Nyemission Hoi Publishing AB
Hoi Publishing annonserade tidigare i år sina ambitioner att skala upp verksamheten och följer nu upp med förberedelserna inför noteringsprocessen.
Styrelsen i Hoi Publishing har beslutat att genomföra en nyemission för att stärka organisationen och bredda aktieägarbasen inför den kommande listningen på Nordic SME. I samband med att Hoi registrerades som ett publikt bolag inleddes ett nytt kapitel där de nya tillväxtssatsningarna tillägnades ett namnbyte i linje med de internationella ambitionerna, Hoi Publishing AB.
Med bakgrund som Sveriges ledande hybridförlag är visionen att utveckla förlagsbranschen i Norden. Emissionslikviden är främst avsedd att investeras i bolagets profit centers – befintliga och nya imprints (underförlag) – samt produktutveckling. Förlagsgruppen ger idag ut ca 200 titlar om året och har sedan tidigare ett dotterbolag i Danmark.
→ Teckningskurs: 4,50 SEK per B-aktie
→ Minsta teckningspost: 1 000 B-aktier
→ Emissionslikvid efter emissionskostnader: ca 17 MSEK
→ Utestående tecknings- och garantiförbindelse: 5,7 MSEK (28% av erbjudandet)
Om bolaget
Hoi Publishing AB är Sveriges största hybridförlag. Till skillnad från traditionell förlagsverksamhet flyttar en hybridförlag över en stor del av risken på författaren. Detta innebär i typexemplet att förhandsarvodet till författaren uteblir men att författaren har ett betydligt större anspråk på vinsten. I den unika Hoi-modellen är det möjligt för författaren att i förväg bestämma storleken utgivningspaketen för att sedan behålla en större del av vinsten. Författaren får även större kontroll och inflytande i utgivningsprocessen.
Utgångspunkten i Hoi-modellen är att kombinera det traditionella förlagets institutionella legitimitet – i allt vad det innebär i styrka, professionalitet och nätverk – med egenutgivning och författarens delaktighet.
Bolaget grundades år 2010 och har sitt huvudkontor i Stockholm.