Analys
13 Aug, 2018

Trade Venue veckobrev v33

Trade Venues veckobrev återkommer nu efter sommaren med delvis ny inriktning och form samt med ny författare i form av undertecknad Claes Vikbladh.

Sommaren börjar lida mot sitt slut och jag inleder med några observationer från denna fantastiska sommar (om man nu inte är jordbrukare eller klädhandlare).

”Aktieexperterna har inte alltid rätt”. I början av sommaren intervjuades ett flertal svenska  s k aktieexperter och med något undantag förutspådde de flesta enligt tidningarna att det var läge att sälja. Förutom värderingar och begynnande handelskrig hänvisade man till historiska samband såsom den gamla uttjatade maximen ”sälj till sillen och köp till kräftorna”.  Det har som bekant visat sig vara en dålig spådom med en sommar som har varit en mycket bra period för de flesta stora aktiemarknader och där Stockholmsbörsen sedan ”sillen på midsommar” stigit med ca 5% till dags dato och de amerikanska indexen med ungefär lika mycket . En del vill förklara det med Trumps mjukare retorik i handelskriget med EU. Även om han tagit ett steg tillbaka i ordkriget vad gäller tullar med EU måste man vara extremt naiv för att fästa någon större vikt vid det med tanke på den amerikanske presidentens stora oberäknelighet och brist på logiskt tänkande och definitivt inte tillräckligt enligt min mening för att förklara sommarens uppgång.  Visst Q2 rapporterna både i Sverige och USA har överlag varit bra men knappast så mycket bättre än förväntat för att ge mer ammunition åt marknadsaktörerna. Snarare visar det på att marknadskrascher eller större börskorrigeringar sällan sker när pessimismen blommar – de sker i det motsatta klimatet.

”Inflationen är inte död”. Om man får tro på vår Riksbank är det stora hotet mot den svenska ekonomin som bekant deflation. Man får inte riktigt ihop det budskapet  med det centrala temat i de flesta storföretagens Q2 rapporter nu i sommar. Ett genomgående ämne i deras rapporter är nämligen genomförda eller planerade prishöjningar. Det spelar ingen roll om man läser Atlas Copco eller Electrolux rapporter för att förstå att detta är centrala teman. Att företag alltid försöker höja priser är naturligtvis inget nytt men att man som nu efter en lång tid av oförändrade sådana också lyckas få acceptans på många håll för det är en annan sak.  Att detta inte så småningom skulle leda till ökad inflation har i alla fall jag svårt att förstå speciellt med tanke på att arbetsmarknaden i Sverige och flera andra länder visar alla tecken man kan få på överhettning – men så är jag ju ingen nationalekonom. Skulle man dock bara få lite rätt i denna profetia kommer årets uppgång för fastighetsaktier (+14%) att fortsätta i alla fall för de fastighetsbolag som har lite längre löptid på sina lån. Läs gärna våra senaste analyser på fastighetsbolag som Atrium Ljungberg och SBB.

”Extremvädret är här för att stanna”. Utan att ta ställning i denna stora klimatfråga gör bara själva misstanken att den sektor på aktiemarknaden som är mest ute i kylan för närvarande nämligen klädhandeln definitivt förpassas till frysboxen. Klädhandlare har i alla tider klagat på att det antingen är för varmt, kallt, torrt eller blött men vi har nu i så fall fått in ytterligare en osäkerhetsfaktor av annan dimension där hela säsongers väderlek inte kan förutsägas med någon typ av säkerhet. Då blir det precis inte enklare att lägga beställningar och få hem rätt varor.

”Mer analytikermassage behövs”. Aktiemarknaden fortsätter att vara stenhård mot de bolag vars rapporter kommer in under konsensusförväntningar. Sommaren har snarast accentuerat denna trend enligt min mening. Oriflames rörelseresultat i Q2 rapporten var t ex 4% sämre än de inrapporterade förväntningarna bland de analytiker som följer bolaget. Detta ledde till att en redan kraftigt pressad kurs samma dag sattes ned med ytterligare 10% för att sedan i maj sammanlagt ha gått ned 35%. Att sänka ett företags långsiktiga värde med 10% för en smärre resultatavvikelse med en rapport som i övrigt var ungefär som man kan förvänta sig framstår inte enligt min mening som speciellt balanserat. Fler företag borde gå över till den beprövade taktiken att berätta resultatet i förväg för analytikerna så att det inte blir några abrupta obehagliga överraskningar.

 

Detta är några av mina observationer från sommaren och jag hälsar naturligtvis med glädje att få synpunkter och kommentarer på dessa från vår stora läsekrets. Jag ser fram mot en spännande höst.

 

Claes Vikbladh

 
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.