+0,56% Today

2017-12-21 08:23:17

BÖRSEN: SMÅ RÖRELSER VÄNTAS MED DEN ANNALKANDE JULHELGEN

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas gå mot en stillsam handel med små rörelser när julhelgen närmar sig med stormsteg. I USA närmar sig förslaget om en skattesänkning

USA-börserna höll sig på synnerligen små indexförändringar under i stort sett hela onsdagshandeln. Den amerikanska senaten godkände på onsdagsmorgonen svensk tid förslaget till skattereform med röstsiffrorna 51-48. Efter senatens godkännande återkom frågan till representanthuset, som röstade igenom det igen. Nu väntar det bara på att gå till president Trump för godkännande som lag.

Kursrörelserna på de ledande börserna i Asien hade en blandad utveckling under torsdagsmorgonen. De flesta av rörelserna var dock måttliga.

Terminerna för Europabörserna indikerade på en oregelbunden start på handeln. Lite efter kvart över åtta var noteringarna för London- och Frankfurtbörsen upp med 0,1 procent medan terminen för Parisbörsen backade med 0,2 procent. Förhandeln i Stockholm hos IG visade på en i det närmaste oförändrad inledning.

Med fem handelsdagar kvar på året har storbolagsindexet OMXS30 stigit med 5,5 procent hittills under 2017.

RNB presenterade ett försämrat resultat med en försäljning som i stort sett låg oförändrad i sitt första kvartal för perioden september till november. E-handelsförsäljningen ökade däremot 29 procent under kvartalet.

Nobina ökade såväl resultat som försäljning under sitt tredje kvartal för perioden september till november. Bussoperatörens resultat före skatt inkom på 178 miljoner kronor. Utfallet var därmed knappt 2 procent över snittet av Danske Banks och Paretos estimat.

JP Morgan inleder bevakning av medicinteknikbolaget Arjo med en rekommendation om undervikt och en riktkurs på 20:30 kronor.

Seamless byter namn till Invuo Technologies.

På de mindre listorna inleder 24Seven Office sin handel på Aktietorget.