21 Mar, 2019

Fredagsintervju - Med Matkoma om att leva på Youtube

Att spara pengar i 10-20 år och sen leva på avkastningen är ju ett sätt att på lång sikt få leva ett fritt och roligt liv och då fylla dagarna med sånt man tycker är kul. Det tjatar jag ju om så gott som dagligen här på bloggen. Men kan man lyckas hitta något sätt att fylla dagarna med det man tycker är fritt och kul och samtidigt tjäna pengar på det kanske man kan hoppa över de 10-20 första åren i ekvationen ovan?

I den här veckans fredagsintervju är det dags att få träffa de två barndomskompisarna som har lyckats hitta ett jobb som bygger på att de åker runt i Sverige och äter hamburgare, pizza, dricker öl, småsnackar och skämtar lite med varandra. På att filma detta och lägga upp på Youtube tjänar de över 100 000 kr i månaden. Finns de såna jobb kanske man inte behöver spara sig till att kunna sluta jobba?

Hur gör man egentligen för att kunna leva på Youtube, hur många tittare behövs och hur får man något att bli viralt? Det hoppas jag på att vi ska få svaret på idag.

Låt mig presentera Adam och Anton från Youtubekanalen Matkoma. För er som inte sett deras klipp bygger de på en blandning av humor och stor aptit för mat. En frågeställning på ett klipp kan vara hur många semlor man kan äta eller om det går att äta för 1000 kr på Biltemas billiga förbutik. Kanalen hittar du här och deras hemsida här. Kanalen har över 200 000 prenumeranter, jag är en av dessa och kollar varje vecka och tycker det är riktigt kul!

Hur fick ni idén med Youtube och Matkoma?

Vi är gamla barndomskompisar och har alltid varit intresserade av lite udda frågeställningar. Till exempel hur mycket kan man äta av en viss sak om man verkligen pressar sig själv. Vi visste båda att vi kunde äta ganska mycket, tex var vi båda överens om att äta två pizzor inte var några problem. Så vi tänkte hur vi kunde göra något intressant kring detta, till exempel starta en blogg eller filma våra matutmaningar. Då det inte fanns någon som gjorde något liknande i Sverige såg vi ett hål i marknaden och insåg tidigt att Youtube var den bästa kanalen för oss. Det var ungefär 3 år sen.

Hur snabbt kunde ni börja tjäna pengar och leva på det här?

Vi visste från början att det gick att leva på det om man fick tillräckligt stor spridning, men vi hade inte bråttom utan insåg att man måste bygga långsiktigt. Men redan från början drev vi det som ett bolag, även om vi fortfarande hade andra jobb. Från början gjorde vi kanske ett klipp i månaden och hade ett par tusen tittare per klipp. Sen steg det sakta men säkert och efter 8 månader var det en person med stor räckvidd som gjorde en ”shout-out” och vi gick då snabbt från 5 000 till 35 000 prenumeranter. Då tog det fart på riktigt.

Youtube funkar så att får man många tittare så visas klippen upp för många personer och ju fler som tittar desto mer syns man även med gamla klipp. Så det blev en väldigt snabb kedjereaktion när vi fått upp ett antal prenumeranter. När det började ta fart hade vi redan 40 befintliga klipp uppe som började pushas mer och mer hela tiden.

Hur ser ekonomin kring kanalen ut idag?

Vår huvudsakliga inkomstkälla är den automatiska reklam som säljs via Youtube. Ibland gör vi även samarbeten med företag som vill synas i filmerna. Reklamen som rullar innan och under klippen sköter Youtube (Google) så det är inget jobb för oss mer än att göra själva klippen.

Vi har idag 2-3 miljoner visningar i månaden och på det fakturerar vi lite över 100 000 kr i månaden från vårt bolag. Vi plockar ut 30 000 kr i bruttolön per person vilket gör att vi idag sen några kvartal tillbaka bara jobbar med kanalen.

Skulle ni säga att ett par miljoner visningar i månaden är det som krävs för att kunna plocka ut heltidslön på Youtube?

Vi är ju för det första två personer, så har man en kanal som bara en person ska kunna leva på så kan man givetvis klara sig med lite färre tittare. Vi har däremot ett tacksamt ämne i mat där annonsörerna är villiga att betala lite mer. Ytterligare en faktor som talar till vår fördel är att vi har ganska långa klipp vilket gör att det får plats ett reklamklipp även mitt i filmen. Det påverkar förtjänsten per tittare väldigt mycket. 

Om det är någon som vill testa att leva på Youtube måste man utgå ifrån att göra ett bra innehåll, det är den enda strategin som fungerar långsiktigt. Det är också väldigt svårt att veta vad som ska ta fart och bli viralt, ibland tycker vi att vi gjort ett jättebra klipp med en fångande rubrik som ändå får ganska få tittare.

Hur stor del av era visningar är gamla klipp? Skulle ni kunna sluta producera nya klipp och börja jobba med något annat och ändå tjäna kanske 10 000 kr i månaden helt utan jobb med kanalen? Det vi som gillar investeringar brukar kalla en passiv inkomst.

Ungefär hälften av våra visningar och därmed reklamintäkter kommer från gamla redan befintliga klipp. Men tyvärr är det inte så enkelt att vi skulle tjäna hälften om vi helt slutade producera nya klipp. Hela modellen med Youtubes algoritmer för att sprida klippen bygger på att man har många tittare och att det kommer nytt innehåll regelbundet. Ju fler som tittar desto fler får upp klippen som förslag på intressant innehåll.

Skulle vi sluta producera nytt skulle det snabbt bli en negativ spiral med färre tittare, på samma sätt som vi fick en positiv spiral när fler och fler hittade kanalen och började prenumerera. Det är dock så att Youtube aldrig berättar hur algoritmen funkar i detalj, det är nog inte meningen att någon utomstående riktigt ska veta det.

Hur mycket jobb är det med kanalen? Jag misstänker att det är lite fler timmar bakom klippen än man kanske förstår som tittare? Ser ni det som ett vanligt jobb eller mer som en rolig hobby som ni dessutom kan tjäna pengar på?

Vi lägger framförallt mycket tid på redigeringen av klippen. Vi turas om och redigerar var annat klipp och det är ofta runt 20 timmars jobb med ett enskilt klipp. Då vi lägger ut två i veckan så blir det snabbt heltidsjobb för oss både med filmning, redigering, lite möten och planering.

Vi tycker det är ett väldigt roligt jobb, men ser det ändå som ett jobb. Hade vi fortfarande bara haft några tusen tittare per klipp så hade vi inte fortsatt med kanalen.

Hur ser ni på framtiden? Känns det här som något ni kan fortsätta leva på eller finns det en risk att antingen tittarna tröttnar eller att Youtube gör om affärsmodellen så att ni helt plötsligt över en natt står utan inkomst?

Vad gäller klippen försöker vi hela tiden förnya oss. Det ska vara minst lika mycket humor som rena matutmaningar. Att bara köra hur många pizzor kan vi äta ena veckan, hur många hamburgare nästa vecka och sen semlor tredje veckan skulle snabbt bli tråkigt både för oss och tittarna. Så vi försöker hela tiden hitta nya vinklar till exempel om det går att gå plus på att julbord, då vi vägde och räknade kilopris på allt på buffén.

Vi tror det är jätteviktigt med förnyelse. Redan när man själv börjar bli trött på innehållet gäller det att börja förändra och utveckla. För snart därefter kommer annars tittarna också börja tröttna.

Vad gäller Youtube som kanal tror vi den är väldigt stabil. För Google tjänar ju pengar på samma sak som oss dvs reklamintäkterna. Och Youtube är en väldigt bra kanal för annonsörer att nå ut till en attraktiv målgrupp.

För mig som gillar att handla billig mat och spara pengar känns det som ni hittat ett perfekt upplägg rent skattemässigt. Ni äter enorma mängder mat en gång i veckan där ni kan betala med företagskortet för obeskattade pengar och sen antar jag att ni måste hålla igen resten av veckan för att inte gå upp i vikt. Hur ser det privata matkontot ut en normal månad?

Ja man kunde ju tro att det här skulle vara ett perfekt sätt att spara pengar. Men vår erfarenhet är att vi ofta äter väldigt mycket och lite sämre mat under inspelningen vilket gör att vi verkligen försöker välja hög kvalité och inte så mycket pasta, ris, bröd och annan billig mat när vi inte spelar in. Utan då blir det ofta lite dyrare mat per kilo. Vi ligger båda på runt 3 000 kr i månaden i privata matkostnader.

Men du har helt rätt i att vi måste hålla igen och äta mindre kalorier mellan inspelningarna för att hålla oss i form.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.