-1,20% Today

2016-09-15 13:52:23

BÖRSEN: H&M OCH SSAB TYNGER I ÖVRIGT LUGN DAG, OMXS30 -0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen visade på relativt blygsamma indexrörelser på torsdagen där H&M och SSAB stack ut på nedsidan. En liknande bild märktes på de större Europamarknaderna där ett räntebesked från Bank of England gick ganska obemärkt förbi. Innan handelsdagens slut väntas ett antal makrosiffror från USA.

Storbolagsindexet OMXS30 var vid 13.45-tiden ned med 0,3 procent till nivån 1.406. Omsättningen på Stockholmsbörsen låg på 4,6 miljarder kronor.

På råvarufronten handlades Nordsjöoljan något högre efter onsdagens tapp, kring 46 dollar per fat, medan basmetallerna var lätt på minus.

H&M backade 3,2 procent. Bolagets augustiförsäljning steg 7 procent och därmed missade analytikernas förhandstips utfallet med i snitt nära 5 procentenheter. Kylan som skulle locka in kunderna i H&M:s butiker uteblev under den andra halvan av augusti och höstkollektionen försvann därmed inte från galgarna i önskvärd omfattning. En titt på väderkartorna visar att värmen hittills i september dröjt sig kvar på fler viktiga marknader.

SSAB noterades 2,9 procent lägre. En fortsatt utmanande amerikansk grovplåtsmarknad, tröga utredningar om importavgifter och stigande priser på kol har fått RBC Capital Markets att sänka SSAB till underperform.

I motsatt del av OMXS30 märktes Volvo och Atlas Copco med uppgångar på 0,9 respektive 0,8 procent.

Amerikanska och holländska myndigheter har föreslagit ett förlikningsbelopp på cirka 12 miljarder kronor avseende Telias etablering i Uzbekistan. Telia-aktien tappade 0,3 procent.

"Det är ett stort belopp, vi hade räknat med något i storleksordningen 7-8 miljarder kronor", sade Swedbanks aktiestrateg Lars Söderfjell till Nyhetsbyrån Direkt.

ABB:s näst största ägare, Cevian, har ökat sitt innehav till 6,2 procent av aktierna, från nästan 5,2 procent. Verkstadsaktien steg med marginella 0,3 procent.

Låsbolaget Assa Abloy är under utredning av Konkurrensverket för misstänkt missbruk av sin dominerande ställning på marknaden. Assa-aktien var ned 0,9 procent.

Hoist var 1,8 procent ner. Bolaget höll kapitalmarknadsdag där upprepade finansiella mål märktes i ett generellt sett tunt nyhetsflöde.

Enquest tappade 3,3 procent sedan förhandlingarna om en utfarmning av delar av prestigefältet Kraken gått om intet.

Motion Display, listat på Aktietorget, har fått en order på 4,9 miljoner kronor, bolagets största hittills och aktien rusade 37 procent.

Köp Hufvudstaden och East Capital Explorer men sälj Gränges. Det menade Aktiespararen. De båda köpstämplade aktierna var upp 1 respektive 1,8 procent. Gränges sjönk drygt 3 procent.

Den brittiska centralbanken lämnade basräntan oförändrad på 0,25 procent, vilket var helt i linje med förväntningarna. En räntesänkning senare i år ligger fortfarande i korten.

Ett urval av torsdagens återstående makroagenda:

* USA: detaljhandel augusti kl 14.30

* USA: Philadelphia Fed Index september kl 14.30