31 Jan, 2022

Volvo sista utposten i mitt dubbelägande

Det fanns en period då jag hade ett korsägande som skulle göra till och med Sverker Martin-Löf avundsjuk. Eller ska man vara noga var det inte så mycket korsägande egentligen i mitt fall, utan snarast ett dubbelägande. Jag hade nämligen aktier i Atlas Copco, ABB och Electrolux samtidigt som jag hade aktier i Investor och aktier i Essity, SCA, Sandvik och Volvo samtidigt som jag ägde aktier i Industrivärden. Det vill säga jag ägde samma bolag två gånger dels direkt och dels via investmentbolag där samma bolag är stora innehav.

Ganska snart insåg jag att det där var lite onödigt, inte minst då både Investor och Industrivärden större delen av tiden då jag ägde portföljbolagen dubbelt handlades till en rabatt om 10-25%. Så när rabatten var ovanligt stor eller något portföljbolag hade gått väldigt starkt kursmässigt på kort sikt jämfört med investmentbolaget så sålde jag Atlas Copco, Electrolux, Essity, SCA och Sandvik och köpte pengar i investmentbolaget istället. Vilket gjorde att Investor och Industrivärden blev mina två överlägset största innehav. För ett år sedan hade jag bara ABB och Volvo kvar som dubbelägda bolag.

När det kom till ABB gjorde jag inte som med övriga och köpte Investor för pengarna. Då börsen gått extremt bra första kvartalet 2021 sålde jag isället ABB och köpte Akelius D för pengarna. Det var egentligen mer ett spel på att "ta bort lite marker från bordet" när börsen gått väldigt bra en längre period och placera pengarna i något med stabil och hög utdelning än att jag trodde det var säljläge i just ABB just där och då. Rabatten var vid tillfället ovanligt låg i Investor så det kändes inte så lockande och jag tyckte det kändes attraktivt att flytta lite pengar från stamaktier till D-aktier.

Så från att ha ägd sju olika bolag dubbelt via Investor och Industrivärden återstod nu bara bara ett bolag som jag ägde dubbelt, nämligen Volvo. Och så ser det fortfarande ut. Volvo kom med sin rapport i fredags och jag tycker det fortsätter se bra ut. Så bra att jag inte riktigt tycker det känns värt att sälja aktierna på den här kursen. Förra året fick vi två feta extrautdelningar vilket tillsammans med ordinarie utdelning gav 24,50 kr per aktie. I fredags kom årets förslag på 6,50+6,50 i utdelning och extrautdelning för det här året. Vilket ger en direktavkastning på 6,25% på dagens kurs. Och även om Volvo kommer satsa mycket pengar på omställningen till el så talar det mesta för att det kommer fortsätta komma höga utdelningar och extrautdelningar även kommande år. Nettokassan motsvarar nämligen hela 33 kr per aktie och då är det så klart inte speciellt kämpigt att dela ut 13 kr i år samtidigt som kassan fortsätter fyllas på löpande.

Skulle rabatten i Industrivärden stiga till klart över 15% är det svårt att bortse ifrån att det kan vara intressant att sälja Volvo och köpta tillbaka en portfölj där Volvo väger över 25% till låt säga 15-20% rabatt. Eller om marknaden helt plötsligt skulle värdera upp Volvo så att det bara känns rimligt med 3-4% direktavkstning de kommande åren kan det också bli aktuellt att ta hem lite vinst. Men tills dess kan jag leva med att sitta på mitt dubbla Volvo-ägande och plocka hem 10-15 kr per år i utdelning många år till.

(Den uppmärksamma läsaren kanske noterar att jag äger både Sampo och Nordea vilket även det är ett dubbelägande. Men här håller Sampo på att göra sig av med aktierna i Nordea, så det är på väg att lösa sig av sig självt.)

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.