen och var oförändrad. Omsorgsbolaget Ambea fick tummen upp efter sin kvartalsrapport och aktien ökade 5 procent.

Forskningsbolaget Camurus steg 12 procent efter att fondförvaltaren Max Mittregger medverkat i Ditv:s Börsmorgon och där framfört att aktien fått "oförtjänt mycket stryk".

Installationsbolaget Instalcos huvudägare FSN Capitals ägarbolag Herakles Holding har sålt 3 miljoner aktier, cirka 6,5 procent av bolaget, till kursen 53 kronor, till några institutionella investerare. Aktien var ned 4 procent till 53:50 kronor.

På First North vill solenergibolaget Soltech ta in cirka 65 miljoner kronor genom en nyemission med emissionskurs 8:40 kronor. Aktien sjönk 11 procent till 11 kronor.

Spiffx som utvecklar och marknadsför konsumentinriktade spelapplikationer för speloperatörer tog ett kursfall på 12 procent.

Graf: OMXS30-index fredag den 17 november 2017.

Källa: Infront.