16 Jun, 2017

Akta er för Urb-its aktie, för att...

UPPDATERING FEB 2018: Min analys nedan från noteringen visade sig vara ganska så träffsäker. Idag, ca 8 månader efter noteringen på 15 kr, gör bolaget en nyemission på 1(!!!!) kr. Dvs. 93,3 % under emissionskursen. Bolagets grundare, Lage Johansson, försvarar sin andel, vilket borde kosta honom runt 24 miljoner om jag räknar rätt (skulle inte förvåna mig om jag har fått fel information och den korrekta är 20-21), men 20 mkr av dessa kommer att kvittas mot fordringar som han har mot bolaget. Arvode från förra året, eller vad fan är det för fordringar? 

Nu visar det sig också att de har lagt ner satsningen mot att bli en shoppingplattform och ska återgå mot den usla grundidén. Jag förstår inte varför de inte bara försöker vara ett vanligt budbolag, men med moderna IT-lösningar och "urber"-leveranser.

I en pressrelease som gick ut i augusti skrev bolaget att man skulle göra kostnadsneddragningar på 30 mkr. Kostnaderna i Q1 var 30 mkr. Kostnaderna i Q2 var 32 mkr. Sen kom pressmeddelandet. Kostnaderna i Q3 var 34 mkr, då nämndes inget mer om besparingarna. Vad blev kostnaderna nu för Q4 då? 51 mkr! Kanske inte vad marknaden förväntat sig efter pressreleasen i aug. Nu när marknadsplatsen är nedlagd lär det väl tillslut ge effekt. Förmodligen är det detta som syftats när man pratade om de 30 mkr. Detta innebär att kostnaderna i år bara borde landa runt 120 mkr, kontra runt 150 förra året. Hurra! 

Omsättningen då? Jo, den har faktiskt utvecklat fantastiskt med 267% tillväxt! Från 260 000 kr till 955 000 kr (dvs. i princip 1 mkr, starkt!). Hur har de lyckats med denna fantastiska tillväxt? "Ökningen beror på fortsatt ökad etablering på marknaden och fler integrerade Retailers." skrivs det i rapporten. Med lite aktiveringar för egen räkning innebär det att resultatet stannar på bara -119 000 000 (199 miljoner kronor, alltså).

De skickade ut pressmdedelandet om kostnadsbesparingarna i augusti. Det innebär att de garanterat visste om nedläggningen av marknadsplatsen vid noteringen. Det som var hela pitchen vid noteringen. Är det ens lagligt att göra så?

Vid noteringen skrev de i prospektet "över 10 000 genomföra sälj/leveranser". Nu skriver Lage stolt i sina VD-ord att "Urb-it har sedan sin etablering genomfört (utöver ett stort antal provleveranser) närmare 8 000 överlämningar som kunder har betalt för.". För det första, de 10 000 "sälj/leveranser" de skröt om inför notering, var i själva verket till stor del välgörenhet (svårt att göra leveranser då). Nu har de totalt, under 3-4 år(?), gjort 8 000 leveranser som de fått betalt för. Detta är en intäkt på runt 800 000 kr totalt, innan själva "urbern" har fått betalt. Dessutom ska man ha i åtanke att många av dessa, med allra största sannolikhet (med tanke på hur otroligt värdelöst bolag Urb-it är), har gjorts i kombination med något form av erbjudande. Typ "beställ med Uber så får du en biobiljett". Det vill säga, egentligen gratis också. 

I Q3-rapporten skrev Lage i sina VD-ord: "Ladurée i Paris har kungjort att samarbetet med Urb-it lett till en försäljningsökning online med 30 procent.". Ladurée är ett enormt bolag. Skulle de ha ökat deras försäljning online med 30 %? En specifik dag mot samma året innan? En timme mot föregående timme? Eller en sekund mot sekunden innan? Usch, vilket bullshit. 

I samma VD-ord skrev lage: "Exakt hur lång vägen är till break-even i de tre städerna är en fråga som vi kommer att återkomma till i bokslutskommunikén den 21 februari. Meningsfulla uppskattningar för 2018 kan nämligen inte göras förrän vi har utfallet av Q4 i handen.". Nej, det måste verkligen varit svårt att göra en uppskattning på om de skulle omsätta 300 eller 500 tkr. Som om det skulle spela någon roll. Att de ens nämner ordet break-even gör mig alldeles matt. Återkommer de till detta i bokslutskommunikén? Ja, faktiskt. De skriver att de hoppas på att nå break even inom 18 månader. Lycka till, säger jag.

I VD-orden i bokslutskommunikén fortsätter Lage att haussa: "De retailers, som vi idag har stort affärsflöde med,...". Hur kan man skriva att de har stort affärsflöde, när de i princip inte omsätter en krona och knappt gör ett 10-tal leveranser per dag?! Jag kräks. Han kan uttrycka sig på så många andra sätt och få fram samma information (förutom hassuen alltså), utan att ljuga.

Lite snygga detaljer som jag hittade är att Lage står som VD på hemsidan, trots att de har ny VD. Det första man möts av är också "Bara i år har hundratals retailers blivit våra partners, och ytterligare tresiffrigt antal har skrivit under på att bli det.", vilket jag antingen inte tror en sekund på, eller så har de 2017:års information, vilket är ganska allvarligt när det handlar om investeringar. Det står också i stor skrytig text "800 urbers". Det är lite som att säga att MySpace skulle skryta med sitt användarantal. Eftersom bolaget har gjort max runt 15 000 leveranser, innebär detta att varje urber har gjort max runt 20 leveranser. Säg att de får 50-100 kr för en leverans. Ja, ni hör ju redan nu att de inte har 800 urbers. Finner det också lite skojigt att nya VD:n tappar andra(!) ordet i sina första VD-ord (det är två VD-ord i bokslutskommunikén). Han skriver "Jag glad och ödmjuk inför...". Så seriöst tog de på den aktieägarvården...

Att det inte finns någon efterfråga för Urb-it i dagens form, är helt uppenbart. Detta har nog bolaget förstått. Förmodligen för längesen. Kanske innan noteringen till och med? Jag förstod det 2014, när de startade och jag träffade dem. Min gissning är att de nu kommer försöka avveckla företaget så tyst som möjligt utan att gå i konkurs, eftersom det skulle höras betydligt mer. Bolaget hade kostnader på 150 mkr i år. Nu är pengarna slut och de tog in 60 friska miljoner. Jag har svårt att se vad de ska kunna hitta på med dessa, när de med flera hundra miljoner lyckats skapa intäkter på totalt 1 mkr.

När jag skrev ovanstående stycke hade jag inte ens kommit till detta: "Den nya strategin stadfästes i början av detta år och genomförandet av den är i full gång. Vi räknar med att den nya kostnadsbasen för hela företaget kommer att hamna under 3 MSEK per månad". Så först pratar de om kostnadsbesparingar om 30 mkr, men nu kommer de alltså vara över 100 mkr (om inte dessa besparingar redan är inbakade i de 85 mkr i kostnader som de hade under H2 2017 direkt efter pressmeddelandet?). Detta bekräftar min tes ovan, om att man kommer begrava detta i tysthet. Alternativ kommer man väl fortsätta krama pengar ur aktiemarknaden. Att bolaget skulle gå med vinst, med nuvarande (årets) affärsmodell, ser jag som absolut osannolikt. Och om de väl gör det, så kommer de ta måååånga år innan de har tjänat tillbaka alla förlorade pengar.

Det är för jävligt. Jag blir arg när jag skriver detta. Trots att jag inte har förlorat en krona på Urb-it. Förhoppningsvis har Lage Johansson förlorat en del pengar själv. Om du läser detta Lage så borde du skämmas. 

 

Min analys från noteringen i somras nedan:

Jag vill starkt avråda från att teckna aktier när den hypade startupen Urb-its noteras. Detta är varför:

Första gången jag kom i kontakt med Urb-it var för ca 2 år sen när de var precis nystartade. Min mamma har en modebutik i Stockholm och jag hjälper till med bland annat deras marknadsföring, så Urb-it kontakta mig för ett möte. De presenterade konceptet, som var följande

Butiken lägger till Urb-it som ett leveransalternativ, både online och fysiskt. 129 kr (numera 99) kostar det, vilket betalas av kunden, som får paketet levererat när de vill (tidigast 1 h, vilket också sällan hålls har jag märkt i efterhand) och var de vill. 129 kr för att få sin vara en dag snabbare… Onödigt och extremt smal marknad enligt mig, men kunden betalar ju, så why not? Problemet var att de ville ha 5 % (eller va det 10?) av varans försäljningspris. Där avslutades den dialogen.

Helt ohållbar modell enligt mig. Om vi börjar med butikerna, så verkar det också som att det inte har funkat. De har ju gjort om affärsmodellen, till någon form av shoppinggalleria, där man ska handla varorna direkt via Urb-its plattform. Då kan jag visserligen köpa att man tar 5 % av försäljningen, men jag har otroligt svårt att se hur det ska slå igenom, framför allt eftersom kunden måste betala 99 kr i frakt för allt. 

När det kommer till konsumenten, så ser jag som sagt en extremt(!) smal marknad för kunder som vill betala 99 kr för att få hem något på studs istället för dagen efter eller liknande. Dessutom funkar det bara i centrala Stockholm (och ev. i några andra storstäder, problemet kvarstår). Du kan bara beställa från centrala Stockholm, och du kan bara få levererat från centrala Stockholm. Ännu smalare med andra ord.

Affärsmodellen sågade jag redan direkt efter första mötet, framför allt när bolaget började hypas i media och jag började höra om höga värderingar, etc. Jag sa till mina kompisar att ”det här företaget kommer bränna mycket pengar närmsta åren, och antingen kommer det försvinna, eller så kommer det bli något helt annat än vad det var tänkt”. Nu har affärsidén redan gått från att vara ett bolag som levererar varor, till att bli ett bolag som säljer varor (som man inte äger). Det finns många i branschen som gör det bättre. Det är en nödlösning, som jag har otroligt svårt att se att det ska fungera (även om den första idén kändes ännu värre). 

Jag ser inget unikt i affärsmodellen, förutom att man kan få en vara levererad på 1 timme, vilket jag tror är alldeles för smalt för att komma upp i de volymer som krävs.

Men vi glömmer affärsmodellen och tittar på hur det har gått och hur förutsättningarna ser ut framöver

Nettoomsättningen för Q1 2017 stannade 112 000 kr. Nej, inte miljoner kronor, utan helt vanliga svenska kronor. Med aktiverat arbete för egen räkning pumpar de upp resultatet från -30 mkr till -21 mkr. 

Detta är till och med sämre än vad jag själv hade gissar för 2 år sen, innan de hade sin nya variant på affärsmodellen. 

De verkar värdera sin tekniska plattform till 60 mkr. Skulle vilja se de likvidera bolaget och ens få ut 5 mkr…

Nya VD:n, Fredrik Warstedt, är en 28-åring, som säkert är grym, men som vad jag kan se, varken har någon som helst bakgrund inom tech eller ledarskap. Nu är jag själv VD och 29 år, så inget fel med åldern, men hans CV ger mig knappast något förtroende.

”Ha flexibel prissättning för snabb tillväxt” stod det någonstans. Inte heller går det att läsa någonstans i prospektet vad de tar betalt. ”Konsumenten betalar en fast avgift på 99 kr och butiken en avgift per leverans, fast eller rörlig utifrån varans pris.”. Det vill säga, de flesta butiker betalar förmodligen inte ett skit. När man tittar på omsättningen (ca 0,5 mkr totalt sedan bolaget startades) och delar det på deras ”över 10 000 genomföra sälj/leveranser”, så innebär det max strax under 50 kr/affär. 

10 000 genomföra affärer, när merparten bevisligen är erbjudande av någon typ (här om dagen fick jag en biobiljett+gratis frakt om jag köpte något med appen, även om det bara var en ros för 100 kr), är helt patetiskt. Det hade inte räckt med 1 miljon transaktioner för att bära den här modellen.

Lite andra spännande saker från prospektet (och då har jag bara skummat fåtal delar från det):

- ”3-7 dagar på att få sin vara – man vill ha den nu!”. Sen när tar det så lång tid att få en vara från centrala Stockholm (liten dessutom, Urb-it levererar bara mindre varor, du kan inte köpa ett kylskåp t.ex.)?

- ”Urb-its affärsmodell och plattform är obegränsat skal- och repeterbar både vad gäller antalet städer och antal butiker/produkter”. Nehe, det menar du inte?

- ”850 licensierade ubers, varav 700 i Stockholm”, innebär att allt skryt om verksamheten i London och Paris bara är luft. Sen undrar jag… 10 000 leveranser och 850 personer som levererar. Undra hur många av dessa som är aktiva.

- Ett av målen: ”Nå kritisk massa och därmed positiv rörelsemarginal i befintliga marknader”. Wow, imponerande! Finns det någon tidsplan för detta eller är det 2050, då man menar att 2/3 av världens befolkning kommer bo i storstäder?

De gånger jag testat tjänsten själv (varit gratis, så klart, skulle aldrig betala för skiten) har jag velat ha varan så snabbt som möjligt, som ska vara 1 h, men urbern har aldrig varit i tid.

Sist men inte minst vill jag ge namnet en känga. Det är ett uppenbart försök att rida på Ubers varumärke. 

Värderingen då? Ca 188 mkr innan pengar, runt 300 mkr efter. Jag avstår.

Länk till prospektet: https://www.mangold.se/Images/2017/06/Urb-it-AB-publ-Prospekt.pdf

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.