23 Oct, 2018

Intervju med Ronny Siggelin - VD på MoxieTech

Idag har vi intervjuat Ronny Siggelin, VD och koncernchef på MoxieTech Group AB

 

 

Kan du kortfattat berätta om dig själv?

48 årig gotlänning med fru och två döttrar på 9 och 11 år. Bor på Odenplan i huvudstaden men har både sommarhus och hjärtat kvar på ön. Humoristisk och affärsdriven som letar efter nyttan i allt jag gör. Omger mig med professionella personer både i yrkeslivet som privat och har inte så mycket övers för trams. Drivs av att drömma stort, få saker gjorda och ha roligt under tiden.

Hur hamnade du på MoxieTech och hur länge har du arbetat för bolaget?

2011 blev Maxkompetens uppköpt utav en av delägarna, eftersom dåvarande huvudägare också var bolagets ledning kontaktades jag för att driva bolaget som ny VD. Jag hade redan vid denna tidpunkt bestämt mig för att ta en tjänst utanför Rekrytering och bemanningsbranschen men den snabbt uppkomna lockelsen att driva ett litet bemanningsbolag i en välkänd bransch efter eget förstånd och idé blev givetvis för stark.

Hur har din karriär sett ut tills i dag?

Jag hade sedan barnsben vetat att jag skulle bli militär så efter gymnasiet ryckte jag in på P18 Gotland bara dagar efter skolans slut och var kvar i gröna kläder tills jag gjorde min första FN-tjänst. Efter två utlandsmissioner tog jag som Löjtnant anställning på SWEDINT, Försvarsmaktens kompetenscentrum för bland annat utbildning av svenska förband för tjänstgöring utomlands. Huvudtjänsten som lärare och instruktör på Förbandssektionen var riktad mot de svenska förbanden som tjänstgjorde på Balkan men även utbildning av personal för humanitära operationer inom FN-VEU/EU, OSCE och Rödakorset. 1999 började jag min karriär i kompetensförsörjningsbranschen. Min nya arbetsgivare Manpower arbetade med komplexa personalbehov som hotade kunders utveckling och tillväxt och det var otroligt inspirerande. På Manpower hade jag olika roller inom försäljning, Affärsområdeschef och Operativa chefsroller fram till 2011, det blev 12 bra år. På Maxkompetens var jag VD fram till noteringen på Nasdaq First North, 2015. Då hade vi förvärvat två olika bolag som vi ville hålla isär. Det innebar en koncernchefsroll med underliggande bolagschefer. Vi har fram till idag förvärvat sju bolag och driver koncernen med fyra fristående och separata bolag med olika tjänsteinriktningar.

Vad gör du när du inte är VD?

VD är något man är hela tiden, det handlar inte om vad det står på klockan utan snarare vad det är för utmaning just nu. Att ha en bra balans till tjejerna hemma försöker jag verkligen att få till. Vi i familjen försöker att komma ner till huset på Gotland så ofta vi kan, året runt. Att tillbringa ”vanlig” vardagstid med familjen ser jag som kvalitetstid av yttersta klass. Annars kan jag inte skryta med någon sport eller en glödande passion för en fritidsaktivitet.

Bolaget är börsnoterat, äger du några aktier själv i MoxieTech?

Maxkompetens noterades 2015 och hade första handelsdagen Nasdaq First North den 23 november, själv har jag har 426 000 aktier till en andel av 3,28%

Vi läste att ni satsar på digitalisering, kan du utveckla idéerna kring det?

Vi tror otroligt starkt på digitaliseringsvågen och företagens önskan att hitta smarta, smidiga och säkra vägar att göra det man redan gör idag. Detta för att det går fortare och blir billigare men också skapar den snabba tekniska utvecklingen helt nya möjligheter att göra helt nya affärer. För bolagen som ingår i koncernen MoxieTech Group AB har vi särskilda digitaliseringsmål, dessa mål är inriktade på att ersätta traditionella arbetsmoment vi redan gör idag med digitala ersättningssystem som gör att det går fortare, blir säkrare och på så sätt billigare. Dessa ersättningssystem hämtar vi från befintliga marknaden. I hela koncernen har vi i skrivande stund ett 10-tal sådana system som implementeras under bokslutsåret. Utöver det löpande arbetet med att bevaka och digitalisera oss själva gör MoxieTech sin största satsning någonsin. Vi satsar på att själva utveckla ett system som på ett helt nytt sätt tillhandahåller kompetens till marknaden som frångår de traditionella arbetsmetoderna. Vi såg tidigt möjligheterna med att frångå dom traditionella tillvägagångsätten vilket har lett till stora vinster i framförallt tid men också i underleverantörskostnader som branschen är beroende av. Att kompetensförsörjningsbranschen digitaliseras är ett faktum och hur framtidens köpmönster och jobbsökarmönster utvecklar sig tänker vi ta fasta på. Det vi kunde ha gjort var att vänta till det förändrade sig och anpassa oss, dvs köpa det systemen man då behöver eller att ta ledningen och driva utvecklingen och vanan av kunder och kandidater. Risken att inte ta digitalisering på allvar och fortsätta i traditionella fotspår kan stå sig dyrt, och man blir lätt frånsprungen. En hel del digitala produkter har smugit sig ut på marknaden för att sedan formligen exploderat i sin användning och det intressanta är hur fort man glömmer hur man gjorde förr, har man inte alltid gjort så här?

Som vi har förstått det har ni en uttalad förvärvsstrategi. Och ni siktar på att förvärva fler bolag framöver? Hur går ni tillväga i jakten på nya bolag?  Vilka kanaler söker ni i? Vilka nyckeltal/egenskaper söker ni efter?

Vi har förvärvat och framgångsrikt integrerat sju bolag. En röd tråd i vår utveckling, planering och koncernbygge har alltid varit att få en koncern som påverkas så lite av skiftande konjunktur som möjligt. Vi har slaviskt följt vår förvärvsstrategi där vi i identifieringsfasen klart vet vad det är vi vill ha. Varje förvärv har identifierats av oss som något vi saknar eller något som behöver förstärkas, allt för att skapa en hållbar organisation för framtida utmaningar. Förvärvet skall matcha oss kulturellt, ha en stark marknadsposition inom sitt segment. Vidare skall möjligheten att bibehålla befintlig personal finnas. Det är oftast där värdet ligger. Därefter skall förvärvsförhandlingen givetvis säkerställa ett attraktivt pris. Förutom detta har det viktigaste varit att integrera förvärvet, antingen fullt ut i befintliga affärsområden eller skapar ett nytt affärsområde utifrån det vi saknade och tror oss behöva i framtiden. Vi är fortfarande ett bolag som förvärvar bolag. Just nu ligger vårt fulla fokus på att etablera Work and Passions tjänst WAPPARE.SE. Där vi står idag med alla dessa integrerade förvärv i gång finns det inte ett lika tydligt behov av ett nytt förvärv varken i syfte att förstärka eller i syfte att fylla ett utrymme vi tror oss behöva. Vi har förvärvat, expanderat och satsat så att vi har en hållbar balans idag. MoxieTech vilar på tre stabila affärsben och nu när HR Techbolaget bildar det fjärde affärsområdet finns det inte många politiska eller förändringar i konjunktur som kan störa oss. Förvärvsmodellerna har finslipats och värdena i bolagen har tagits väl om hand.

Hur ser du på MoxieTechs tillväxt? Hur stor del kommer via organisk respektive förvärvad tillväxt?

Historiskt har bolagen i koncernen väl matchat, och i de flesta fall slagit sin jämförbara marknads organiska tillväxt. Det vi strategiskt fokuserat på det senaste året är inte att slå marknadstillväxten eller att leda tillväxtligan som vi gjort tidigare utan att få ut mer av vår affär. Fokus har varit marginalhöjande åtgärder i varje segment av affären. Våra förvärv har också varit av den karaktären att fokus på marginalen är det vitalaste.  Våra mål siktar snarare på att bibehålla marknadsandelar och få ut det priset vår kvalitativa tjänst kostar även om det skulle innebära ett ordertapp i enskild affär. 

Hur ser framtiden ut för bolaget?

Allt vi gör dagligen är att bygga för framtiden. Vi har flera gånger och under lång tid bevisat oss genom att växa mer än marknaden och göra det med lönsamhet samtidigt som vi förvärvat och integrerat genomförda förvärv. Nu genom lanseringen av WAPPARE.SE visar vi också att vi inte står still utan inriktar oss på framtiden.

Om vi träffas igen om fem år, vilka förändringar har skett i och kring MoxieTech?

Högst troligt har vi förvärvat ett par mycket passande bolag och enligt tidigare integrerat dessa i vår verksamhet. Lika trolig är ett av förvärven är i en helt ny nisch som vi bedömer att vi kommer att behöva i framtiden. Vår grundverksamhet har utvecklats i takt med marknaden men med betydligt bättre marginaler och Work and Passion är då det största affärssegmentet i koncernen. Troligen kommer man inte att känna igen grundprodukten WAPPARE.SE utan den digitala utvecklingen har fört den vidare till vad som efterfrågas då, eller precis efter då. Då det gäller att ligga på förhand i framtiden precis som nu. Den slutliga förändringen du skulle märka är att jag ser 5 år yngre ut. 

Vi tackar för intervjun och lovar att komma tillbaka om 5 år och se om ovanstående löften infriats.

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.