28 Jun, 2018

LVMH varumärken

Uppdaterad:
24 Nov, 2023
Vilka varumärken äger LVMH

Louis Vuitton Moët Hennesy 

 

LVMH är ett lyxbolag som säljer till synes överprissatta produkter till lyxtörstande människor och de äger några av världens mest åtråvärda varumärken. De tjänar bra med pengar och de växer år för år. Dessutom har de den goda viljan att betala ut en del av vinsten till oss aktieägare. Senast valde de att höja utdelningen rejält. Vad är det då för företag vi tittar på? Vi börjar med att titta till deras varumärken.

Champagne

Moët & Chandon

En riktig skitchampange om uttrycket ursäktas om denna ädla dryck. Oavsett kvaliteten på drickan är Moët en av de allra mest kända och mest sålda champagnerna. 2015 såldes inte mindre än 30  miljoner flaskor. Det är bra marknadsföring det. Själv väljer jag att köpa champagne från andra hus då man kan hitta bättre kvalitet för mindre pengar men jag vet att majoriteten av människorna hellre köper det de känner till än att leta och jämföra. Speciellt när det kommer till alkoholhaltiga drycker då det ofta verkar vara bråttom.

Moët & Chandon grundades 1743 av Claude Moët och är världens största champagnetillverkare och behöver ingen vidare presentation. Huset ägs av franska lyxjätten LVMH och totalt levererar Moët 30 miljoner flaskor champagne varje år, vilket motsvarar ungefär 10% av den totala champagneproduktionen. Den absoluta majoriteten av druvorna köps in och tillverkningen är precis så hantverksmässig som den måste vara i champagne men inget annat hus har antagligen lyckats industrialisera processen lika mycket som just Moët.

Sammanlagt äger Moët 1200 hektar odlingar men det täcker endast 25% av deras produktion. De köper alltså in en rejäl laddning ytterligare druvor.

I prestigesegmentet representeras Moët av deras numera avskilda varumärke Dom Perignon men om vi går snäppet under Dom Perignon så hamnar vi på deras Grand Vintage.

Dom Perignon

Här har vi ytterligare en champagne men här kan vi verkligen inte ens nämna ordet vi använder om tidigare dricka. Detta är Moëts prestigechampagne och det är en förstklassig dricka rakt igenom. Dom Perignon själv var en munk som på slutet av 1600-talet bidrog stort till utvecklingen av champagnen. Bland annat ligger han bakom stålgrimman som är en säkerhetsdetaljs som numera återfinns på alla mousserande viner. Produkten i flaskan är förstklassig rakt igenom även om man såklart betalar en hel del för namnet.

Ca 5 miljoner flaskor om året släpps från Dom Perignons källare.

Veuve Cliquot (gula änkan)

Nästa kända champagne från LVMH. En högst ordinär champagne som brandats framgångsrikt likt de allra flesta andra produkter i bolaget. Världens näst mest sålda champagne med 19 miljoner sålda flaskor 2015.

Veuve Clicquot Ponsardin grundades av Philippe Clicquot redan 1772. Eftersom Philippes son dog ung var det sonens änka Barbe Nicole Ponsardin som tog över huset 1810. Därav namnet ”gula änkan” som Veuve Clicquot ofta kallas i Sverige. En rolig anekdot är att Veuve Clicquot var det första huset som nånsin gjorde en roséchampagne.

Huset förfogar över 390 hektar odlingar vilket gör dem till en av de allra största markägarna i Champagne. Huset ligger i Reims där de nästan har ett helt kvarter mitt i stan.

Krug

Ytterligare en förstklassig champagne helt i stil med Dom Perignon fast med mer edge och dyrare. Krug var redan ett välkänt varumärke när LVMH förvärvade dem år 1999.

Mercier

Detta champagnehus har jag själv ytterst begränsad erfarenhet av men den enda gången jag provat produkten var jag inte särskilt imponerad. En medioker instegschampagne helt enkelt.

Ruinart

En champagne av lite bättre modell och definitivt en god sådan. Sedan kan man i vanlig ordning hitta likvärdig eller bättre champagne till billigare peng men det är mer regel än undantag när det kommer till storhus-champagne. 

Ruinart är ett klassiskt champagnehus från Reimes (till och med det allra första enligt egen utsago) som grundades så tidigt som 1729 och bär namnet efter dess grundare Nicolas Irénée Ruinart. Nicolas var från början tyghandlare som sadlade om till champagneodlare vilket gör kopplingen till LVMH lite intressant och man kan säga att i och med försäljningen till LVMH 1963 innebar att man gick tillbaka till sina rötter. Fram till det datumet var huset i familjens ägo hela tiden.

Ruinart tillverkar ca 2 miljoner flaskor champagne om året och endast en liten del av dessa druvor kommer från de egna odlingarna. Flaskorna är av den lite knubbigare typen för att knyta an till husets tidiga tid.

Husets grottor innehåller såklart stora mängder champagne och de är så pass unika att de kommit med på UNESCOs världsarvslista. Temperaturen är stabil mellan 10 och 12 grader och mörkret är påtagligt. Att det är helt stilla och därmed ett perfekt ställe att lagra champagne behöver inte nämnas, det är en självklarhet.

Armand de Brignac

Prestigemärket Armand de Brignac är startat av champagnehuset Cattier och det är fortfarande Cattier som levererar innehållet till flaskorna. Armande de Brignac ägdes tidigare av rapparen Jay-Z men 2021 köpte LVMH 50 % av champagnehuset som tillverkar rapparchampagnen nr 1: Ace of spades. Personligen tror vi att detta kan vara ett  bra komplement till LVMH:s champagnestall. En lite dyrare champagne som kan konkurrera med Louis Roederers Cristal trots att det finns risk för kanabalisering på egna varumärket Dom Perignon.

Cognac

Hennesy

Självklart är det Hennesy som är grunden i LVMH:s cocnacsproduktion. Cognac är precis som Champagne en vara som inte kan massproduceras i samma utstreckning som Champagne på grund av de strikta regler som gäller för tillverkning av såväl Champagne som Cognac. Det faktum att de måste tillverkas inom ett visst distrikt gör att risken för plagiat från Kina mm är om inte obefintlig så i alla fall mindre än när det kommer till LMVH:s väskor.

Whiskey

Ardbeg

Ett varumärke som till och med jag som aldrig dricker whiskey känner till. De kostar mellan 500 kr och 4 800 kr per flaska på systembolaget så även här har man lyckats fint med marknadsföringen. Ingen köper dock en flaska för 4 800 kr på BARA marknadsföring utan varan måste också hålla klass. Köptes av LVMH år 2004 

Glenmorangie

En lite billigare whisken som ligger på 400 – 900 kr på systembolaget. Whiskeyns Mercier om vi tar en champagneliknelse. Även Glenmorangie köper 2004.

Fashion & Leather goods

Loius Vuitton

När det kommer till väskor börjar vi såklart med kronjuvelen bland både väskor och bland LVMH:s varumärken. Få har väl missat de väskor som bär emblemet LV. Jag ska inte säga att jag tycker att de är varken prisvärda eller snygga men jag tycker om hur de säljer. Lite som champagnen. Jag vet att det finns mer prisvärda produkter men merparten av världens befolkning tycker annorlunda och det har LVMH gjort till sin affärsidé och det gillar jag!

Marc Jacobs

Väskor, plånböcker, klockor, skor, parfym, smink och mycket mer. Allt designat med stil och i allra högsta gran åtråvärt. Även här säljer man som smör i solsken och pengarna rullar in till LVMH. Nöptes av LVMH 1998.

Christian dior

Den gamla klassikern Christian Dior är även de en del i LVMH.

Fendi

Det hundraåriga italienska modehuset Fendi är en del av LVMH. Köptes av LVMH 1993

Kenzo

Kenzo Takada grundade modehuset Kenzo så sent som 1970 och numer är det en del av LVMH. Fendi anslöt till LVMH år  2001.

Tiffany´s

Tiffany & company är en amerikansk institution mer eller mindre då de varit med ända sedan 1837. Det är dock bara sedan 2020 som de ägs av LVMH. Smycken är deras stora segment men de är idag ett klassiskt modehus med fler produkter än smycken.

Parfym och skönhet

Med varumärken som Christian Dior, Marc Jacobs, Givenchy, Acqua di Parma, Saphora mfl är LVMH en maktfaktor även här.

Klockor och smycken

Hublot

En nutida klassiker som pryder armen på mer eller mindre alla fotbollsspelare som gjort vandringen från favelan till Camp nou. Samma här; jag skulle aldrig sätta en Hublot på armen men ungdomarna i orten drömmer om klockan som Neymar och Ronaldinho har. Bra marknadsföring igen! Hublot köptes av LVMH år 2008.

Tag Heuer

En betydligt enklare klocka än Hublot men en klocka mer för massproduktion och massförsäljning. En bra produkt till ett rätt så bra pris faktiskt och Tag heuer känns som klockornas svar på Mercier. Ovanligt för LVMH att föra en så pass prisvärd produkt faktiskt och jag skulle inte bli förvånad om priserna på detta ur kommer höjas rejält framöver. Köptes av LVMH år 1999.

BVLGARI

På samma sätt som Moët dominerar på champagnemarknaden är BVLGARI närmast en institution när det kommer till smycken och här behövs inte någon närmare kommentar.

Hotell och investeringshjälp

Via varumärkena Cheval Blach och Investir erbjuder man även såväl investeringshjälp för den lite rikare delen av befolkningen som boende för de samma. Kort och gott: LVMH har väldens rika och de som önskar vara just rika, i ett järngrepp och vi ser faktiskt ingen stor risk att de kommer tappa eller släppa den positionen.

Själva företaget då undrar ni? Jodå det finns en del siffror med och vissa av dem skrämmer lika mycket som priset på en klocka från Hublot eller en väska från Louis Vitton.

VD: Bernard Arnault

Marknadsplats: Frankrike Equiduct

Kurs: 242 Euro

Utdelning: 2,02 %

Börsvärde: 125,68 BSEK vilket är helt sjukt stort

P/E-tal: 24,35

Ägare hos aAanza: 843 st (snart 844)

Som ni ser talar vi om ett gigantiskt företag som handlat till ett hejdlöst högt P/E-tal men ni minns väl vad vår vän Warren B säger: "pris är det du betalar, värde är det du får". LVMH säljer en livsstil och vi tror att den livvstilen kommer sälja även i framtiden.  Just nu sitter vi och filar på en portfölj där LVMH skulle passa fint och det kommer med all sannolikhet bli ett köp där under våren. Vår enda oro består egentligen i dels det skyhöga P/E-talet och dels det faktum att den produkt vi känner oss mest bekväma i att testa (champagne) ger oss känslan av att åtminstone produkten Möet är hopplöst överprissatt. 

Läs gärna mer om LVMH hos investeraren och bloggaren Magnus Andersson (fundamental analysbloggen) som skrivit flera inlägg om företaget. 

LVMH
Vilka innehav har LVMH?

Moet, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Krug, Mercier, Ruinart, Armand de Brignac.

Hennesy, Ardbeg, Glenmorangie.

Louis Vitton, Marc Jacobs, Christian Dior, Fendi, Kenzo, Givenchy

Hublot, Tag Heuer, BVLGARI.

Cheval Blach, Investir.

Vem äger Louis Vitton?

Louis Vitton ingår som ett av LVMH:s lyxmärken. LVMH i sin tur är börsnoterat och ägs till största delen av fransmannen Bernard Arnault

Vem äger LVMH?

LVMH är ett börsnoterat bolag och de är noterade på Franska börsen Equiduct.

Kan man köpa aktier i LVMH?

Ja det kan man. LVMH är börsnoterat och vem som helst kan köpa aktier i dem.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.