Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
535
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
16 februari

Varför köper Berkshire Hathaway flygbolag?

Berkshire Hathaway senaste 13F visar att man fortsatt köpa på sig flygbolagsaktier. Nu inte tre utan i fyra olika bolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL), Delta Airlines (DAL) och Sothwest Airlines (LUV).

 

 

Eftersom Buffett själv talat mot investeringar i flygbolag under tidigare år så har min personliga gissning varit att det är hans adepter, Tod Combs och Ted Welscher, som uttnyttjat vad de ser som möjligheter och tryckt på köp-knappen.

Skrev lite om det efter förra 13F-rapporten - Buffets flygbolagsköp.

Nu har köpen fortsatt och en annan tanke har börjat slå rot. Vad handlar Berskhire mer och mer om och när syntes det här beteendet sist?

Berskhire handlar mer och mer om att äga helägda rörelser. Mindre och mindre om att göra klipp på marknaden (även om den optionen alltid kommer finnas). Mer och mer av "värdet" i Berskhire ligger i de rörelser som ligger utanför aktiemarknaden. Som en sidonotis kan ju nämnas att detta är affärsrörelser man köpt upp och som enligt regelverket ligger bokförda till det värde man köpt det för. Dess egentliga värde, allt eftersom de växer, ökar ju dock år för år.

Sist Berskhire gick in i en branch man tidigar ratat var då det hela kulminerade med köpet av järnvägsbolaget Burlington Northern Santa Fe (BNSF). Järnvägsbolag var tidigare ratade av Berskhire, men det visade sig sedan att man gjorde bedömningen att branschen konsiliderats och förändrats så pass att det var en numera mycket intressant investering. Kan det vara en liknande utveckling vi ser hos flygbolag?. Mycket riktigt så har ju BNSF, som på sin tid ansågs som en helgalen och dyr investering, blivit en riktig kassako för Berskhire.

När detta begav sig så köpte Berkshire dock inte aktier i bara BNSF. Nej det köptes i fler järnvägsbolag. Är det en upprepning av järnvägsaffärerna vi nu ser i flygbolagen? Ser man att branschen nu förändrats? Ser man möjligheter till uppköp av något flygbolag?

Det lär vi väl få se i sinom tid. Vad tror du?

 

19 november 2016

Buffetts flygbolagsköp

Lite överraskande så visade Berkshires senaste 13F att köp hade gjorts i tre flygbolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL) och Delta Airlines (DAL).

Överraskande då Buffett ofta uttalat sig mot flygbranschen som sådan. Allt efter hans investering på 80-talet. 1989 köptes nämligen preferensaktier i US Airways till ett tillsynes mycket attraktivt pris som erbjöd 9,25% i utdelning samt rätten att sedan konveretera preferensaktierna till vanliga stamaktier. Bolaget närmade sig sedan konkursens brant och investeringen är en av de få investeringar som Buffett sagt sig ångrat.

När det kommer till flygbranschen så brukar det lyftas fram att det är en bransch med höga fasta kostnader, det råder stor prispress och konkurrens. Det är svårt att bygga kundlojalitet och i det är kort och gott extremt lätt att förlora pengar i den här branschen.

Buffett har skojat om att när han får någon ny ide om att köpa ett flygbolag så brukar han slå ett samtal och deklarera "Hello Im Warren and Im an air-aholic." och då får han hjälp med att motså frestelsen.

Men nu sitter Berkshire ändock på innehav i flygbolag.

Min personliga gissning är att det är Buffetts adepter, Tod Combs och Ted Weschler, som tryckt på köpknappen. De sköter en hel del investeringar på Berkshire. Det är ändock intressant att följa då de är erkänt duktiga  och i en framtid då Buffett och Munger ej längre finns kvar är det inte möjligt att de även styr över större investeringsbeslut.

När det gäller de tre flygbolagen så var köpet i American Airlines överlägset störst. Mer pengar gick in där än i de två andra tillsammans. Så vad är American Airlines för bolag? Vad kan ha lockat?

American Airlines grundades 1930 och ska nu vara världens tredje största flygbolag om man räknar passagerar-kilometer. Man har i sin flygplansflotta över 900 flyg och medan ca 50 snart ska tas ur tjänst så är över 300 nya också beställda och ska tas i bruk mellan åren 2017-2020.

Mindre trevliga detaljer är att ett av American Airlines flygplan kapades och kördes in i World Trade Center 2011. Två månader senare så ansöktes även om konkurrsskydd.

2013 gick man ihop med American Airways och bildade då tillsammans ett av världens största flygbolag. Man  gick då från sex år av förlustår till att visa vinst. Nuläget är sådant att både 2015 och 2016 varit mycket goda år för bolaget. Rörelsemarginalen har skjutit i höjden. Pengar verkar man ha satsat på dels investeringar och dels återköp av aktier. Antalet aktier har gått från 734 till 588 miljoner på drygt två år.

Just det här med stora återköp brukar vara ett signum. Det gillas så vitt jag vet generellt av både Buffett som hans adepter.

I likhet med oljeraffinaderier så har flygbolag troligen haft mycket draghjälp av det sjunkande priset på olja. Det framtida oljepriset är svårt att förutspå, men troligen så gillas det att pengar satsas på att förbättra och bibehålla konkurrenskraften genom investeringar istället för att dela ut dem nu när tiderna är goda.

Sett till nuvarande intjäning, 9,65 usd/aktie, så är PE talet också otroligt lågt, PE ca 5. Trots att det blivit en kursuppgång efter Berkshires 13F. Dock så tycker jag personligen man ska vara ytterst försiktig när det gäller PE-tal och starkt cykliska bolag. Det är som Baloo säger -"svänger om det".

I starkt cykliska bolag kan t.o.m. höga PE-tal vara bättre ingångslägen. Varför? För att vinsterna då är nedpressade. Sett till P/S så är värderingen ca 0,6. Rörelsemarginalerna har svängt kraftigt de senaste 10 åren men räknar man ut ett medel så hamnar det på 2,5%.

Bolaget är heller ej skuldfritt. Långt ifrån.

Personligen är detta inget "case" jag skulle göra ett direktköp av, men jag har full respekt för att jag kanske inte ser hela bilden.Det som i en första anblick lockar överväger inte vad jag bedömmer vara riskerna. Det som i American Airlines fall gått åt rätt håll i några år nu, kan så vitt jag vet vända lika fort igen. Högre oljepris, minskad ekonomisk aktivitet och högre räntor är ett hot. Dock kan man se det hela som en slags hedge också. En hedge för fortsatt goda år för flygbolag. Trenden som är nu kan hålla i sig länge än och då kommer detta troligtvis vara en mycket god investering.

Hur ser du på American Airlines och fygbolagsbranschen?

 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (104)
Dec (7)

Taggar