Analys
16 Oct, 2022
analys pricer

Veckans aktietips | Revansch på gång för Pricer?

Uppdaterad:
22 Jan, 2023

Revansch på gång för Pricer? Aktiekursen i Pricer har i år sjunkit med drygt 30% och i stort sett halverats sedan början på 2021. En lång rad vinstbesvikelser och ryckig försäljningstillväxt, vilket också lett till att bolaget sedan 8 månader bara har en tillförordnad VD (sedan tidigare VDn blivit ersatt), har öppnat spelfältet för konkurrenter och pressat prisnivåerna för elektroniska hyllkantsetiketter (ESL - “Electronic Shelf label”). Mycket av vinstbesvikelserna under de senaste 18 månaderna beror på stigande komponent- och fraktkostnader som Pricer inte kunnat kompensera för. Fraktkostnaderna har som bekant redan börjat sjunka och med en annalkande lågkonjunktur kommer allt fler tecken på att tillverkarna av elektronikkomponenter börjar få problem med sin prissättning och att prisuppgången håller på att reverseras. Den stigande dollarn (komponenterna prissätts i dollar) utgör dock ett fortsatt problem med huvuddelen av försäljningen i Europa. Kortsiktigt är det därför kanske inte att vänta sig att vinstutvecklingen ska vända (rapport den 27/10) men den nuvarande omvärldsutvecklingen med en skenande inflation kommer med stora behov av ständiga prisförändringar efter en lång tid av relativt oförändrade priser. Till det kommer kraftigt stigande arbetskraftskostnader i inflationens spår, vilket jag tror är en trigger för det stora genombrottet för digitalisering av både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Enligt uppgifter från E INK väntas digitaliseringsgraden i detaljhandeln (sett till ESL-segmentet) uppgå till endast 10% i år. Behovet av digitalisering framgår enligt min mening klart när undertecknads lokala ICA Supermarket har ca 350 st varuartiklar inom enbart “Bröd & Kakor”. Manuell prismärkning blir med en volatil prisutveckling inte ett realistiskt alternativ. Samtidigt som konkurrensen hela tiden skärps vad avser konsumentens köpupplevelse. 

pricer aktietips

Efter att Magnus Larsson tog över som tillförordnad CEO i Pricer februari 2022 tycker jag mig se ett offensivt skifte med en betydligt mer försäljningsinriktad ledning. Försäljningsstyrkan har stärkts till fördel för den direkta försäljningskanalen som vuxit med ca 35 procent till en 68-procentig andel där även personalstyrkan ökat (tillkommit ett tjugotal medarbetare i huvudsak inom försäljningsrelaterade aktiviteter). Därtill adderas fyrfärgsetiketter (e.g., röd och gul) vilket är kritiskt för kampanjannonsering, nya affärsmodeller från digital signage ses över, och överföringen av kunder till mjukvaran prioriteras. Rollen som den ledande tillverkaren med överlägset bäst produkter verkar vara på väg att återtas. I dagarna förnyades ett ramavtal med en butikskedja I Europa, motsvarande 800 storbutiker, för ett totalt värde om 300 MSEK och jag tror att orderingången de närmaste kvartalen kan komma att överraska.

pricer aktie

När Pricer nu ökar prioriteringen att föra över kunder till mjukvaran, där licensintäkter idag uppgår till knappt 1% av omsättningen (med målsättning om 10%), får bolaget en ännu mer lönsam produktmix med ett stabilare och mer förutsägbart kassaflöde. Pricer kan även i dessa tider, mest kostnadseffektivt, pressa ut den bredaste basen av installerade ESL-lösningar och befästa sin marknadsposition ytterligare. Befintligt utrullad hårdvara bedöms skapa starka lock-ins samt sänka trösklarna avsevärt för att få kunder att ta del av mjukvaruplattformen.

Pricer har under de senaste fem åren vuxit med i snitt 16%, vilket dras ned av en i stort sett oförändrad omsättning under 2021. Den värsta konkurrenten SES Imagotag har under motsvarande period lyckats växa med i snitt 23% där omsättningen för 2021 uppgick till ca 4,2 MdSEK. Pricers egen prognos är att bolaget ska nå 4,5 MdSEK år 2025. Det kan jämföras med en beräknad omsättning i år på kanske 2,3 MdSEK. Det skulle innebära en dubblad omsättning på tre år eller en årlig genomsnittlig tillväxt om 25%. Även om det förefaller vara en väldigt optimistisk prognos är det enligt min mening inte helt omöjligt med tanke på ovanstående faktorer. Skulle Pricer “bara” nå en årlig omsättningsökning om 15% skulle det innebära att varje försäljningskrona enbart värderas till ca 1.1 gånger. Detta är anmärkningsvärt lågt sett till såväl historiska multiplar som jämförbara bolag inom IoT där exempelvis SES Imagotag handlas till ca 4x försäljningskronan. Även om den dåliga lönsamheten lär fortsätta under resten av året med ett av mig förväntat 0-resultat för helåret finns det skäl att tro att vi sett lågpunkten i resultatet. Betydelsen av en ökad omsättning för att minska komponentkostnaderna tror jag är en förbisedd faktor.  

Adam J:son Lindh
Adam J:son Lindh
Aktieanalytiker

Undertecknad äger inga aktier i bolaget.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.