Analys
7 Nov, 2019

TargetEveryOne analys

Rapportkommentar Q4 2019 (Läs den fullständiga analysen här)

- Ännu små intäkter 
- På väg att säkra förvärvsfinansiering
- Krävs en ökad försäljning

Rapportkommentar.
Ännu små intäkter.
 Försäljningen i det fjärde kvartalet minskade till 0,7 MSEK (4,8) efter att TargetEveryone (TEO) i mitten av oktober avyttrat hela sin gamla verksamhet - TEO 1.0 – och nu enbart SpectrumOne återstår. Bruttomarginalen ökade till 56 (38) % då lönsamheten är betydligt högre i den nya verksamheten. Avyttringen medförde en engångskostnad om 29 MSEK i kvartalet och rensat för denna post minskade förlusten (EBIT) till -6,7 MSEK (-15,4). Enligt VD har alla kostnader som inte omedelbart bidrar till tillväxt skurits bort, vilket innebär att de operativa kostnaderna minskat med 70 % sedan Q4-18 och nu endast uppgår till 4,2 MSEK per kvartal. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för helåret 2019 till -60 MSEK (-16) men det negativa kassaflödet parerades till stor del av investeringsverksamheten (+19 MSEK pga. avyttringen) och finansieringsverksamheten (+36 MSEK pga. nyemissioner). Till följd av avyttringen minskade aktiveringarna i kvartalet till 0 MSEK. Vid slutet av året uppgick kassan till 0,1 MSEK (0,7).

På väg att säkra förvärvsfinansiering. TEO har nu till viss del - villkorat av godkännande på en extrainsatt bolagsstämma – säkrat 50,4 MSEK i finansiering i en kombination av lån, incitamentsprogram och nyemission. Samt potentiellt ytterligare 130 MSEK genom fullt utnyttjande av teckningsrätter och maximal kurs (spann 1,5-2,0 SEK/aktie). Den initiala finansieringen är precis vad som krävs för att slutföra förvärvet av Cloud Explorer där den totala köpeskillingen uppgår till 62,5 MSEK varav 12,5 MSEK betalas med aktier. Förvärvet ger SpectrumOne ett bredare erbjudande inom dataanalys och åtkomst till Cloud Explorers referenskunder så som PostNord och DHL. Den 20/2 annonserades även att TEO förvärvar Bizwell Sweden och integrerar bolagets lösningar i SpectrumOne med tilltänkt tillträde 1/3. Bizwell har växt 35 % per år de senaste fem åren och omsatte 4,2 MSEK med en rörelsevinst om 1,2 MSEK under 2019. Köpeskillingen uppgår till 5 MSEK kontant finansierat med befintliga medel. De två förvärven ovan ger en fingervisning om TEOs förvärvsplan som syftar till att radikalt öka intäkterna, skapa synergier och stärka utvecklingsteamet. 

Krävs en ökad försäljning. TEO uppger i rapporten att kundnyttan med SpectrumOne är högre än vad som tidigare bedömts och upprepar sin optimistiska inställning till produkten. Användningen av data inom försäljning ökar snabbt vilket ger verksamheter inriktade på detta en betydande strukturell medvind. Vi förväntar oss att pipelinen av kunder ger betydande effekter redan i Q1 samtidigt som Bizwell bidrar fullt ut från och med Q2 med snabb tillväxt. Baserat på den nuvarande verksamheten SpectrumOne och de två annonserade förvärven prognosticerar vi att intäkterna under år 2020 ökar till 15 MSEK baserat på en av oss bedömd försiktig kundtillförsel (18 kunder vid slutet av året, se graf). Trots betydligt lägre operativa kostnader kommer dock verksamheten enligt vår bedömning vara förlustbringande även under året och ge en negativ EBITDA om 12 MSEK. Såsom tydligt framgår av prognosen krävs ett ytterligare betydande kundintag med repetitiva intäkter kommande år för att nå lönsamhet och ägare som även fortsättningsvis är beredda att stötta bolaget.

----------------------------------------

Rapportkommentar Q3 2019 (Läs den fullständiga analysen här)

- Avyttrar tidigare verksamhet
- Kapade kostnader
- Skalbar affärsmodell

Rapportkommentar.
Avyttrar tidigare verksamhet.
 TargetEveryone (TEO) minskade i det tredje kvartalet nettoomsättningen till 2,5 MSEK (3,2). Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -5,6 MSEK (-7,4) medan resultatet före skatt försämrades till -10,7 MSEK (-10,4). Försäljningen har sedan lansering av SpectrumOne vid årsskiftet 18/19 varit en besvikelse även om sammanlagt 12 kunder uppskattningsvis hittills i år har tecknats varav två under Q3 och två därefter, vilket indikerar ett högre försäljningstempo än tidigare. Bland de nya kunderna återfinns det datadrivna onlinevaruhuset Addreax (tidigare Studentkortet) som även blir SpectrumOne’s worldwide partner vilket innebär hjälp med distribution och återförsäljning. Efter utgången av det tredje kvartalet har TEO under ledning av bolagets nya VD med ett tydligt försäljningsfokus avyttrat affärsbenet TargetEveryone (köpeskilling 1,6 MSEK) vilket framöver öppnar för fullt fokus på bolagets nya satsning SpectrumOne och uppges förkorta bolagets väg till positivt kassaflöde. Företaget är med anledning av detta i en process att byta bolagsnamn till SpectrumOne. 

Kapade kostnader. Bolaget har under året fortsatt kapa kostnader och efter avyttringen uppskattas de månatliga kostnaderna nu sammanlagt ha minskat 60 % från årsskiftet, borträknat avgångsvederlag m.m., vilket innebär att tidigare 4 MSEK minskat till 1,7 MSEK per utgången av september. Organisationen är nu väldigt slimmad och säljorienterad, vilket innebär att om försäljningen tar fart bedömer vi att bolaget behöver anställa viss stödpersonal vilket återigen ökar kostnaderna något. TEOs kassa är fortsatt ansträngd (0,7 MSEK per sista september) till följd av negativa kassaflöden från den löpande verksamheten om drygt -30 MSEK hittills i år. Kring kvartalsskiftet och därefter har ytterligare finansieringsåtgärder vidtagits. Dels i form av en riktad nyemission om 6,2 MSEK som den extrainsatta bolagsstämman 13/11 väntas besluta om, samt ett lånelöfte på motsvarande belopp från en norsk bank villkorat av att nyemissionen godkänns. För att klara sina ekonomiska åtaganden fram till bolagsstämman lånade TEO 2 MSEK till 3 % månatlig ränta med återbetalning senast 15/11. I samband med detta och den signifikanta restruktureringsprocessen som nu lider mot sitt slut valde CFO att lämna TEO den 4/11 för en ny utmaning.

Skalbar affärsmodell. På den positiva sidan finns den antagna skalbarheten i SpectrumOne’s affärsmodell vilket gör att lönsamheten kan bli god vid en ökad försäljning. Vi bedömer att det krävs sammanlagt 36 kunder från årsskiftet år 2019/20 för att den löpande verksamheten ska nå kassaflödesmässigt break-even givet nuvarande kostnadsstruktur. Vi sänker vår intäktsprognos för helåret 2019 där intäkterna nu väntas uppgå till 11,7 som bygger på 14 SpectrumOne-kunder (samt tidigare affärsverksamhet) vid årsskiftet vilket leder till en EBITDA förlust -28 MSEK (-30). För 2020E gör vi en försiktig prognos där nettokundinflödet uppgår till en (1) per månad vilket ger sammanlagt 26 st SpectrumOne-kunder vid utgången av 2020E. Baserat på detta värderas TEO till 4x nästa års prognosticerade intäkter (P/S) som då är helt hänförliga till SpectrumOne.

----------------------------------------

Rapportkommentar Q2 2019 (Läs den fullständiga analysen här)

- Ännu ett förlorat kvartal 
- Fortsatta kostnadssänkningar 
- Fokus på försäljningsarbetet

Rapportkommentar.
Ännu ett förlorat kvartal. Intäkterna från SpectrumOne – TargetEveryOnes nya plattformsprodukt – låter vänta på sig samtidigt som kostnadsbantningen inte gett full effekt ännu. Trots att försäljningen kommit igång med flera viktiga kontrakt har ännu inte intäkterna börjat komma in. Kvartalets intäkter om enbart 2,9 MSEK (6,1), kommer i sin helhet från företagets ”gamla” affärserbjudande och är alldeles för små för att klara av företagets operationella kostnader om ca 7,9 MSEK. Detta trots att bruttomarginalen förbättrades till 38% (33). Efter avskrivningar och förluster i delägda bolag uppgick därför rörelseförlusten till 11 MSEK. Till det kommer så ett negativt finansnetto om 1,3 MSEK, som dock till stor del berodde på kostnader i samband med företagets omfinansiering.  Efter vårens konvertibelemission om 17 MSEK och den under andra kvartalet genomförda nyemissionen har företagets finansiella situation förbättrats trots det första halvårets negativa kassaflöde från rörelsen före förändringar i rörelsekapital om ca 18 MSEK.

Fortsatta kostnadssänkningar. Under våren kunde företagsledningen kommunicera att de sänkt de fasta kostnaderna per månad från läget vid årsskiftet, ca 4 MSEK, med 30%. Under kvartalet har kostnadsreduceringarna fortsatt och bolagets kostnadsmassa vid utgången av kvartalet minskat med 45% i förhållande till slutet av föregående år. Antalet anställda var vid utgången av andra kvartalet 12 stycken att jämföra med 42 stycken för ett år sedan. Efter det har ytterligare fem anställda antingen slutat eller fått sluta. När deras slutlöner utbetalas under hösten kommer således kostnadsmassan sänkas ännu ett snäpp. Detta skulle innebära kostnader på under 2 MSEK i månaden för att driva bolaget.

Fokus på försäljningsarbetet. Med tanke på företagets stora förluster är allt fokus inriktat på att få in fler kunder till SpectrumOne. Tidigare VD ersattes efter mindre än ett år av Hosni Teque-Omeirat, med bred försäljningserfarenhet, vilket förhoppningsvis ger ny kraft i arbetet. Under första kvartalet lyckades TargetEveryOne sluta kontrakt med sju företag inom vitt skilda branscher. Under det andra kvartalet har det dock gått sämre med ett slutet kontrakt. Kunderna inkluderar dock stora välkända företag som   Electrolux och Agria Försäkring. Vår prognos om ca 35 betalande kunder vid slutet av året framstår dock efter första halvårets försäljning som väl optimistiskt. Samtidigt har nivån för ett positivt kassaflöde sänkts ännu en nivå och varje ny kund kan på ett ännu mer avgörande sätt förändra resultatet. Vi räknar nu att nivån 30 kunder räcker för att TargetEveryOne ska nå ett positivt kassaflöde. För investerare fortsätter det därför vara vitalt att bevaka antalet nya kunder för SpectrumOne och med tanke på den stora pipelinen av ”leads” kan situationen snabbt förändras. Vi sänker dock av försiktighetsskäl våra prognoser och räknar nu med att kassaflödet först blir positivt under 2020. Ytterligare en kapitalpåfyllnad kan därför vara nödvändig under hösten för att klara av likviditetssituationen.

----------------------------------------

Rapportkommentar Q1 2019 (Läs den fullständiga analysen här)

- Besvärlig mellanperiod
- Full fart framåt med SpectrumOne
- Nyemission annonserad

Rapportkommentar

Besvärlig mellanperiod. Samtidigt som en stor del av intäkterna från TargetEveryOnes (TEOs) gamla affärserbjudande krympt markant inklusive nedläggningen av VMSPlay Sweden AB har detta till följd av förseningar inte kunnat kompenseras av TEOs nya plattform SpectrumOne. Omsättningen sjönk följaktligen under det första kvartalet med mer än 50% till 3,4 MSEK (7,5). Med rörelsekostnader om 11,1 MSEK, varav personalkostnader utgjorde ca en tredjedel tvangs bolaget redovisa en rörelseförlust om -14,1 MSEK (-6,4). I detta resultat ingår uppskattningsvis extraordinära kostnader om 2,5 MSEK, bland annat till följd av personalreduktioner. Till följd av stora kapitaliserade utvecklingskostnader stiger nu också avskrivningarna snabbt och uppgick i kvartalet till 3,8 MSEK (2,2). Dessa påverkar som bekant dock inte kassaflödet. Antalet anställda minskar snabbt och uppgick i slutet av kvartalet till 16 (40) och kommer i juli att vara nere i 12. Enligt bolaget har vidtagna åtgärder inneburit att de fasta kostnaderna sjunker med 30%. 

Full fart framåt med SpectrumOne. Efter första kvartalets förseningar och anpassningar i SpectrumOne verkar försäljningsarbetet ha gått in i en ny fas. Trots problemen i första kvartalet lyckades TEO sluta avtal med sju företag inom vitt skilda branscher inklusive reklambyråer. Produkten rapporteras ha fått ett mycket gott erbjudande och TEO har för närvarande 200 kvalificerade ”leads”. Den potentiella marknaden uppgår till över 1000 företag som via SpectrumOne har ett verktyg för att nå fram till sina nuvarande och framtida kunder. I och med att TEO via SpectrumOne bearbetar betydligt större kunder och har en helt annan prismodell är licenspriset betydligt högre (upp till 10x högre) än för den gamla plattformen. Vår kalkyl bygger på att det vid utgången av 2019 finns 36 betalande kunder och vid slutet av 2020 72 st. Det här visar skalbarheten i TEOs affärsmodell och att man givet dessa förhållanden börjar gå med vinst redan 2020E. För investerare fortsätter det således att vara vitalt att bevaka antalet nya kunder för SpectrumOne.

Nyemission annonserad. TEOs stora operationella förluster kopplat med utvecklingskostnaderna för bland annat SpectrumOne gör att den finansiella ställningen är ansträngd. En nyemission om 43,4 MSEK är därför annonserad (prospekt kommer 23e maj) och kommer inte bara lätta på den finansiella bördan utan även möjliggöra för företagsledning att fokusera på försäljningsarbetet. Det kommer dock att leda till en utspädning om 67% för existerande aktieägare. Företagsledningens tidigare kommunicerade mål var att nå en omsättning om 60 MSEK under 2019. Med tanke på den tröga starten på året förefaller detta mål vara alldeles för optimistiskt även om försäljningen nu tar ordentlig fart. Vår prognos var tidigare en omsättning på 54 MSEK, vilket skulle ge en hanterbar rörelseförlust. I avvaktan på prospekt och mer vägledning från företaget sänker vi vår försäljningsprognos för helåret till 32 MSEK. Vi har i vår prognos också räknat med att hela nyemissionslikviden (som till ca 50% är garanterad) kommer in i juni. 

----------------------------------------

Rapportkommentar Q4 (Läs den fullständiga analysen här)

-Mycket svag avslutning på året 
-Allt fokus på SpectrumOne
-Höga mål för 2019

Mycket svag avslutning på året. I avvaktan på lanseringen av SpectrumOne har intäkterna från TargetEveryOnes (TEOs) gamla affärserbjudande sjunkit betydligt snabbare än vad företagsledningen och vi räknat med. Intäkterna under Q4 uppgick enbart till 4,8 MSEK (7,8), vilket också påverkades negativt av att VMS Play Sweden såldes tidigare under 2018. Den kraftiga försäljningsminskningen resulterade i en rörelseförlust om hela 15,4 MSEK. Samtidigt som nyanställningar relaterade till SpectrumOne belastade resultatet utan att detta bidrog till några intäkter hade TEO kostnader för löner till personal som sades upp under perioden. Vidare belastades resultatet av engångsnedskrivningar av goodwill samt andra kostnader vid nedläggning av verksamheter som inte ingår i den nya verksamhetsinriktningen. Till följd av en positiv utveckling av rörelsekapitalet genom minskning av kundfordringarna och ökning av leverantörsskulderna var kassaflödet före investeringar enbart -3,3 MSEK. Efter återbetalning av fordran på Link Mobility efter försäljning av Vianett och Sendega kunde därmed TEO i kvartalet redovisa ett positivt kassaflöde och förstärka den likvida ställningen. Under 2019 har dessutom en konvertibelemission genomförts som genererade en ökning av likvida medel med 17 MSEK. 

Allt fokus på SpectrumOne. TEO satsar nu alla sina resurser på att nå framgång med sin nya plattform, som möjliggör för deras potentiella kunder att nå exakt de kunder de i sin tur vill nå och i de kanaler som dessa föredrar. Bolaget kommer också via SpectrumOne in på betydligt större företagskunder och kan via en helt annan prismodell erhålla betydligt högre marginaler. Enligt företagsledningen kan TEO begära ett licenspris som är 10x högre än för den gamla plattformen. Bolaget uppger sig ha fått ett mycket gott mottagande för produkten och har redan fått avtal med två större kunder i Norge och har ett stort antal förfrågningar. Avsikten är att initialt bearbeta kunder i Norge och Sverige men avsikten är att på sikt expandera till övriga Europa och USA bland annat med hjälp av partnernätverket. För investerare är det sålunda av största intresse att bevaka antalet nya kunder för SpectrumOne.

Höga mål för 2019. Företagsledningens mål är att nå en omsättning på 60 MSEK under 2019, vilket kan jämföras med en omsättning om drygt 20 MSEK under förra året. Denna kraftiga försäljningsökning är helt beroende av att SpectrumOne blir den framgång som företagsledningen är övertygad om, samtidigt som det gamla affärserbjudandet inte får fortsätta att tappa kunder och intäkter. Om TEO når detta omsättningsmål skulle det med nuvarande kostnadsbas kunna innebära att rörelseresultatet enbart blir ett mindre underskott och kassaflödet positivt. Även om TEO skulle nå sitt försäljningsmål för helåret kommer det första halvåret vara finansiellt tungt med tanke på att försäljningsprocessen tar 1-6 månader. Dessutom kommer man under Q1 ha fortsatta kostnader för uppsägningar av personal och omställningen till den nya plattformen. Vi har i vår nya prognos räknat med att TEO nästan når sitt mål och kommer upp i en omsättning på 54 MSEK. Det skulle i vår prognos ge en fortsatt rörelseförlust men en betydligt mer hanterbar sådan. Vi har i vår prognos för 2020 och framåt antagit att omsättningstillväxten blir 30 %  i linje med andra bolag inom digital marknadsföring (Martech) och med tanke på den skalbara affärsmodellen leder det snabbt till svarta siffror.

Kort om TargetEveryone
Ordförande: Fredric Forsman
VD: Hosni Teque-Omeirat 
CFO: Vegard Brattum
Lista: First North Stockholm

----------------------------------------

Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenueAB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. A°sikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.

Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.

TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placeringhistoriskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.

Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten ”IR-paketet” som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen. Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vadsom framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.

Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.

Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.