8 Jun, 2022

Thule Group

Få har nog inte uppmärksammat hur Thule Group blivit mer viralt den senaste tiden. Det kan med fog sägas vara ett kvalitetsbolag och kanske är det därför som just Kavaljer Quality Focus har dem i sin portfölj? Jag har inte följt bolaget under en längre tid, men givet att värderingen kommit ned har det uppmärksammats på min radar. Vad som gör caset än mer intressant för mig är att jag, vid en eventuell investering kan få exponering mot en sektor jag ännu inte täcker.

Thule Grup är verksamma inom detaljhandeln. Bolaget bedriver produktion och försäljning utav produkter för sport- och fritidsbranschen. Produktportföljen är bred och inkluderar huvudsakligen cykelutrustning, vatten- och vintersportutrustning samt väskor och fodral. Verksamhet innehas global nivå med produkter som säljs under varumärkena Thule och Case Logic. Att tillägga till detta är även de nya produktkategorierna - bilbarnstolar och produkter för hundtransport, som bolaget introducerade på sin kapiatlmarknadsdag.

”Thule har en intressant aktiv livsstilstrend i ryggen inom fritidstransporter. Bolaget har gynnats av corona när det sålts många cyklar och många har upptäckt uteaktiviteter. De gynnas också av att vi blir äldre men vill ha en aktiv livsstil. Thule är marknadsledare på en smal nisch som växer bra. Jag gillar att bolaget inte binder så mycket kapital.” Så svarar Mark Heslop, förvaltare på Jupiter Asset Management, när Per Ståhl på Placera intervjuar honom den 16/5 2022.

Just de faktorer som förvaltaren lyfter fram är även vad jag ser. Jag har dock vissa reflektioner. Den första är att Thule blev starka vinnare av pandemin i och med hemester och att folk blev mer aktiva på hemmaplan. Hur mycket av den tillväxt som vi sett de senaste två åren är beständig? Visst blir vi äldre och, till viss del, mer miljömedvetna, men att det ska fortgå i samma anda och hastighet som under 2020-2021 är inte att räkna med.

Inflationen spökar också, för när folk får mindre disponibel inkomst kommer vissa utgifter skäras ned på. Är de produkter som Thule Group erbjuder essentiella för hushållen? Förvisso är det kvalitéprodukter, men kommer alla tidigare kunder vara fortsatta sådana?

Thule säljer bra skit. Bra skit håller länge. Således kan nuvarande konsumenter vara återkommande, men först efter flera år. Visst säljer bolaget också kringutrustning till nämnda bra skit, men det är inte alla konsumenter som köper den. Addera till denna diskussion ovan nämnda om mindre disponibel inkomst i hushållen.

Något som också är negativt är att det saknas en stark ägare. Just nu är de största ägarna fonder. AMF Pension har störst ägande om 12,4 % av kapitalet och längst ned bland de tio största ägarna finns Spiltan Fonder, som äger 2,6 % av kapitalet. Däremellan finns också… jepp, bara fonder.

Det är ett bra och mycket fint bolag med fina anor. Bolaget har klarat kirs efter kris. Därtill har de stabila finanser, men som alltid handlar allt om pris kontra värde. Är nuvarande kurs lockande relativt bolagets fundamental värde och fortsatta utveckling? Bolaget värderas till P/E 18 och EV/EBIT 14,7. Relativt historiken är det mer "billigt", än dyrt. Dock är frågan: är det tillräckligt billigt? Bra bolag, bra ledning et cetera, men oavsett hur mycket jag älskar parmesanost så ger jag inte hur mycket för den. Nedan bilder är från underbara Börsdata.



Har även du intresserat dig för Thule Group? Tankar? 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.