
Mina Länkar
Blog Archive
- Svårt att sälja huset och bokföring enligt försiktighetsprincipen...
- Lästips för hängmattan - Fartblinda!
- Inför #uppesittarkväll - hur ser portföljen ut just nu?
- Dags att fylla på portföljen - vad köper du denna månad?
Taggar
Other

Jag tror väldigt mycket på att det svenska folket (och alla i de flesta andra länder) kan och borde cykla väldigt mycket mer än vad vi gör idag. Bilen är dyr, förstör miljön onödigt mycket och bidrar dessutom till ohälsa för att vi förblir sittande medan vi transporterar oss. Det leder också till köbildning och trängsel i städerna när varje liten människa ska sitta i en egen stor stålbur med hjul och transportera sig till allt. Kollektivtrafik är osmidig i det att den är oflexibel och antingen ska man köra massa halvtomma tåg och bussar eller också så kör man få turer och fyller dessa men då kommer folk att få vänta. Här är cykel överlägsen då den är smidig och snabb medellånga sträckor...på korta sträckor är den egentligen onödigt avancerad och då kan det likaväl räcka med att bara använda benen och gå.
Med denna bakgrund så borde jag kanske älska elcykeln och den konsumtions subvention som utdelas vid köp av elcykel men jag tycker istället att den här subventionen är urbota dum och korkad...jag ska förklara varför. Min grundinställning är att ett problem ska lösas på enklast möjliga sätt och den enda gången en elcykel leder till mindre konsumtion och blir en förenkling är när den ersätter en bil, om den ersätter en vanlig cykel eller vara är ett nöjesfordon vid sidan om bilen så är det en fördyring och en ökad (onödig) konsumtion.
(Om elcykeln ersätter cykeln så är det en subvention för extra konsumtion, om den ersätter bilen är det ändå en jättebesparing för köparen och subventionen är därmed helt onödig och slöseri med begränsade skattekronor)
Som jag ser det kan det finnas fem generiska anledningar att köpa el-cykel och i bara ett av dessa fall skulle en subvention möjligen vara befogad:
1. Du vill sluta åka bil - en elcykel är mycket billigare än en bil både i inköp och i bränsle och underhåll. Alltså behöver den som köper elcykel istället för bil absolut ingen subvention. Om du vill köpa elcykeln så kan du betala själv, statens pengar kan användas bättre!
2. Du vill slippa trampa själv - du cyklar idag men tycker att det är lite för jobbigt. Det är väl upp till dig men varför ska staten subventionera en produkt som är mer avancerad och därmed bidrar till mer konsumtion. Om du vill köpa elcykeln så kan du betala själv, statens pengar kan användas bättre!
3. Du vill slippa åka kollektivt - för det tar för lång tid eller är för oflexiblet för din smak. I detta fall så är din vinst tid snarare än pengar eller miljö. Detta är en personlig vinst för dig och ska inte subventioners av staten. Om du vill köpa elcykeln så kan du betala själv, statens pengar kan användas bättre!
4. Du vill ha lite kul - driver inköpet och du tycker helt enkelt att det skulle vara kul att cykla nån gång ibland. Du behåller bilen och använder den i stort sett alltid till alla nödvändiga transporter. Om du vill kpa elcykeln så kan du betala den själv...statens pengar kan användas bättre än till din nöjenskonsumtion!
5. Du har ett handikapp/ är äldre - en grupp som hjälps av elcykel är personer som på grund av handikapp eller ålder inte längre orkar cykla men som vill fortsätta med detta istället för att åka bil. I detta fall kan jag faktist se att en subvention skulle kunna vara på sin plats men i så fall bör detta räknas som ett handikapp hjälpmedel och hanteras via dom system som finns för detta.
Fakta kvarstår dock att en elcykel är extra konsumtion så länge som den inte ersätter inköpet av en ny bil. Det är i många fall en onödigt dyr och komplex lösning på ett enkelt problem där det sedan många många år finns en enklare lösning nämligen den vanliga cykeln som är billigare, enklare och i de flesta fall löser transportproblemet precis lika bra!!!
Vad tänker du om elcykel...har du köpt en? Vill du ha en? Vad tycker du om subventionen? Bra eller bajs?
Bra inlägg. Jag är på precis samma spår som dig. Faktum är att jag under sommaren fick låna en elcykel av Malmö Stad. De driver ett projekt där de lånar ut elcyklar till boende i staden i tre månader och sedan får man utvärdera sin tid med cykeln.
Jag har 7 km till mitt arbete och de avverkar jag på en racercykel varje morgon. Mina erfarenheter med elcykeln då... jag uppskattade inte teknikinblandningen. Detta att man måste trampa till i rätt tid då det är en liten fördröjning innan drivet kopplas på (Ecobike Amassadeur) gjorde att jag tyckte det förstörde cykelkänslan. Jag gillar heller inte displayer etc då jag vill ha en "ren" och avkopplande upplevelse på väg till mitt arbete. Lägg därtill att om man fusktrampar kan man åka elassisterat hela vägen utan att anstränga sig öht. För mig var det ingen hit och jag går stärkt i min uppfattning att detta inte bör subventioneras av staten.
Mina 5 cent. Trevlig helg!
iblandgormanratt.blogspot.com
Hej!
Jag köpte en elcykel för knappt ett år sedan och har sen vintern släppte i våras cyklat ungefär 4ggr/vecka till jobbet. Dit är det 17km enkel resa. Jag är supernöjd med elcykeln. Denna tramphjälp gör att resan tar rimlig tid, även hemåt då det är backigt och ofta motvind. Tidigare har jag åkt bil, men den står oftast hemma nuförtiden. Tidigare tankade jag 2 ibland 3 gånger/månad. Sen i april räcker en tankning i månaden.
Hurvida staten ska sponsra detta eller inte kan man tycka olika om men jag är väldigt glad och nöjd med min elcykel!
Med vänlig hälsning, J
Jag har ingen elcykel och känner inte behov av någon då jag är hyfsat ung, frisk och kan trampa själv. Jag vill inte heller subventionerna elcyklar förutom om det gäller personer som behöver en elcykel på grund av funktionsnedsättning. Skattepengar kan definitivt användas bättre.
Hej och tack för era kommentarer,
Iblandgörmanrätt - ett jättebra exempel på vad jag menar. På medelavstånd typ 5-10 kilometer funkar cykeln så bra att det inte finns något som helst behov av alternativ (bil, kollektivt eller elcykel/moppe) på lite längre sträckor kan det behövas något annat för den som inte vill jobba extremt hårt men då är det en så tidsmässigt och ekonomiskt fördelaktig affär med elcykel ändå jämfört med alternativen så då behövs ingen subvention.
J - elcykeln kan ju vara ett bland många verktyg i transportverktygslådan. Det är subventionen som jag tror driver fel beteende då svensken är så intresserad av att få alla typer av skatteavdrag och subventioner. Kul att du är nöjd med din och att du kan köra så mycket mindre!
Fru S - tror att du lyckades sammanfatta poängen i mitt inlägg med många färre tecken än vad jag behövde! Snyggt!!
Problemet är att vid tiden vi köpte elcykel, 5 år sedan, låg priset vi betalade 25% under vad den kostar idag. Exakt samma modell. Så vad har hänt? Jo, cykelhandlarna har lagt på 25% på ordinarie pris som faller dem till godo - inte mig som konsument.
Köpte en elcykel för ett år sedan, typ två veckor för tidigt för att få premien. Jag har ersatt många bil- och kollektivresor då jag cyklar varje dag året om. En vanlig cykel är inte ett alternativ för mig i vardagen. 2,5-3,5 mil på cykel varje dag skulle vara för jobbigt och ta för mycket tid utan att få knuff. :-)
Jag älskar min elcykel. Visst är det konsumtion (den kräver sin service och delar slits hårdare än på en vanlig cykel) men den har gjort underverk för min livskvalitet.
Hade varit intressant att se en studie på vilken sorts resande de subventionerade cyklarna ersätter. Jag gissar att staten inte får full valuta för pengarna och att de därmed kanske borde användas till annat. Men om den funkar som de hoppats (vilket jag som sagt betvivlar) så är det kanske ingen dum grej trots allt.
Men det är roligare att läsa längre utläggningar. :-)
Hej,
Jag har cyklat alla år till jobbet och har ingen bristande ork att cykla då jag har träningscyklat i 20 år. Däremot är jag inte så sugen på att träningscykla futtiga 5 km till jobbet i kostym i ur och skur året runt. Det är för kort sträcka för att träna och besvärligt då det inte finns garderob och dusch på jobbet. Jag har lätt för att svettas och tycker inte det är speciellt kul att duscha på jobbet i vilket fall. Jag vill duscha och klä mig en gång på morgonen och åka direkt, lämna barn och jobba.
Jag köpte en elcykel i januari och sen dess har jag inte tagit bilen en enda dag. På den ort ser jag att några andra ersatt bilen med elcykel, men det rör sig om en mycket lite del av invånarna här. De flesta bryr sig inte om vad bekvämlighet kostar i form av bilkörande. (Lågt bilkötande ör en av våra grundpelare att spara 50% av inkomsten) Därmed är argumentet att många skulle köpa elcykel pga subventionen nog missvisande, en elcykel är fortfarande dyr. Min kostade 12000 efter subvention. Jag tycker att elcykeln är en smart uppfinning som gör att jag kan dra cykelvagn till förskola och cykla vidare till jobbet i kostym varje dag istället för att köra bil som de resterande 90% av befolkningen och tycker det är positivt att elcykelbeteendet stöds och subventioneras. Driver det rätt beteende har jag inget emot subventionen. Rent krasst är det ju så att det är svårt att övertyga bilpendlare att ta cykeln istället så det behövs en morot, alla vet att morötter funkar bäst! Elcykelsubventionen är förmodligen den effektivaste miljöreformen i vår vardag på länge tyvärr stöter den på jantetänkande i både konservativa cykel och bilkretsar, just för att den är en medelväg. Prova en bra elcykel, tex batavus harlem och bilda er egen uppfattning. Det är ett utmärkt bra miljövänligt hjälpmedel. Vi har börjat ersätta bussresor med barnen med elcykel och cykelvagn, otroligt finurligt sätt att transportera familjen, önskas träning kan man bara sänka assistansnivån så blir det bra träning med cykelvagn bakom.
Hej och tack för era kommentarer,
Återigen så ifrågasätter jag inte att elcykel rätt använd kan vara ett bra kompelment i verktygslådan för transport jag tror dock att subventioner driver suboptimala beteenden. Det handlar både som någon säger ovan att handeln höjer sina priser så att det blir en subvention av handlare istället för konsumenter och att många som egentligen inte behöver en elcykel blir så exalterade av att få en liten "kick-back" av staten att de köper utan verkligt behov och att många av cyklarna blir stående i garage och föråd men mycket sparsamt använda innan de efter 15-20 år åker på tippen.
Tror att subventionen mycket väl kan öka antalet sålda cyklar..men frågan är hur många av dessa som verkligen ersätter bilresor i någon större utsträckning vilket måste vara det enda riktiga målet för detta om det ska ha någon inverkan på miljön. För det kan väl aldrig vara så att MP försökte köpa röster från medelkassväljare i storstad?? Det senare verkar iofs inte heller ha lyckats med tanke på valutgången:-)
Som med många andra ekonomifrågor tycker jag de psykologiska aspekterna är så mycket mer intressanta att fundera kring än krassa kronor-och-ören-aspekter.
Elcykeln fyller uppenbarligen en funktion för många enskilda personer/familjer, men det är samtidigt (i "the big picture") också ännu ett tecken hur köpelösningar föredras före andra alternativ. Det har blivit så märkligt "nobelt" att konsumera att man inte upptäcker gratislösningen om den så dinglar mitt framför näsan på en.
En vanlig grej som folk gör när det anses mer nobelt ju mer man betalar för nåt (enligt nåt "men varför kostar det mer om det inte är bättre??"-tänk) är att man krånglar till det genom att 1) betala ett kostnad för ökad bekvämlighet i valda delar av vardagen (elcykel/bil istället för cykel, i princip alla dyra bekvämlighetsprylar), för att sen 2) betala en kostnad för att vara obekväm (läs: träna/motionera) på rätt trendiga sätt. Alltså betalar vi först för att slippa röra på oss, för att sen när vi inser att vi måste röra på oss också betala för att röra på oss. Typ "Jag gillar inte att vara svettig kl 7 på morgonen och tar därför bilen halvmilen till jobbet, och sen för att få motion går jag på spinning några kvällar i veckan". Varför inte vara obekväm gratis (cykla till jobbet) OCH vara bekväm gratis (slippa gå på spinning)?Jag tänker mig att det är lite detta Mr Money Mustache refererar till när han pratar om Tiny Details Exaggeration Syndrome
Hej Björsa och tack för din kommentar,
Kan inte hålla med dig mer kring det här med "köpe lösningar" som upplevs som förenklingar men frågan är om de verkligen är det. Att betala för att få förmånen att åka bil till jobbet för att sedan betala för förmånen att få svettas inomhus tillsammans med andra på kvällstid är kanske de största exempelt på detta. Det finns också en status aspekt i detta där det är betydligt högre status att köpa ekologisk oxfilé till middag eller åka Tessla till jobbet..trots att den som istället väljer en linsgryta till middag och går till jobbet får väldigt få statuspoäng även om man både gör plånboken och miljön en betydligt större tjänst.
Inlägget som du pratar om från MMM är riktigt bra så jag passar på att lägga in en länk här!