Analys
25 Nov, 2021
Analys: DS SPAC 1 - Förvärv av BellPal

Analys: DS SPAC 1 - Förvärv av BellPal

Uppdaterad:
27 Mar, 2023

Kort översikt BellPal

BellPal är svenskt care-tech bolag  (eng. “Caring Technology”) inriktat mot ett äldre kundsegment vars armbandsur ska brygga omsorgs-gapet från senior livsstil till äldrevård. BellPal säljer och utvecklar AI-baserade larmklockor som kombinerat med mobilapplikation och larmcentral skapar ett skyddsnät för användaren. Bolaget grundades år 2016 och finns representerade i Sverige och USA.

Bakgrund

Dividend Swedens SPAC-bolag DS SPAC 1 AB ingick den 30 september 2021 en avsiktsförklaring om förvärv av samtliga utestående aktier i BellPal AB (publ). Köpeskillingen uppgår till 89 630 389 SEK och ska  finansieras genom nyemission av 896 303 890 aktier till kursen 0,10 kr/aktie. Förvärvet är villkorat av att DS SPAC 1 ska vara finansierat vid förvärvet vilket är skälet till pågående företrädesemission. Emissionsbeloppet uppgår till ca 11,3 MSEK vid full täckning 

Efter sammanslagning är avsikten att ansöka om notering på i första hand Nordic Growth Market Nordic SME eller någon av de andra s.k. MTF-plattformarna i Stockholm.

Teckna units här:

----------------------------------------
Övergripande bolagsbeskrivning BellPal
   Analys
      - Ny marknad i mogen industri
      - Långsiktig potential
      - Accelererande tillväxtfas
   Affärsplan
      - Verksamhet och affärsidé
      - Strategi och målsättning
      - Produkterbjudande


BellPal Analys

Ny marknad i mogen industri

Bland konkurrenterna för fallklockor och nischade smarta-klockor (eng. “Smart watches”) utmärks BellPal på en teknisk och grafisk/design-relaterad dimension. Traditionella fallklockors utarbetning inom vårdinrättning och hemtjänst har gjort dessa produkter i föråldrade i termer av funktionalitet och design. Typ-exemplet för traditionella trygghetslarm är den bärbara larmknappen vars teknologi ligger långt bakom dagens kommunikationstekniska möjligheter. Marknaden som historiskt sett varit ohotad med bakgrund av goda marginaler och bristande substitut har hämmat incitament till produktförbättring. Samhällsutvecklingen och det digitala trend-skiftet medför dock en ökad kravbild på modernisering av vårdens mer analoga system. På en marknad i förändring har konkurrerande aktörer inom trygghetslarm och fallkockor nischat in sig på grafisk utformning eller funktionalitet vilket har resulterat i design och användarfunktioner som inte har bottnat i den äldre målgruppen. BellPals differentieringsstrategi som bygger på ett mer helhetstäckande och integrerande omsorgsalternativ har därmed goda förutsättningar att ta marknadsandelar och med skalbar teknik utmana kostnadsledande alternativ.

Långsiktig potential

BellPals strategi att expandera sin omsorgsplattform innebär att slutanvändares alternativkostnader att byta leverantör kan komma att skapa strategiska inlåsningar. I relation till de växande demografiska utmaningarna från ökad livslängd, behovet av privata lösningar, samt hur geografiskt utbrett och stigande antalet fallolyckor är, ger detta goda förutsättningar att säkra långsiktiga abonnemang hos ett moget kundsegment. BellPal är ett även spännande långsiktigt prospekt sett till sina resurser då bolaget med undantag för en definierad affärsplan besitter teknisk innovation som skulle kunna möjliggöra flera intäktsben. I nuläget identifieras dessa möjligheter som licenser under affärssegmentet Enabling Solutions men potentialen i teknologin och dess skalbarhet kan på lång sikt ge upphov till en diversifierad produktportfölj och/eller avknoppningar. 

Accelererande tillväxtfas

Med bakgrund av bolagets storlek finns det en viss risk associera med beroendet av nyckelpersoner för bolagets fortsatta värdeskapande. I samband med förvärvet har David Ziemsky, grundare och VD, och ledningsgruppen en fortsatt operativ och kreativ roll i företaget vilket säkerställer de kompetenser som varit historiskt nödvändiga i produktutvecklingen. David grundade BellPal som en reaktion på sin mormors olyckfall och har sedan dess varit emotionellt bunden att utveckla teknik för att höja livskvalitén hos äldre. För att ta bolaget till nästa steg innebär förvärvet att Dividend Sweden kan kompletera BellPals existerande entreprenörskap och tekniska färdigheter med den formalisering och riktning som är nödvändigt för att kommersialisera egenutvecklad innovation. Detta ger uttryck i övergången tiill en mer hierarkiskt organisation där ny arbetsdelning i organisationens topp-skikt kommer kunna stärka varumärket och tillväxten. Som ett första steg i den strukturella förändringen tillsätts Per Grosskopf och Lennart Gillberg i bolagsstyrelsen vars erfarenheter och kompetens utmärks av data-driven analys, marknadsföring, och utvecklingsarbete av mindre bolag.

BellPal affärsplan

Verksamhet och affärsidé
Bellpal säljer och utvecklar moderna larmklockor vars mjukvara och användningsområden är ämnat som stöd i äldrevård och omsorg. Klockorna är kopplade till BellPals SaaS-baserade plattform BellPal Assured Living Platform som kombinerat med mobilapplikation (app) och larmcentral skapar ett skyddsnät för användaren. Användaren abonnerar produkten på månatlig basis till ett paketpris där hårdvara (klockan) och mjukvara ingår. Kundsegmentet avgränsas till äldre slutkunder där armbandsurets grafisk utformning svarar till den stigmatisering som associeras med traditionella fallklockor och signaleringen av svårigheter att leva ett självständigt liv. BellPal riktar in sig på det omsorgsgap som uppstår då utmaningarna att upprätthålla sin livsstil och livskvalité fordrar allt mer hälsostöd och trygghetsfunktioner.

Bellpal strategi

BellPal verkar inom två överlappande affärsområden. Dels finns det ett B2B- och B2C-segment för armbandsur med tillhörande SaaS-plattformen i sin helhet, dels finns det ett B2C-segment för produkterbjudandet i dess mer fristående komponenter. BellPal benämner dessa områden såsom BellPal Assured Living Platform SaaS och Enabling Solutions respektive där den sistnämnda omfattar uthyrning av licenser. Gemensamt för båda är att de bottnar i samma uppsättning av grundkapaciteter och resurser.

BellPal strategi och målsättning 

BellPals strategi är att med svensk ingenjörskonst utveckla tekniska lösningar för att öka livskvalité, trygghet och stöd för omsorg i vardagen. För att lyckas med detta är målsättningen att etablera en omfångsrik trygghets- och omsorgsplattform som progressivt adderar tjänster och produkter efter affärsmässiga grunder och kundbehov. 

Produkterbjudande

BellPals produkterbjudande består av en kombination av mjukvara och hårdvara, där hårdvaran är en teknisk modul med design-synpunkter, och mjukvaran består av av egenutvecklade AI-logaritmer. BellPals logaritmer kombinerar teknologi om rörelsesensorer, Bluetooth och GPS-positionering för att alarmera och upprätta kommunikation vid fallolyckor. I samverkan mynnar huvudprodukten, trygghet, och dess tekniska specifikationer, ut i ett estetiskt formgivet armbandsur. 

bellpal affärsplan

----------------------------------------

Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenue AB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. Åsikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen. 

Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.

TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.

Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten Emissionspaket som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen. 

Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vad som framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.

Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.

Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.