7 Nov, 2020

Köpt stora poster i 24Sevenoffice

Nu har jag den här veckan köpt stora poster i 24Sevenoffice i alla fall mina mått mätt. På kort tid har bolaget blivit 2,4% andel av hela portföljen och det kommer nog definitivt bli fler köp och mina köp innebär att jag automatiskt kommer följa bolaget närmare. Nästa vecka presenteras Q3 och det ska bli intressant att läsa om antal kunder fortsätter att växa så mycket som nästan 30% (Nedan bild från Q2 rapport). Jag har inte vågat köpa mig in snabbt i såna här bolag tidigare, men när jag väl gjort det så har det blivit lyckade investeringar.

24Sevenoffice är ett SaaS bolag som erbjuder molnbaserat affärssystem. I ett affärssytem finns all data som behövs för att driva ett företag, innehåller resurser, löner, kunder, leverantörer, lager, artiklar, fakturor och försäljningsordrar mm.

95% av 24Sevenoffice omsättning är återkommande abonnemangstjänster. När ett företag väl har valt ett affärssystem så är det väldigt svårt att byta ut det, så länge det inte är katastrofalt dåligt. I ett av youtube videon som jag länkat till nedan finns en slide som visar att de företag som har 24Sevenoffice som sitt affärssystem har en högre tillväxt mätt mot genomsnittet i Norge. Så affärssystemsbolaget blir lite som en partner och strävar hela tiden att effektivisera företagens processer. 

Ett Affärssystemsbolag som erbjuder system till mindre och medelstora bolag har nog inte mycket överlevnadschans om de inte finns på molnet idag. 24Sevenoffice finns på molnet sedan 2002 och är redan etablerade i Norge och har nu en pågående expansion i Sverige. Exakta siffran på hur fördelningen ligger till har jag inte hittat men under 2017 sades det ungefär 95% /5%.

Jag själv har jobbat med affärssystem som System Specialist sedan 2006 och använder Fortnox i min lilla enskilda firma. 24Sevenoffice har jag inte testat och vet ingenting om produkten, men kundtillväxten på 30% säger mycket. Har sett på deras sida att det går att testa i alla fall. Kanske gör det. Fortnox äger jag redan och kommer med en liten jämförelse P/S talet mot dem längre ner. 

 

2 Nyckeltal som jag blivit nyfiken på i kvartalsrapporterna är Months to recover CAC (Customer acquisition cost) och  LTV/CAC ratio. Nyckeltalen används av SaaS bolag. Nedan bild på intäktsmodellen.



CAC - Customer Acquisition Cost
Innebär helt enkelt förvärvskostnaden av en kund. 24Sevenoffice redovisar hur många månader som det tar tills kunden betalat av förvärvskostnaden (Months to recover CAC) och det talet ligger idag på 12,7 månader. Efter lite mer än 1 år blir alltså kunden som förvärvats betalat tillbaka förvärvskostnaden. Grovt räknat blir ungefär 10 000 kunder nästan vinstdrivande efter bara 1år i 24Sevenoffice. Benchmark (riktmärke) < 12

LTV - Life Time Value
Innebär livstidsvärdet(intäkten) som en kund genererar under hela sin tid som den är kund hos 24Sevenoffice. Det skulle vara intressant att veta exakt hur det här beräknas i 24Sevenoffice fall, men det står inte i rapporterna. 

LTV/CAC ratio
Livstidsvärdet dividerat med förvärvskostnaden. Värdet 1 innebär att man förlorar pengar och det skrivs en del om att allt över 3 väldigt bra, över 5 bör man spendera ännu mer pengar på tillväxt då man "förlorar" affärsmöjligheter eftersom man är såpass duktig att förvärva kunder och kan göra det ännu mer med mer kapital. Mätetalet ligger idag på 12,7 och är enligt deras VD själv i världsklass. Förenklat innebär det att för varje krona som spenderas att förvärva en kund får 24Sevenoffice tillbaks 12,7 kr för varje kund. Benchmark (riktmärke) >3

 

Antag att det kostat 1000kr att förvärva dig till ComHem med marknadsföring, lön och andra fasta kostnader. Under hela livslängden som du är kund hos ComHem kommer de tjäna in 12700kr och det här gäller för alla deras kunder. Använt 24Sevenoffice siffror i den här beräkningen.

Price/Sales - talet i jämförelse med andra SaaS Affärsystemsbolag.

Briox 30,8 
Admicom 28,2
Fortnox 26,4
24Sevenoffice 12,3

Om jag jämför värderingen av 24Sevenoffice med andra liknande bolag så ser jag att det är avsevärt lägre värderad. Har inte någon abbonnemang hos Börsdata för att kunna göra en bättre jämförelse med andra mätetal så de bästa jag kan välja är P/S talet. Notera även att 24Sevenoffice inte har rapporterat för Q3, det har de övriga bolagen gjort (Fortnox och Briox). Det innebär att P/S är ännu lägre än det vi ser ovan, då de hela tiden växer med uppemot 12000 kunder varje år. Jag äger även Fortnox som är 4,1% av portföljen.

 


Nedan har jag länkat till poddar och videon som tar upp 24Sevenoffice. Om det finns inlägg av andra bloggare så får ni gärna kommentera det nedan.


Sparpodden med TIN Fonder - Juni 2020
Game Of Stocks - Mars 2020
ABGSC Investor Days - Dec 2019
Analyst Group - Nov 2019
Marketmakers - April 2019​
24Sevenoffice expanderar i Sverige - Nov 2017

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.