PerPenning
Likes
248
Antal inlägg
501
Följare
54
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

UPS är från helvetet

UPS är något från helvetet. Iallafall när det gäller deras sätt att hantera kundernas ärenden via sin nättjänst. Jag har sett mycket men aldrig något så dåligt som UPS. Uppenbarligen så har många usla erfarenheter av även de faktiska tjänsterna om man ska tro betygssättningen på Google. Sociala tjänster, så som Twitter och Facebook, samt betygstjänster, som Trustpilot håller UPS sig noga borta ifrån. Jag förstår varför.

 

Tyvärr måste jag ibland befatta mig med UPS då det finns leverantörer som anlitar dem. Härom veckan skulle jag få en försändelse via UPS men jag behövde ändra leveransdag. Det är hart när omöjligt.

 

När man inplementerar ett IT-system så måsta man ha med användarna. Annars är du död och begraven. UPS har ett av webbens sämsta, mest oanvändbara och otillgängliga system för oss stackars paketmottagare.

 

Bekräftelsemailet såg ut som nedan. Det fanns mycket att trycka på - användarvänligheten lyste med sin frånvaro. Jag provade med Signera nu. Gick inte så bra det heller.

 

 

 

Man kan registrera sig för ett s.k. myUPS. Det borde väl inte vara så svårt? Jag hade ett helvete innan jag lyckades skapa ett myUPS då varje gång något, enligt systemet, ansågs fel så nollställdes alla fält och jag fick börja om. Framförallt var det nära omöjligt att lägga in ett lösenord då jag inte fick någon hint om vad som ansågs korrekt eller säkert utan att det bara var fel. Det här gjorde mig nästan vansinnig.

 

Ändringar under myUPS säger systemet glatt att de sparats. Men det gör de inte. Jag vet ju inte vad det är som är fel. Mitt namn? Hur jag stavat det? Min skostorlek?

 

Tyvärr, käre kund. Du har fel men vi tänker inte berätta vad.

 

 

Tyvärr käre kund, du har ingen försändelse på väg. Eller så tänker vi inte tala om det heller.

 

Jag var synnerligen uppbragd. Jag fick ringa kundtjänst så att de ändrade leveransdag. Det lät inte på operatören att han var direkt ovan vid att kunder ringde, halvt uppgivna. Han lät trött.

 

Tror någon att paketet kom på den nya leveransdagen? Nä, det gjorde det inte. Det kom enligt mailet. Ingen var hemma. Paketet låg på trappen. Ingen hade tagit emot det. 

 

UPS är från helvetet.

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Besser (ej registrerad)

Har liknande erfarenheter av UPS.

Ett tips är att studera UPS historia och affärsmodell. För UPS skall allt vara "bare bone" dvs allt "onödigt" skall tas bort för att minimera kostnaderna. Det gäller både leveransfordon (speciellt i USA men även i Sverige) och allt annat (t.ex IT system).

Själv hade jag för många år sen en offertförfrågan från UPS för ett ganska komplext IT projekt. Vi valde att avstå att offerera efter att ha fått lite bakgrundsinfo och gjort några riskbedömningar.  :-) 

Man skall akta sig för olönsamma projekt, ytterligare en visdom från....

Besser

Sparo's picture
34
47
3
0
Sparo

Avisering? Till mig har de bara dykt upp med paket, kl 14 en vardag. Chansen att jag är hemma är ändå hyfsat hög, de allra flesta är ju aldrig hemma kl 14 en vardag.

Och när jag inte var hemma blev det att hämta paketet i en kiosk i en annan kommundel. Turligt nog gjorde jag det snabbt för trots att expediten tog mitt leg upptäckte jag direkt att han gav mig helt fel paket, så hade jag dröjt är det inte alls säkert att just mitt paket funnits kvar.

Tyvärr är jag osäker på om UPS utmärker sig. DHL sägs glatt lämna ut paket till grannar eller förbipasserande om det går snabbare än att vänta på rätt person.

PerPenning's picture
248
501
54
0
PerPenning

Nej, nog är det så att de stora drakarna, glöm inte bort PostNord som slarvar bort det mesta, har kass kvalitet på sina tjänster. Här finns det stora möjligheter för aktörer som vill satsa och fylla en stor lucka.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (104)
Sep (9)

Taggar