Veckobrev
7 Nov, 2021
Veckobrev v45

Veckobrev v45

Uppdaterad:
22 Jan, 2023
Feds beslut om minskade tillgångsköp visade sig redan vara intecknat och tillhöra kategorin gårdagens nyheter och de flesta större aktiemarknader i världen fortsatte tuffa på uppåt. OMXS30 steg 1,5% medan det bredare OMSSPI ökade hela 2,7% och är nu en hårsmån från 30% strecket för helåret. Därmed är avståndet mellan uppgången i de två indexen i år rekordhöga sex procentenheter. Det blev knappast den mellanvecka på den svenska marknaden, som jag hade väntat mig. Med mycket aktivitet på många områden såsom Klarnas köp av börsaktuella Pricerunner för drygt 9 MdSEK (!!!). Och även om 60% av likviden bestod av nytryckta aktier, vars värde man kan ha olika åsikter om, överraskade nog prislappen många.Storskogen hann bara köpa fyra bolag (kanske för att det var en avkortad vecka!!) med en sammanlagd omsättning om ca 500 MSEK i vitt skilda branscher. Jag räknade in fyra riktade nyemissioner – i bland annat nynoterade Söders  Sportfiske som gjorde ett större förvärv och behövde pengar - men missade säkert någon. Den värsta euforin kring Volvo Cars försvann i veckan efter sjunkande bilförsäljning i oktober. Snabbväxande och högvärderade Sinch fick med en nedgång på 25% i veckan känna av baksidan av den enorma kursuppgången och de förväntningar det skapat. Även rapporterande Storytel fick en släng av den sleven. Så visst hände det saker men jag fäste mig främst vid nedanstående punkter.
 
Veckans order. I veckan skrev Net Insight ett avtal med en turkisk teleoperatör för leverans av teknologi för 5G-synkronisering. Avtalet är värt 220 MSEK och ska levereras under de närmaste fem åren men redan i år kommer Net Insight att börja leverera och dessutom erhålla ca 50 MSEK för produktutveckling. Förutom att det är den största order bolaget någonsin fått är det också inom ett område som jag tror många inte ens visste att de var verksamma inom.  En marknad som ledningen bedömer vara värd 1 MdUSD. Net Insight har länge varit ett framtidsföretag men som gjort många besvikna och aktiekursen är trots årets och speciellt veckans uppgång (+17%) lägre än för fem år sedan. Efter ett antal års kräftgång med stagnerande eller till och med fallande omsättning och förluster verkar det nu som Net Insight har hittat rätt med sitt kunnande inom effektiva lösningar för videodistribution. Bästsäljaren Nimbra, med med en stor installerad bas på över 16 000 enheter utgör en stor del av den infrastruktur som förmedlar världens medieinnehåll, har kompletterats så att man nu har en bredare och mer konkurrenskraftig produktportfölj. I och med Q2-rapporten var det tredje kvartalet med tillväxt och stigande lönsamhet (rörelsemarginal 9% i Q2). Med rapport på tisdag blir det intressant att se om den positiva utvecklingen har fortsatt och inte påverkats allt för mycket av komponentbrist. 
 
Fortsatt stora positiva värdeförändringar i SBB.  Samhällsbyggnadsbolaget (bevakat av TradeVenue) uppfyllde i veckan höga förväntningar sin rapport med en ökning av förvalningsresultatet (rensat för jämförelsestörande kostnader) med 40% under Q3 (44% under de tre första kvartalen). Det jag främst fäster mig vid i rapporten är att SBB fortsätter att lyckas redovisa stora värdeökningar i fastighetsportföljen. I förhållande till utgången av förra kvartalet har värdet på fastigheterna stigit med 4% och i jämförelse med årsskiftet med hela 13%.  Till det kommer att man redan nu vid kvartalsskiftet har identierat ännu ej realiserade positiva värdeförändringar motsvarande drygt 1%. Trots att bostäder bara utgör drygt 25% av SBBs fastighetsbestånd står värdeökningar inom detta område för över 60% av de som hittills redovisats. Att bostäder som fastighetskategori är mycket eftertraktade med fallande avkastningskrav och stigande priser som följd har väl gått få förbi men de stora värdeökningarna är också ett kvitto på att SBBs strategi med byggrättsutveckling och investeringar i befintligt bestånd ger utdelning. 
 
Från odörkontroll till rekonditionering av begagnade kläder. En av veckans bästa rapporter kom enligt min mening från det rätt anonyma Polygiene. I Q3 ökade omsättningen med 130% till 52 MSEK, där i och för sig nyförvärvade Addmaster bidrog (se nedan) men även en organisk tillväxt om sammanlagt 31%. Rörelsemarginalen steg kraftigt – delvis till följd av högre marginaler i Addmaster - och uppgick till hela 30% (!!!) och visar på skalbarheten i företaget. Då är det att anmärka att pandemin fortsatt påverkar delar av verksamheten i form av tillverknings- och logistikproblem. Polygiene som ursprungligen var känt för behandlingsmetoder för odörkontroll av pikétröjor och sportskor har under senare år breddat verksamheten betydligt och erbjuder nu mer avancerade lösningar inom en rad nya områden som kläder och hemtextilier. Bland kunderna finns välkända varumärken som Samsonite, Hilfiger och Diesel. Genom förvärvet av Addmaster i januari kompletterade Polygiene erbjudandet med bland annat produkter riktade mot hårda ytor. Tillsammans är man nu med egna ord en ”marknadsledande ingredient brand för stays fresh-lösningar”. I samband med förvärvet angavs betydande möjligheter till crossförsäljning och andra synergier, vilket nu verkar materialiseras. Att detta medför mindre antal tvättar och förlänger produktlivslängden gör att bolagets produkter ligger rätt i tiden för att minska vattenåtgången samt öka hållbarhet. I produktprogrammet ingår nu även lösningar för rekonditionering av begagnade kläder. Baserat på nuvarande börsvärde om 1,3 MdSEK handlas aktien på min frihandsprognos på EV/EBIT om 17x nästa år. Kanske inte direkt billigt men snabbväxande företag med denna typ av skalbarhet och hållbarhetsstämpel är inte heller så vanliga. 
 
Att överträffa höga förväntningar. New Wave hade i år inför fredagens rapport stigit 180% och nått ett börsvärde på ca 10 MdSEK. Att förväntningarna var högt ställda inför rapporten var alltså ett understatement. Ändå ledde den till en kursuppgång på över 10%, efter att ha rapporterat om en 14% ökning av omsättningen i lokala valutor och en rörelsemarginal som steg till 15,7% (12,0). Trots att pandemin fortsätter att begränsa både inköp och försäljning kunde ändå New Wave redovisa det bästa tredje kvartalet någonsin. Starkast var utvecklingen inom varumärket Craft där man under året hittills växt med över 100% och de grundorder/förhansbeställningar som finns för 2022 visar på en ökning med 65% i förhållande till 2021. Spekulationer om en avknoppning av denna del av verksamheten lär inte minska med dagens rapport. Med bolagets starka kassaflöde känns oron för bolagets finansiella situation som mycket avlägsen och med den nuvarande amorteringstakten borde bolaget vara i stort sett skuldfritt inom två år. När något stigit 200% på kort tid är ryggmärgsreflexen hos de flesta (inklusive undertecknad) att famla efter säljknappen men en värdering kring EV/EBIT 12x (min bedömning) låter inte speciellt uppskruvat speciellt inte om man jämför med till exempel en del aktier inom e-handeln för mode. Visst i New Waves vinst i år ingår fortsatt en del statliga covidstöd men å andra sidan är resultatet belastat av fulla avskrivningar på goodwill mm.  
 
Infrastrukturpaketet i USA röstades i fredags kväll äntligen igenom i representanthuset. Om detta tillhör gårdagens nyheter enligt ovan eller marknaderna tar ännu en chans att fira blir intressant att se. Ett fortsatt stort rapportflöde med rapporter från bolag som AstraZeneca till Net Insight (se ovan).  Fyra nykomlingar i veckan till First North - Candles of Scandinavia, Bricknode, Compodium och Norditek – det börjar bli lite svårt att hänga med!! Välkommen till en ny och spännande aktievecka!!
 
Claes Vikbladh
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.