19 Jan, 2021

Friskvårdsbidrag & gymkedjor

Det är smått komiskt och mer tragiskt – således tragikomiskt, att svenskar tenderar att bli större, kraftigare och fetare trots att vi ofta anser oss vara så hurtiga att norrmännen blir gröna av avund och ”fit” att D-flex slutar upp med sin verksamhet. Tyvärr visar senaste årens forskning raka motsatsen och den träning och motion som gemene individ tros sig göra kanske är den som genomförs med ett par VR-glasögon på sig? Eller i drömmarna?

Förvisso fanns ett sorts ”friskvårdsbidrag” innan 2003, men det var extremt krångligt för arbetsgivaren och således heter det i folkmun att det kom att införas 2003. Syftet var att få personal att träna/motionera, då detta förebygger skador/dålig hälsa, vilket för arbetsgivaren betyder sjukskrivningar och därmed en kostnad. En frisk, motionerande personal har även mer energi och blir även mer positiva till utmaningar. Det fanns – och finns – således mycket positivt med detta.

Roligt är att dessa friskvårdsbidrag mer tenderar att användas, än dess antonym. Vad som dock inte är lika roligt är att det mer ofta tenderar att bli att det köps ett gymkort som används mer flitigt under januari (då alla ”ska ta tag i sina liv”) och sedan eroderar ut för att knappt användas innan vi har firat in vårdagsjämningen. SVD har sammanställt och även beräknat att det ligger gymkort för dryga 3 miljarder svenska kronor och samlar damm

Detta är en förlust för AB Sverige, men en rejäl vinst för gymkedjor. Även om det inte är exakt samma kan dessa friskvårdsbidrag ses likt skolpengen; gymkedjorna vet att de har en inkomst och de vet även att många inte använder sina inköpta gymkort fullt ut. Även om det för gymmen skulle vara skadligt om alla kunder var likt dessa; konsumenter men icke träningsutövande, men lyckligtvis finns det ett par som tränar allt från två till tio gånger i veckan.

En bra kund för ett gym är en som tränar ofta och på plats även konsumerar dyra proteinbars med mera. Gärna att denna tar med sig en vän som blir ”hooked”. Dock vet alla som har besökt ett gym att det snabbt blir trångt vid alla maskiner när allt fler tränar och detta vill varken gymkedjorna eller de träningsutövande. Således är gymmen extremt tacksamma att staten ger individer pengar att köpa gymkort för – gymkort som sällan används fullt ut.

I USA har tidningen Men’s Health kallat gymkedjan Planet Fitness för ”världens värsta gymkedja”. Detta gjordes redan 2010 och så sent som 2020 har kedjan fortsatt med sina arrangemang, vilka går ut på att det dels alltid finns skålar med godis, smörkola och andra ”onyttigheter” framställda, dels att de två gånger i månaden har bagelfrukostar och även pizzakvällar. Förvisso motsägelsefullt och kontraproduktivt, men det är sannerligen smart; få alla att trycka i sig vad som i allmän mun kallas för ”onyttig mat” och därefter kommer de att vilja träna.

Beträffande Planet Fitness tar de enbart $10 per månad, medan snittet bland gymkedjor i USA mer ligger mellan $15–20. Detta är även det smart, för det sänker en kunds förlustaversion. Med detta menas att människan har en tendens att undvika förluster, vilket det känns som att man får om man spenderar pengar på ett svindyrt gymkort som sedan ej används. Om detta kort däremot ”bara” kostar cirka 90 kronor i månaden kan denna förlust kännas mer överkomlig – ”det drabbar ingen fattig”.

Säga vad man vill om Planet Fitness, men jag finner dem vara insatta i hur det mänskliga psyket fungerar och att de drar nytta av detta. Går det att investera i dem? Jepp - de finns att köpa och nedan är lite axplock från Börsdata.   

Att investera i gymkedjor torde kännas som ett bra val, för ”alla” vet att vi måste röra på oss. Dock är det inte alla som gör verkstad av snacket och det skadar folkhälsan, men det drabbar inte gymkedjorna så länge soffliggarna köper sitt förbaskade gymkort och sedan kan visa upp det för alla på arbetsplatsen och med det visa hur ”hurtiga och duktiga” de är.

Är du exponerad mot denna bransch? Det finns allt från Sats till Planet Fitness, men även Weight Watchers (det bolag som Oprah Winfrey är partner i). Brist på motion ses av många som det värsta hotet mot mänskligheten. I takt med att vi blir allt mer stillasittande och allt mer tenderar att äta mindre nyttigt ökar envar individs midjemått. Står gymkedjor inför en stundande boom? Eller finns andra bolag som kommer rida på denna (o)hälsovåg? Kommer kampen mot ohälsa att vara en megatrend? 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.