+0,56% Today

2017-12-28 14:13:24

BÖRSEN: NEDGÅNGEN BESTÅR UNDER TUNN HANDEL, OMXS30 -0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen vek nedåt efter lunchtid på torsdagen. Med lite drygt en handelsdag kvar av börsåret var storbolagsindexet OMXS30 upp knappt 5 procent för året.

Något efter klockan 14 var OMXS30 ned 0,3 procent till nivån 1.591. Aktier för 4,6 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Fortsatt stigande basmetallpriser hjälpte Boliden och SSAB som var upp 0,9 respektive drygt 1 procent. De defensiva hälsovårdsbolagen Getinge och Astra Zeneca var två av få övriga storbolag på plus med uppgång på 0,2 och 0,5 procent.

Ericsson tyngde index med en nedgång på 1,5 procent. Inom verkstad backade SKF, Sandvik, Atlas Copco A och Alfa Laval mellan 0,5 och 0,9 procent.

Volvo steg 0,5 procent efter onsdagens kursreträtt sedan bolaget fått en ny storägare. Geely Holding är även ägare i den kinesiska biltillverkaren Geely Automobile vars aktie noterades 3 procent högre i Hongkong på torsdagen.

Kristyngda H&M klarade sig väl med en uppgång på 0,5 procent trots att Goldman Sachs varit ute och sänkt riktkursen för klädkedjans aktie till 140 kronor från tidigare 177 kronor. Rekommendationen är fortsatt sälj.

I samma sektor fortsatte Kappahl upp med 5 procent. Under onsdagen rapporterades att finansmannen Rune Andersson ökat sitt innehav i Kappahl.

Munters avancerade 3,9 procent. Nordea ser efter sommarens kurstapp fortsatt köpläge i fukthanteringsbolaget.

Bland mindre bolag steg Mr Green 2,5 procent sedan det meddelat att det fått en kasinolicens i Danmark och att det lanserar en tjänst på området på torsdagen.

Dustin har fått en höjd riktkurs av Handelsbanken till 93 kronor från tidigare 87 kronor. Banken uppger att multiplarna för Dustin ser attraktiva ut, givet bolagets strukturella tillväxt och vinstökningsmöjligheter. Aktien svarade med en uppgång på över 2 procent.

Invuo, som tidigare hette Seamless, steg knappt 10 procent sedan bolagets dotterbolag Meawallet tecknat ett avtal med Swedbank i Baltikum.

Friskvårdskedjan Actic föll drygt 4 procent. Aktien, som tappat en fjärdedel av börsvärdet sedan noteringen i våras, är enligt största ägaren Ahtaneses fronfigur Stefan Charette behov av en nystart och föreslår därför tillsättandet av en ny styrelse på en planerad extrastämma den 18 januari.

Ett flertal fastighetsbolags preferensaktier handlades utan rätt till utdelning. Däribland finns Klöverns kvartalsvisa utdelning för stamaktierna med 0:10 kronor samt 5 kronor per aktie för preferensaktien. Även Sagax handlades med avskild kvartalsutdelning om 0:50 kronor per D-aktie och preferensaktie.

Sveriges handelsunderskott var säsongsrensat 0,5 miljarder kronor under november, jämfört med ett underskott på 0,4 miljarder kronor i oktober.

Graf: Utveckling för OMXS30 under torsdagen den 28 december 2017

Källa: Infront