2018-01-03 17:54:39

BÖRSEN:VERKSTAD LYFTE, FINGERPRINT I BOTTEN, OMXS30 +0,5% (OMS)

(Omsändning: förtydligar i fjärde stycket från slutet)

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde onsdagens handel med en uppgång, tappade därefter fart men återhämtade sig på eftermiddagen och stängde inte långt från dagens högsta nivåer. En viss draghjälp gavs i form av stark amerikansk makrostatistik.

I storbolagsindexets topp fick SKF och Sandvik sällskap av Essity och SSAB. På nedsidan märktes Fingerprint Cards och flera av storbankerna.

Stockholmsbörsens OMXS30-index steg 0,5 procent till nivån 1.588. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till knappt 14 miljarder kronor. I Tyskland och Frankrike noterades motsvarande index för uppgångar på 0,8-0,9 procent.

Från USA rapporterades att de amerikanska industriinköpschefernas index steg till 59,7 i november, klart över enligt Reuters prognossammanställning väntade 58,1. Statistiken gav en liten skjuts uppåt för börserna på Wall Street.

I Stockholm tog SKF toppositionen med en uppgång på 2,5 procent. Rejält uppåt var det också för hygienbolaget Essity, plus 2,4 procent, samt för Sandvik och SSAB, som båda steg cirka 2 procent.

Ståltillverkaren SSAB handlades under dagen tidvis över 47 kronor, en nivå som inte uppnåtts sedan september 2014. På kontinenten lyfte sektorkollegorna Arcelor Mittal och Thyssen Krupp 2,6 respektive 4,5 procent. Enligt kinesiska myndigheter överträffade Kina under 2017 målet om att avveckla överskottskapacitet om 50 miljon ton stål.

Uppåt var det även för bilsäkerhetsjätten Autoliv. Data över decemberförsäljningen för amerikanska Ford och GM var starkare än marknaden i snitt räknat med. Autoliv steg 1,2 procent.

H&M avancerade i morgonens tidiga handel sedan den brittiska konkurrenten Next rusat på Londonbörsen efter att ha justerat upp sin resultatprognos. H&M-aktien hade dock svårt att försvara uppgången och stängde 0,5 procent ned.

Bankerna utvecklades överlag blekt, med Handelsbanken och Swedbank som svagaste nummer. SEB bröt mönstret med en mindre uppgång. Svagast för dagen i OMXS30 var Fingerprint Cards efter en nedgång på 3 procent.

Utanför storbolagsindexet lyfte industrikonglomeratet Lifco nästan 7 procent.

Bland råvarurelaterat gick oljebolagen starkt med stöd av stigande råoljepriser. Lundin Petroleum steg 1,7 procent, Africa Oil 3,8 procent och Enquest 10 procent. Gruvsektorn hade det tyngre mot bakgrund av fallande basmetallpriser.

Dometics nytillträdde vd har köpt ytterligare 121.000 aktier i bolaget och därmed fördubblat sitt innehav, en affär värd drygt 10 miljoner kronor. Dometic avancerade knappt 3 procent

ABG Sundal Collier har inlett bevakning av det First North-listade medicinteknikbolaget Irras med en köprekommendation och riktkursen 49 kronor. Aktien steg 9 procent till 31:50 kronor.

Uppåt var det också för solenergibolaget Etrion, som avancerade nästan 10 procent under för aktien relativt hög omsättning.

First North-listade Heliospectra, säljare av ljuslösningar till bland annat växthus, rusade hela 44 procent efter att ha tagit hem en order värd 5,5 miljoner kronor.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 3 januari 2018

Källa: Infront