6 Mar, 2019

Adlibris är verkligen en urusel sida!

 

 

Läser idag att Adlibris har sparkat sin VD och att de gör storförlust. Inte konstigt säger jag då jag upplevt Adlibris som ett företag med dålig service och krångliga rutiner för att handla. Jag har under flera år köpt böcker från diverse näthandlare och ingen INGEN har varit i närheten av Adlibris när det kommer till uselhet.

Förbättringspotential

 

Om någon som jobbar på, eller har kontakt med, Adlibris läser detta så ska ni här får ett par enkla tips som kommer göra att ni får fler nöjda kunder och nöjda kunder är en bra början om man vill ha fler kunder och tjäna pengar. Ta bort det där idiotiska kravet att man måste skapa ett konto och logga in om man vill köpa något! Det är uråldrigt och tvingande. Den moderna mäniskan vill slippa sånt och det är enkelt att erbjuda en ”köp utan att loggain”-knapp. Nästan alla nätbutiker har en sån. Då blir det enklare och enkelhet innebär kortare väg till köp. Och det i sin tur ger fler köp. Dessutom kommer ni få fler nöjda kunder som sprider ert budskap och varumärke på ett positivt sätt istället för inlägg och kommentarer likt den här. Jag har haft direktkontakt med Adlibris och de anser att de inte bör ge valfrihet att köpa utan att logga in. Oklart varför men så svarar de i alla fall.

Vidare är det en bra sak att lyssna på sina kunder och erbjuda de som är missnöjda att byta de varor de eventuellt köpt och som de inte vill ha. Se på Ikea till exempel. De erbjuder 365 dagars öppet köp. Där har ni ett föredöme. De tjänar också pengar, till skillnad från Adlibris som vänt en vinst på 31 MKR till en förlust på 125 MKR på ett år. Det kan ligga mycket bakom det här och jag skulle gissa på att den nya och spretiga affärsmodellen där man säljer allt från leksaker och gymartiklar till böcker ligger bakom en del av det. Där lägger jag ingen värdering även om jag personligen tycker att jag helst köper böcker på ett ställe och gymartiklar på ett annat. Det jag däremot är 100 % säker på är att dagens kunder kräver bra service och leveranser i tid. Gärna snabbt!

Och när det kommer till leveranser har Adlibris en hel del att förbättra i julas lyckades de att inte leverera varor beställda till jul (trots att folk hade beställt inom angiven tid).

Bra utbud

 

För att avsluta med något positivt så upplever jag att utbudet på böcker är riktigt bra hos Adlibris. Bäst av alla bokbutiker på nätet om ni frågar mig och det gör ont att se hur man förstör denna fördel genom att leverera usel service och tvång på inlogg.

Jag väljer att avstå att investera

 

I dagsläget är det Bonnier som äger Adlibris och jag vet inte om de någonsin kommer noteras men om de gär det kommer jag definitivt inte att delta i deras IPO! Och då är jag inte särskilt kräsen när det kommer till IPO:er.

 

Läs mer om Adlibris

 

Efter jätteförlusten - Adlibris VD tvingas sluta

Vem äger vad i svenskt näringsliv?

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.