26 Jul, 2019

Upsales analys - aktie och produkt

Upsales har analyserats och diskuterats en hel del i sociala medier. Därför kommer jag vara ganska sparsam kring vissa delar av min analys. Om du är helt grön på Upsales rekommenderar jag min analys i kombination med någon/några av de jag länkar nedan. I min analys kommer fokusera på punkter där jag tycker att jag kan bidra med relevant info/åsikter. Mycket baseras på hur det är att vara kund hos hos Upsales, vilket många av mina följare har efterfrågat. Därför blir också analysen lite speciell med väldigt mycket tyckande och resonerande, snarare än info och fakta som leder till olika slutsatser.

Caset

Min sammanfattade syn på Upsales:
- SaaS-bolag med en mycket bra produkt.
- Låg churn, vilket är essentiellt för mig i den här typen av bolag.
- Lång, fin och stabil historik av både tillväxt och lönsamhet. Min förhoppning är att framför allt tillväxt ska accelereras, men jag tror även bibehållen tillväxt räcker för god kursutveckling.
- Strukturell tillväxt (ca 12%/år de närmaste åren).
- Bull case: Accelererad tillväxt i kombination med marginalexpansion vilket kommer leda till multipelexpansion. Multipelexpansion tillsammans med tillväxt ger en enorm hävstång på kursen.
- Base case: Fortsätter växa ca 20%/år med en lönsamhet över 10% (alternativt kompensera med högre tillväxt) närmaste 5 åren. Bör ge motsvarande CAGR i kursen.
- Bear case: Hack i tillväxt, alternativt ökar satsningarna mot tillväxt utan att den accelererar, slår hårt mot kursen. Gissningsvis tar aktien stryk redan vid 15% tillväxt (framför allt på kort sikt) och rejält med stryk om man hamnar lägre än så.

Andra analyser

Läser man dessa analyser och min analys, borde man få en bra förståelse för Upsales:
Erik Penser Bank
Placera
Phantas

Bakgrund

När jag fick reda på att Upsales skulle noteras tidigare i år så blev jag intresserad direkt, eftersom jag är kund sedan ett par år tillbaka och uppskattar produkten mycket. En stark produkt som jag själv betalar för ligger ofta till grund för mina investeringar, då jag anser att jag själv är bra på att välja ”rätt” produkter, som således sen också då säljer bra (vilket i sin tur avspeglar sig på aktien). När jag fick prospektet och fick se värderingen så bestämde jag mig ganska snabbt för att ta en position.

Noteringskursen var 22 och tyvärr fick jag bara 20% av aktierna jag ansökte om, och fick köpa resten runt 27. Nu står kursen runt 30, vilket ger ett börsvärde runt 0,5 mdr kr. En hög värdering, men som jag tycker bolaget är värd. Totalt äger jag 13 880 st, samt förvaltar ytterligare ca 15 000 åt familjen. För löpande uppdateringar om mina innehav, följ mig på Twitter och Shareville (där man kan se portföljen och transaktionerna i realtid).

Produkten - viktigaste punkterna

Upsales är ett webbaserat system som kunderna licensierar (en SaaS-produkt m.a.o). Från början var det enbart ett CRM (läs mer), men de senaste åren har de även adderat delarna marketing automation och business intelligence.

Så, hur är Upsales att använda då? Som ni säkert förstår, som både kund och aktieägare, tycker jag det är toppen. Observera att jag bara har använt Upsales Launch-paket (instegspaketet), som är den simplaste versionen. Jag har dock hyfsad koll på marketing automation-delen (”MA” framöver), Growth-paketet (nästa nivå) samt Upsales Insights.

Några nyckelpunkter som jag gillar med Upsales:

Användarvänligheten. Systemet är inte överdrivet snyggt, men modernt och lätt att förstå/använda, vilket är det viktiga. När vi har onboarding med nya anställda, så kör jag först en kort introduktion av alla system där jag berättar övergripande om bland annat Upsales. Sen kör jag separata utbildningar, och att lära dem Upsales tar max 1 timme. Sen är de igång. Sen kommer de så klart behöva återkomma med någon fråga, man kommer behöva rätta/hjälpa dem lite i början, men sammanfattningsvis är det väldigt lätt att lära sig vilket är en stor fördel.


Kundkort

Import/export. Mycket bra import och export-funktion. Detta har möjliggjort ovärderliga processer kring prospektering mm.

Vissa företag låser tydligen in sina kunders information, dvs. att man inte kan exportera ut all sin data man har i systemet om man säger upp sitt avtal. Vet ej vilka som gör det eller hur vanligt det är, men som jag har förstått det är det mer regel än undantag. Ta det med en nypa salt, jag har inte bekräftat dessa uppgifter själv, men utan tvekan förekommer det i branschen i alla fall. Otroligt dåligt hur som helst, och så gör inte Upsales.

Filtrering. Sjukt bra filtreringsmöjligheter som vi använder ofta. Oavsett om det gäller aktiviteter, företag eller något annat. När som helst kan man otroligt snabbt och användarvänligt få fram listor på precis den typen av företag/aktivitet man vill lista. Det går att filtrera i princip hur som helst, och kolumnerna i listorna går enkelt att anpassa. Inställningarna går sen också att spara om man vill. I listorna går det att väldigt smidigt uppdatera flera företag/aktiviteter på en gång.

Enkelt att anpassa. När vi blev kunder saknade vi ett fält för att fylla i på kundkortetet om företaget är kund/uppsagd kund/ej kund/nedlagt. Inga problem sa Upsales och visade oss hur vi själva la till ett eget fält (som sedan går att filtrera på etc). Inget man gör varje dag, men vi har lagt till en 4-5 fält genom åren som vi använder flitigt. I kombination med import/export och filtreringen ovan blir väldigt enkelt att sätta upp systemet så det passar ens verksamhet.

Supporten. Först och främst har man en liten chattruta nere i vänstra hörnet. Den kan man alltid klicka upp och fråga direkt, så får man svar på alltifrån några minuter till någon dag (ifall man frågar på natten/helgen/etc) i samma chatt, som då lyser med en liten notifikation. Grymt smidigt när man har en fråga som inte är så brådskande, har helt slutat använda mailen. När det gäller mer avancerade, alternativt akuta, frågor så ringer jag. Man brukar alltid få snabbt svar och allt som oftast är de väldigt kunniga (och självklart trevliga).


Meddelande från supporten.

Produkten - övrigt

Användarvänligheten i kombination med import/export och enkelt att anpassa gör att det blir väldigt lätt att komma igång med Upsales. För oss gick det extremt snabbt. Vi pratar några timmars jobb. Inte mängder av internjobb i kombination med konsultkostnader. Vi hade lite data från vårt tidigare egenbyggda CRM, som supporten hjälpte oss att importera (eller snarare visade oss hur vi gjorde, så lärde vi oss samtidigt). Uppsättningen kostade oss ingenting, och vi har på 6 år aldrig betalat en krona utöver vår licensavgift.

Det är också något som Upsales har som uttalad USP, att systemet kräver väldigt lite handpåläggning, både från kund och Upsales själva. Vårt företag är ett kvitto på att det faktiskt stämmer. Nu är/var ju vi dock ett mini-mini-bolag, vilket alltid är lättare. Men hade vi suttit på den data och de processer vi har idag (fortfarande ganska litet bolag dock) i ett annat system och flyttat in till Upsales så hade det varit i princip lika enkelt.

Om man tittar på Upsales löpande intäkter i relation till engångsintäkter så tyder det också på att det stämmer, då den fördelningen i dagsläget är ca 80-85% (löpande) kontra 15-20%. Lime har tex. fördelningen ca 60/40. Lime har lite större kunder dock, vilket gör gapet i siffran mellan bolagen större. Det är dock en tydlig indikation på att Upsales är starka på den här punkten.

När vi blev kunder hade Upsales precis lanserat sitt nya system. Den äldre plattformen lanserades när bolaget startades och den nuvarande versionen beta-lanserades precis när vi blev kunder. I början var det ganska buggigt. Under ett par år kunde det hända lite lustiga saker då och då. Aldrig något allvarligt, bara störande grejer som att loggas ut, inte kunna logga in, eller att en sida vägrade ladda. Systemet har blivit stabilare och stabilare med åren, och nu tycker jag väldigt sällan det är något som strular. Sidor laddar sällan om helt och hållet, utan bara med laddningssymbol, popups etc. vilket skapar ett flyt i systemet som gör det skönt att använda. Så som system ska funka nuförtiden för att kännas mer som ett program än en hemsida.

Upsales har också en app, för att kunna använda systemet på språng. Det vanliga systemet är INTE mobilanpassat; det går inte att använda på mobilen alls om jag ska vara ärlig. Men en app är ju ännu trevligare om den är bra. Och appen är faktiskt bra, dock saknas en del funktionalitet som man skulle behöva. Jag tror kanske de hade tjänat på att mobilanpassa hela systemet istället, så all funktionalitet finns på båda ställena. Det är dock ett stort initialt jobb och inget som lär hända i närtid, så nu hoppas jag appen utvecklas i högt tempo. Den saknar några vitala delar som vi är beroende av för att helt kunna använda den till 100%.


Appen

MA-delen verkar Upsales ha satsat hårt på senaste 6-8 åren (har för mig att det var ganska nytt när vi blev kunder). Först och främst verkar det vara något som långt ifrån alla CRM-leverantörer erbjuder. Sen verkar Upsales system dessutom vara riktigt bra. Jag är ganska säker på att Hubspot är inspirationskällan, och de är också bäst på det, av vad jag har hört. Min känsla är dock att Upsales i sin tur bättre än Hubspot på CRM. Båda är bra på båda delarna dock.

Jag har också ganska bra koll på deras abonnemangsfunktionen (ingår i Growth-paketet), då jag vill ha den. Abonnemangsförsäljning innebär att man kan lägga upp att man har sålt ett abonnemang, dvs. en löpande intäkt. Med all abonnemangs- och försäljningsdata i Upsales kan man se massor data i tilläggstjänsten Upsales Insights, som är en del av deras business intelligence-del.

Abonnemangsdelen ser ut att fylla sitt syfte. Den ser bra ut, men är egentligen inga större konstigheter, ganska simpla grejer. Insights däremot är mycket avancerat. Här kan man skapa alla möjliga intressanta rapporter av sin data. Exempelvis ARR, churn, omsättning mm. Allt går att se över olika produkter, perioder, säljare mm. Allt man kan tänka sig att göra med datan går att göra. Riktigt coolt verkar det vara faktiskt. Jag har bara sett detta över demo i möten, men som jag förstår det är det whitelablat. Jag ser inga problem med det, snarare tvärt om. Att utveckla det där skulle ha varit ett enormt arbete, så jag tycker det är smart gjort. Lite som Fortnox jobbar med t.ex. Upsales (mer info nedan). Insights är som jag förstår det bara en liten del av business intelligence-delen och jag vet ingenting om vad som erbjuds i övrigt och om det är utvecklat inhouse, externt eller whitelablat (eller en kombination?).


Upsales Insights

Vad jag däremot vet att de är ganska få utvecklare anställda. Jag har för mig att de har ett team på ca 12-15 personer. Att de har lyckats utveckla ett så stort och bra system med ett så litet team tyder på hög kompetens i teamet.

De har också en tilläggstjänst som heter Upsales Event, som man använder när man anordnar events. Intressant produkt, gissar att det är något som utvecklats efter behov från befintliga kunder. Kan inget om detta, men bara av att ha tittat på det snabbt ser det bra ut. De har också ytterligare en tilläggstjänst som kallas för SäljTV. Det är en app som är anpassad för större skärmar, som ska visualisera försäljningen. Dvs. typ att man digitaliserar säljklockan, whiteboarden etc. Vi har inte det, för det passar inte riktigt vår organisation, så jag har inte testat den själv, men jag tycker den ser bra ut för målgruppen.

I Growth-paketet finns även en integration mot Fortnox, där fakturor kan skapas automatiskt i Fortnox, baserat på försäljningen och informationen i Upsales. Mycket användbart och förmodligen något vi kommer att börja använda när vi får tillgång till Growth. Man kan även bygga mer avancerade kopplingar mot Fortnox, då de har en Fortnox Premium-integration som kostar 2000 kr/mån + konsulttimmar. Och så är det väl med det mesta, att det verkar gå att göra massa anpassningar och integrationer mot andra system, om man betalar för utvecklingen.

Det finns dock en hel del inbyggda integrationer, eller ”appar” som Upsales kallar dem. Vissa gratis, vissa kostar. Ett 30-tal totalt och nya tillkommer då och då. De som vi använder är Google Cal och Slack. Google Cal är koppling mot våra kalendrar, så det skapas möten och inbjudningar automatiskt när man lägger in kundmöten i Upsales. I Slack har vi en kanal för försäljningen, där det automatiskt läggs upp varje gång någon får in en ny kund (som en digital säljklocka alltså :).


Ett urval av apparna.

I och med att systemet är så bra i kombination med att det är enkelt att anpassa på många sätt, har gjort att det i princip aldrig har varit något jag velat göra i Upsales som jag inte kunnat göra. Några grejer ligger som sagt i de övre planerna då, men än så länge har jag inte saknat något.

När man kommer på något som man vill göra, men som faktiskt inte går att göra, vilket oftast är ganska små detaljer (men som kan vara bra), så kan man lägga in dem på deras feedback/idé-sida. Säkert en hel del där som aldrig blir verklighet, men då finns det förmodligen också en anledning. Är det något vettigt, eller något som erbjuds hos konkurrenter, så är det förmodligen något som fixas tids nog.

Att systemet är webbaserat behöver jag väl inte ta upp 2019, men tydligen är det fortfarande många företag (i storleksordningen runt 40-50% har jag för mig) som har CRM-system som inte är det, så ännu är det en USP vid försäljning till företag som fortfarande har on-premise-system (lokalt installerade program).

Jag valde Upsales mycket på grund av användarvänligheten. Nu var det 6 år sen och jag har svårt att avgöra hur jag hade resonerat idag. Jag har inte tid att researcha konkurrenterna så pass noga. Därför var det kul att höra vad min kompis som nyligen upphandlade nytt CRM till deras bolag sa. Mycket litet bolag, men faktiskt noterat, som bara behövde två användare. Frågade honom vilka system han gick igenom och fick till svar: ”Testat Hubspot, SuperOffice, Lime och något mer och inte varit i närheten så imponerad av gränssnitt och användarupplevelse som jag blev hos Upsales. Pipedrive kollade jag bara deras hemsida”.

Självklart har påverkats av mina rekommendationer om Upsales, skall tilläggas. Däremot blev det faktiskt inte Upsales tillslut! Det blev…en cliffhanger! Skriver vidare på denna story senare i analysen då det är kopplat till prissättningen som jag kommer gå igenom.

FortnoxCRM

Som de flesta av er nog redan vet har Fortnox whitelablat Upsales. Det är en enklare version av Launch-paketet, som de säljer för 199kr/mån/anv och man kan max köpa 5 användare. Det här kan man säga massor om, jag kommer försöka hålla mig ganska kortfattad eftersom det redan skrivits friskt om det:
- Vad som inte ingår i FortnoxCRM är 9 funktioner, varav vi använder 2 idag. En av dessa är custom-fält, som man använder för att anpassa företag, aktiviteter, kampanjer mm. Den hade vi haft svårt att vara utan. I övrigt är det Upsales, fast med Fortnox logo och gröna färg.
- Grov kvalitetsstämpel.
- Orimligt billigt, men eftersom det bara är upp till 5 användare lär det inte kannibalisera särskilt mycket. Förhoppningsvis kan man knyta an sig väldigt många småföretagare, varav vissa kanske växer och blir fullskaliga användare tids nog, vilket jag antar är det som Upsales hoppas på.
- Det kan nog blir en del extra intäkter, men jag tror inte på några underverk på kort sikt utan eventuellt på lång sikt i.o.m. ovanstående punkt). Vore trevligt om Upsales började redovisa hur många som har FortnoxCRM, det kommer de dock inte göra i dagsläget.
- Någon följare undrade om jag visste hur intäktsfördelningen ser ut. Den informationen går tyvärr inget av bolagen ut med. Min gissning är 50/50 som sämst och 70/30 som bäst.

Varför vi valde Upsales

För snart 6 år sen anställde jag min första inhouse-säljare i mitt företag. Fram tills dess hade vi ett extremt enkelt egenbyggt CRM med bara de mest vitala delarna (typ regga lite info om kunden, samt regga aktiviteter som gjorts kring kunden). Istället för att utveckla vidare vårt eget med våra små resurser, bestämde vi oss för att köpa in ett.

Jag började med att kolla igenom några system. Nu är detta 6 år sen, så jag kommer faktiskt inte ihåg alla jag kollade igenom, men jag minns Salesforce, Fortnox CRM (som då hade ett egenutvecklad som inte hade något med Upsales att göra) och så Upsales så klart.

FortnoxCRM slopade vi snabbt. Jag kommer ihåg att beslutet togs snabbt. Deras CRM såg horribelt ut, extremt omodernt kändes det. Lite kul är att några år senare när vi skulle byta ekonomisystem, och vår revisor säger ”vi kör Fortnox”, varpå jag säger ”måste vi verkligen det? Jag har kollat på deras system tidigare och tycker det ser otroligt omodernt ut” och han svarar ”de har släppt en stor uppdatering och blivit mycket modernare”. Sedan dess har jag varit Fortnox-frälst och äger även aktien sedan snart 3 år. Fortnox CRM, i den gamla formen, finns inte kvar. Det las ned, och ca 5 år senare whitelablar de alltså Upsales och börjar sälja som sitt CRM.

Salesforce kollade vi lite noggrannare på, då min nya säljare kom från att ha jobbat flera år i det systemet och trivdes i det systemet. Jag tyckte däremot att det kändes väldigt rörigt och ganska omodernt till utseendet. Känslan var att det fanns väldigt mycket som vi inte hade användning av.

När vi kollade på Upsales så var de precis på väg att beta-lansera sin nya version av systemet. Det var tur, beslutet hade inte blivit lika enkelt med det gamla systemet, som förvisso funkade i princip lika bra, men såg och kändes omodernt. Vi använde egentligen aldrig det gamla systemet när vi väl blev kunder, utan utgick direkt från det nya, och var det något vi saknade i funktionsväg så fanns det oftast i den gamla versionen som vi kunde luta oss tillbaka på. Idag finns allt i den nya versionen.

Jag kände snabbt att Upsales uppfyllde de behov vi hade, som förvisso var väldigt simpla, samtidigt som systemet såg trevligt och lättanvänt ut.

Priset var 7800 kr/år för en användare, inga större pengar att prata om, så vi körde på det. Det är samma pris som vi betalar än idag per användare, men idag har vi 7 användare. Återkommer till prissättningen.

Konkurrenter

Om jag hade gjort upphandlingen idag hade jag förmodligen gått igenom fler system. Tydligen finns det hundratals olika, men de som jag tycker ser aktuella ut (utan att ha gjort djupare research):
- Oracle
- Sugar CRM
- SuperOffice
- Pipedrive
- Lime
- Microsoft Dynamics 365
- Salesforce
- Hubspot

Innan vi går in på de olika systemen måste vi klargöra några saker:
1. Mitt bolag var så litet som det bara går (3 anställda, varav 1 säljare) när vi upphandlade Upsales. Upsales riktar sig främst mot företag med 50-2000 anställda (varav 15-200 säljare). Så även idag, med 18 anställda varav 7 säljare, är vi egentligen mindre än vad Upsales riktar sig mot. Min åsikt påverkas ju av detta. Samtidigt som jag tycker Oracle ser värdelöst ut och Pipedrive spännande ut, så kommer det finnas folk som tycker Oracle är ett måste och Pipedrive är fullständigt oseriöst. Min åsikt representerar inte facit.
2. Jag har pratat med Daniel Wikberg (VD och grundare) som säger att deras största konkurrenter är Salesforce, Dynamics och Hubspot. Detta däremot är väldigt mycket mer intressant än vad jag tycker om nedanstående konkurrenter.

Oracle känns inte alls som en tjänst för vårt bolag. Har inte gjort mer än att kolla deras hemsida och bild-googla. Testa själva, man blir inte sugen direkt. Detta är ett system för storföretag och jag har mycket svårt att se dem tävla om några kunder.

Sugar CRM. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Har kollat runt lite på hemsidan, samt kollat en lång tutorial av systemet. Tycker det känns hyfsat. Inte lika bra känsla som jag får av Pipedrive, Lime Go, Hubspot och Upsales dock. De finns heller inte på svenska, varken system eller support, vilket är en stor nedsida.

SuperOffice hade jag också ganska snabbt valt bort pga att jag får en dålig känsla på hemsidan och det jag sett av systemet, samt att min kompis som jag berättade om hade kollat noggrannare på detta (haft möte och fått demo etc) och säger att det är omodernt. Som konkurrent till Upsales behöver man inte heller oroa sig i dagsläget då de riktar sig till de minsta företagen.

De ovanstående tre hade rykt ganska omgående, utan vidare research om jag hade gjort en upphandling idag (kan låta oseriöst, men när man är entreprenör i ett litet bolag är tid en bristvara, som ni kanske märkt). Nedanstående hade jag kört möte med och ev. testat vidare själv i demo om jag hade fått bra intryck (har inte testat något av dem själv i dagsläget).

Pipedrive ser spontant ganska bra ut. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare och har lite svårt att utvärdera det utan att testa systemet själv. Jag har kollat snabbt på några videos mm. Min känsla är dock att Pipedrive är för de minsta kunderna. Inget fel med det, tvärt om. Däremot tror jag Pipedrive inte kommer att störa Upsales i deras försäljning. Detta bekräftade jag också med Daniel, som sa ”Pipedrive konkurrerar med ett annat segment (de allra minsta kunderna)”.

Prismässigt verkar de ligga lite lägre än de andra, så om priset hade varit viktigt så hade jag så klart kollat lite extra här. Däremot finns ju FortnoxCRM, som hade gått före. Att jag inte hade valt Pipedrive idag är av flera skäl. Känslan när jag kollar på produkten är inte klockren. Svårt att förklara, det är en känsla. En stor bidragande faktor är också att det inte finns på svenska. Jag föredrar alltid svenska före engelska, framför allt när det kommer till support. Det kan ju vara något att tänka på avseende Upsales utlandssatning (mer om den senare), att det förmodligen är svårare för dem att få kunder i ett land som inte är hemmaplan.

Lime har jag kollat in lite nu och jag blev lite förvirrad. Lime Go såg modernt och nice ut, medan Lime Standard såg extremt mossigt ut(?). Som jag förstår det säljer de också en del on-premise-system, dvs. ej webbaserade. Jag har lite svårt att greppa produkten faktiskt, skulle behöva testa den. Är Lime Go något helt annat än Lime Standard? Hur som helst. Enligt vad jag har hört så riktar de sig mot medelstora företag, vilket talar emot att jag skulle välja dem. Samtidigt har de ett erbjudande på sin hemsida för ”Lime Go” som är på ca 4 000kr/mån, och jag tycker Lime Go ser bra ut.

Daniel bekräftar också att Lime inte är en huvudkonkurrent till Upsales: ”Lime har fokus på andra vertikaler (även om vi tar en del kunder från dom)”.

Microsoft Dynamics 365 är enligt Daniel en av deras huvudkonkurrenter. Av allt att döma är det ett mycket kompetent och avancerat system. Det verkar också gå väldigt bra för dem. Jag personligen har väldigt svårt för Microsofts produkter, förutom Excel då. När jag tittat tutorials så blir jag inte heller ett dugg sugen på systemet, men bevisligen är det många som väljer det. Vi hade med andra ord förmodligen inte valt det. Observera att jag varit ”avancerad” PC-användare sedan barnsben, körde parallellt med Mac (bärbart) från tidigt 10-tal och övergav inte min stationära PC (med Vista!) förrän för ca 3 år sedan. Kör också mycket Xbox. Men det är något med deras gränssnitt idag som jag inte klarar av.

Salesforce är som jag förstår det ledande inom CRM idag. För oss hade gått bort ganska snabbt, då det känns för stort och rörigt. Jag ogillar system där det känns som man utnyttjar 5%. Tittar man på de flesta system vi har så använder vi säkert 50+% av funktionaliteten i snitt. Med det sagt så pekar Daniel ut dem som sin huvudkonkurrent och det är inte för inte som de är störst. Självklart har de ett utomordentligt system, förmodligen djupare och mer avancerat än Upsales. Frågan är om det alltid behövs? Säkert ibland, men garanterat inte alltid. Det finns gott om rum för Upsales att sno kunder.

Min känsla är att både Salesforce och Dynamics 365 kräver konsulttimmar, internutbildningar mm. för att komma igång.

Hubspot är den sista av Upsales tre huvudkonkurrenter. Av det jag har hört så är de bäst på MA, men inte lika bra på CRM. Och det har jag hört från ganska många nu. Därför hade jag nog inte valt det, eftersom vi främst är/var ute efter CRM, men jag vet att de är stora och omtyckta. Om jag däremot var ute efter CRM och MA, så hade nog Hubspot legat högt i kurs.

Min pappas företag hade Hubspot under några år, men sa upp det för några månader sen då det kostade för mycket (han betalade ca 100-200k/år, och de är bara två personer, som knappt använder dessutom). Då fick de ett erbjudande om ett limiterat paket för ca 30k/år, som de tog. Han verkar tycka att CRM:et fyller sin funktion, men att MA kräver för mycket jobb/underhåll (vilket är anledningen till att jag själv inte tagit mig an det i Upsales än).

Som ni kanske märker pratar jag ganska mycket om känsla när jag väljer mjukvara. Självklart är det inte så enkelt som att jag bara kan kolla på några screenshots av ett system och sen bestämma mig. Jag måste känna (UX-mässigt, inte bara UI) och testa, ha riktiga problemställningar som jag vill ha svar på. Därför kan jag inte heller göra en rättvis bedömning av konkurrenterna nedan.

De två klart viktigaste punkterna när jag väljer ett system är att det ska lösa mitt problem och att det är användarvänligt så att det är lätt att göra det. I vårt företag använder vi Slack, Asana, Airmail, Gsuite, Fortnox, iOS/MacOS etc. Bara program med hög användarvänlighet.

Vi har aldrig(!) behövt byta ut ett system mot ett annat (alla system vi har, är det första vi valt inom den nischen), vilket i sig också säger en del om styrkan i SaaS. Jag anser mig således vara bra på att välja rätt produkt när det kommer till mjukvaror.

Sammanfattningsvis hade jag personligen valt FortnoxCRM, eller ev. Pipedrive, om vi var under 5 användare. Hade vi varit 5-10 användare, vilket vi är idag, så hade det förmodligen blivit Upsales eller möjligtvis Pipedrive, Lime Go eller Hubspot. Om vi även behövde MA hade det förmodligen blivit Hubspot, alternativt Upsales. 

Min research är ju extremt begränsad också, jag har inte tid att göra en riktig låtsas-upphandling. Vad jag däremot vet med säkerhet är att jag faktiskt valde Upsales en gång i tiden och att jag är nöjd med produkten och att vi inte har några tankar på att byta system.

Jag tror det kommer ned mycket till tycke och smak. De flesta typer av system finns en uppsjö av, oavsett om det gäller CRM, MA, projektledning, internkommunikation, mail mm. Det är få kategorier där ett system kör över alla konkurrenter. Man behöver inte vinna alla affärer, framför allt inte med tanke på hur små Upsales faktiskt är. För mig räcker det med att veta: jag är väldigt nöjd, churnen är låg (vilket tyder på att andra också är nöjda), de tar bra betalt och de har ett stabilt flöde av nya kunder. Jag är inte ett dugg orolig att något annat system ska ta över eller att det ska bli någon prispress.

Produktplaner

Från början var Upsales enbart ett CRM. Idag kan man dela upp Upsales produkt i tre större delar: CRM, marknadsstöd (kallar allt inom detta för MA som sagt) och business intelligence  (rapportering/data/analys).

Allt delas upp i fyra paket:
- ”Launch”: 46 800 kr/år för 5 användare (dvs. 9360kr/anv) och därefter 8340 kr/anv. Detta inkluderar CRM-systemet och allt vad det innebär, väldigt begränsat MA samt enklare rapportering i form av säljtavlan, lite staplar över försäljningen mm. Inkluderar även 5000 "kontakter” (man hämtar in företag från Bisnode till sitt CRM).
- ”Growth”: 190 800 kr/år för 20 användare (dvs. 9540kr/anv) och därefter 11 940kr/anv. Inkluderar allt i launch, abonnemangsförsäljning, fullt MA-stöd, marknadsrapporter (vad det nu innebär) och lite annat. 10 000 kontakter.
- ”Gazelle”: 468 000 kr/år för 30 användare (dvs. 15 600kr/anv) och därefter 17 940 kr/anv. Inkluderar allt i paketen ovan, plus diverse grejer som jag inte vet vad det är. 20 000 kontakter.
- ”Leader”: Pris på offert, 50 användare, 30 000 kontakter. Verkar vara aktuellt när man har flera företag/varumärken. Låter som något för antingen stora företag, alternativt säljbolag som säljer åt flera företag.

Det finns även tre tilläggstjänster (som alla ingår i paket 3 och 4):
- ”Upsales Event”: 29 900 kr/år.
- ”Upsales Insights”: 24 900 kr/år upp till 19 användare.
- ”SäljTV”: 14 900 kr/år upp till 19 anv.

I alla dessa paket ingår gratis support, utbildningar och en utbildningsplattform (om man föredrar att lära sig själv).

Normalt sett (jag vet inte hur det är för stora bolag och komplicerade lösningar) sätter Upsales upp allt åt en och kommer ut till en och håller utbildning så man kommer igång. Sen kan man gå på utbildningar som de håller regelbundet gratis på deras kontor, samt använda utbildningsplattformen. Om man vill ha mer avancerad hjälp med strategi mm kring hur man ska jobba så säljer de konsulttimmar. Det är dock inget vi har behövt, vi har fått all hjälp som behövts från support, säljare och den gratisutbildning vi fått.

Här kan ni läsa mer exakt om alla paketen.

Snittkunden betalar i dagsläget ca 120 000 kr/år, vilket har fördubblats senaste fem åren.

Min take på dessa planer och prissättningen

När vi blev kund betalade vi alltså 7800 kr/år för en användare, that’s it. Under åren har vårt företag växt, och nu betalar vi 7x7800, dvs. 54 600 kr/år. När vi blev kunder gällde också "från 5 användare får vi Upsales Plus (eller vad det hette då) gratis”, som innefattar MA-delen. Detta kändes som en rimlig prissättning tycker jag.

Nu är det alltså helt annorlunda. För det första är priset per användare högre. Fair enough. Men nu man måste köpa minimum 20 användare för att få MA-delen. Som kund gillar jag så klart inte denna förändring.

Vårt företag har ”Launch”. Det har fram tills nu gett oss allt vi behöver, men nu behöver vi även abonnemangsförsäljningen, som ligger i paket 2 (Growth) och tilläggstjänsten Upsales Insights.

Att sälja saker på löpande avtal är något som blivit väldigt mycket vanligare bland många företag idag, även små. I princip all vår egen försäljning är den typen av avtal, väldigt lite engångsförsäljning. När vi blev kund till Upsales var detta inte något vi hade i åtanke, då vi bara ville åt ett system för att lagra information om kunder och aktiviteter kring dessa, så därför har vi fortsatt sköta allt sånt manuellt via Excel vid sidan av. Det är dock extremt mycket vi inte kan se, och dessutom känns det inte alls lika felsäkert som att ha det integrerat i Upsales. Nu när vi börjar bli större känner man verkligen behovet av av att få in allt i ett seriöst system, istället för diverse hemmasnickrade Excel-filer.

Vi pratar om 1 av 13 punkter som man får i Growth-paketet, som troligtvis inte kräver någon större utbildning eller uppsättningskostnad för Upsales. För att få det här lilla tillägget måste vi först och främst betala 9 540 kr/anv. Vårt nuvarande pris om 7 800 kr/anv är rabatterat med 17% pga gammalt avtal, och den rabatten får vi inte behålla om vi byter upp oss. 

Prisskillnaden per användare tycker jag dock är låg (för låg?). Problemet är att vi sen måste betala för 20 användare, vilket är minimum i Growth-paketet, trots att vi bara har nytta av 7. Vi måste också köpa till Upsales Insights, som förvisso är ganska avancerat, och känns värt 25 000 kr/år även fast det också avser upp till 19 användare. Totalt landar det på 215 000 kr/år, kontra ca 55 000 kr/år som vi betalar idag. För en ganska liten förbättring i systemet. Orimligt enligt mig. Sen blir det förvisso inte dyrare när vi växer, men vad finns det för garantier att vi ska göra det?

Prissättningen börjar också på 9360 kr/anv för Launch. För att vara instegspaket verkar detta pris vara högt om man jämför med konkurrenterna. Dessutom måste man köpa minimum 5 användare, vilket gör att instegspriset faktiskt är ca 47 000 kr/år.

Om jag inte hade hittat FortnoxCRM (som inte presenteras på Upsales hemsida) så hade jag kanske valt Lime Go eller Pipedrive istället. Men FortnoxCRM gäller bara upp till 5 användare, sen då? Från att betala ca 12 500kr/år för 5 användare på Fortnox, till att jag behöver 6 användare och måste hoppa över till Upsales och betala 56 000/år, till ett ganska litet mervärde utöver den extra användaren (har man klarat sig hittills känner man nog så i alla fall). Det hade känts orimligt. Jag hade förmodligen börjat dela konton mellan anställda osv, så länge som bara möjligt. Sen kanske man i värsta fall hade bytt till Pipedrive eller annat billigare system?

Ännu värre blir det om jag både haft behov av få användare, och dessutom behövt abonnemangsdelen (eller något annat i Growth-paketet), vilket många små företag behöver. Då är det 215 000 kr/år som gäller. Nu vet jag inte vilka konkurrenter och deras paket som har abonnemangsförsäljning, men någon borde ha det utan att man behöver betala för 20 användare.

Jag sa till Daniel att jag tycker deras prissättning är aggressiv, framför allt kring minimum antal användare, och frågade vad han hade för tanke kring detta och fick till svar att: ”Den målgruppen vi framför allt riktar oss till nu (bolag med 15-200 säljare) är vi extremt konkurrenskraftigt prissatta, men kan upplevas som dyra bland mindre kunder som kanske bättre lämpar sig för hubspot eller liknande. Vi vinner extremt många upphandlingar av detta skäl så det stämmer inte att vi är "dyra". Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.”

Detta låter ju väldigt bra tycker jag. Jag är inte förvånad att de har en tydlig strategi kring sin prissättning. Däremot säger han ”som kan upplevas som dyra bland mindre kunder”. Jag förstår inte riktigt vad man vinner på att ”låsa ute” små kunder med dessa aggressiva minimum-antal av användare. Företag med 10 säljare är ändå fina små bolag, som många kanske kommer växa och bli inom deras målgrupp. Dessutom är 95 000 kr/år inte långt ifrån deras snitt, och fina pengar in när man säljer SaaS-tjänst som kräver liten handpåläggning och support.

De större företagen, men 50 säljare till exempel, kommer ändå inte påverkas av dessa minimum-antal. Konkurrenterna är inte så här aggressiva. Garanterat finns det en tanke bakom det, men jag är inte säker på att det är rätt strategi.

Min kompis som jag berättade om tidigare, behövde just abonnemangstjänsten, men bara två användare och eftersom bolaget var så litet så var det inte aktuellt att betala 215 000 kr/år. De valde tillslut FortnoxCRM, dvs. indirekt Upsales. Jag vet att de hade varit beredda att betala 50-100 000 kr/år om de hade fått abonnemangsdelen, men betalar nu alltså 5 000kr/år, som Fortnox dessutom ska ha en del av. Onödigt och fyrkantigt att tappa den fina ARR:en, enligt mig. Som tur var blev det inte en konkurrent åtminstone, så det visar fortfarande tydligt hur bra Upsales är som system.

Personligen tycker jag de skulle ta betalt per användare bara, och sen differentiera priserna per användare mellan paketen tydligare (instegspaketet lite billigare, de andra paketen lite dyrare), och sen jobba med mängdrabatter. Eventuellt ha ett max antal användare på de enklare paketen, se Salesforce tex. Och ev. även ett minimum antal användare på vissa paket, men betydligt lägre gränser. Tycker de flesta konkurrenters prissättning är bättre.

Allt detta handlade ju om antalet användare. Om man ser till priserna per användare så tycker jag de är rimliga. Som Daniel sa så är de konkurrenskraftigt prissatta kontra huvudkonkurrenterna.

Med allt det sagt litar jag på att Upsales väljer rätt strategi. Och om det visar sig att den nuvarande inte är den bästa, så kan det bara bli bättre.

En grej jag noterade var att Lime paketerar sitt Enterprise-paket branschspecifikt. Det tycker jag är smart. Nu kanske Upsales är så pass flexibelt att det funkar för alla branscher, men man kanske skulle titta på att göra versioner av systemet med små tweakar mot olika branscher. Om jag var i byggbranschen hade jag absolut kollat lite extra om jag såg att Upsales hade en speciell version av sitt system utvecklat specifikt för min bransch med några extra specialfunktioner som jag kunde dra nytta av.

Här kan ni jämföra allas priser och paketering:
Upsales
Lime
Hubspot
Salesforce
SuperOffice
Dynamics 365

Utlandssatsningen

Många (även de själva till viss del) har snackat en del om deras utlandssatsning. Senast jag var uppe på deras kontor lät det som två personer som jobbar, från deras svenska kontor, mot den tysktalande marknaden. Vi pratar alltså inte om ett nytt tyskt kontor med 20 anställda. Jag skulle INTE förvänta mig några underverk här. Förhoppningsvis ökar antalet utländska kunder snabbare, men från ytterst låga nivåer. För mig är det endast en liten option om att tillväxtstakten skulle kunna accelerera, och framför allt i längden bibehållas. Jag räknar annars med att Sverige står för tillväxten, vilket jag tycker räcker gott och väl för att caset ska vara intakt.

Missförstånd kring kommunicerade ”40% tillväxt” som resulterade i 21% 

I prospektet inför notering kommunicerade bolaget att tillväxten hade accelererat och indikerade en ARR-tillväxt om 40%, om man läste lite för snabbt och utan tanke, vilket jag och många andra gjorde. Personligen tyckte jag det lät alldeles för bra att vara sant, så jag la ingen vikt i det utan räknade med 20+% och såg det som en rejäl bonus om det mot förmodan skulle hända. Resultatet blev 21%, vilket många därför såg som en grov miss. Det har fått en del att dra öronen om sig framför allt pga förtroende.

Jag bestämde mig för att undersöka det här, då jag var säker på att det blivit något missförstånd. Det bekräftade jag först genom att läsa lite noggrannare och fundera på vad de faktiskt säger, sen har även Daniel bekräftat detta.

Citat är följande: ”Resultatet av våra nya satsningar visade sig redan under det fjärde kvartalet 2018 då våra abonnemangsintäkter (ARR) växte i en takt som indikerar en årlig tillväxt på drygt 40%. Samma positiva trend har fortsatt under början av året med ett starkt inflöde av nya kunder.”

Det må vara aningen otydligt, men när man läser det på nytt så är det ganska solklart att de menar att tillväxten blir 40% om de fortsätter att växa så här fyra kvartal i rad (när meningen skrivs har 1,5 gått).

Daniel förtydligar: ”Detta beror på att vi rapporterar rullande tolv månader tillväxt i kvartalsrapporten. Under Q4 ökade ARR med ca 10%, alltså total ARR 2018-12-31 var 10% högre än 2018-10-01. omräknat till årstillväxt blir det drygt 40%. Motsvarande årstakt i Q1 var ca 30% (helt i linje med kommunicerat mål). Däremot om man jämför 20190331 med 20180331 blir det 21%. Eftersom vi hade en accelererad tillväxt under 2018 tar det ett par kvartal innan TTM (rullande tolv månader) tillväxt kommer ikapp.”

Säljorganisation

Hur duktiga är de själva på försäljning egentligen? Bevisligen helt okej så som de lyckats växa lönsamt under 15 år, men det känns som det finns potential att bli ännu bättre. Jag var fundersam till om de jobbade med uppsökande (kall) försäljning över huvud taget, vilket Daniel dock säger att de gör. Jag tycker också det är märkligt att jag som har varit kund i 6 år först nu, efter att ha ringt supporten, förstår att det finns mycket mer funktionalitet än det vi har, som vi dessutom har behov av och är beredda att betala för. Jag trodde vi hade allt utom MA-delen.

Jag har heller inte varit jätteimponerad av de säljare jag har träffat genom åren (4 st). Däremot har jag pratat med någon riktigt duktig på supporten.

Väldigt litet statistiskt underlag att backa upp mina tankar ovan med, så man kan ju ta det med en nypa salt. Om det stämmer så kan det ju bara bli bättre hur som helst, så jag skulle snarare se det som en potential än någon negativt, eftersom de bevisligen lyckats växa ganska starkt under lång tid.

Ledning/styrelse

Jag gjorde en snabb check vid noteringen av ledning och styrelse, och uppenbarligen är det inget jag har lagt på minnet. Det sitter inga namnkunniga där, och inte heller några hundra begravna (som jag hittat i alla fall), men Daniel tycker att han har en väldigt kompetent ledning och styrelse vid sin sida när jag frågar honom om den.

För mig är Upsales Daniel Wikberg. Han grundade bolaget 2003 och har varit VD sedan dess. Äger 65% av bolaget. Extremt mycket skin in the game, och sålde dessutom ingenting i noteringen. Förhoppningsvis har han cashat hem åtminstone lite innan, så han inte har något större behov av pengar (sen har han väl en hyfsat lön också kan jag tänka mig, så mycket har jag inte grävt, det intresserar mig inte i detta fall). Det är dock inget han vill svara på när jag frågar.

Han ska bygga detta ännu större nu! Mycket imponerande. Han har säkert sina utmaningar, men han har tagit Upsales långt och otroligt stabilt på vägen. Lönsamt, aldrig någon negativ tillväxt, säljbakgrund men ändå (dvs. att han inte har teknisk bakgrund) lyckats skapa en grym SaaS-produkt etc. Detta känner jag mig väldigt trygg med. Har dessutom sett honom presentera Upsales en gång för många år sen (6-7 år sen, innan jag var kund), och kommer fortfarande ihåg att han gjorde ett riktigt bra intryck.

Något jag dock noterat när det kommer till medarbetarna är att många verkar ha jobbat på Upsales länge, vilket jag ser som väldigt positivt. Jag har även varit uppe på deras kontor några ggr, som är riktigt nice. Fiskat lite i hur det är att jobba där osv, och bara fått positivt intryck.

Övrigt

Vill återigen tillägga att mitt företag är litet (18 anställda, varav 7 säljare), så mina åsikter om produkten speglar säkerligen inte alla kunders (låg churn tyder dock på det). Upsales riktar sig tydligen mot företag med 15-200 säljare. Min känsla är att de har positionerat om sig lite den senaste tiden, och försökt gå mer mot gruppen av medelstora bolag. Jag är inte säker på vad jag tycker om det. Jag gillar att man satsar på att få in större bolag, men varför måste man stänga ute de mindre?

En annan sak jag tycker det måste jobba på är synligheten på Google. På annonserna syns man lite här och där men i den organiska listan i princip inte alls. Söker man ”CRM” kommer man på sida(!) 4 och ”CRM system” kommer man inte upp på alls (gick ca 10 sidor). Här måste man ju  komma på sida 1 och har alla möjligheter att göra det. Om någon på Upsales läser detta, ta hjälp av SEO-byrån Pixel och i synnerhet deras grundare Henrik, de är bäst (jag har inget incitament där, men har använt dem lite själv tidigare i båda mina bolag).

Hemsidan är OK, men tycker tror de kan jobba upp konverteringen här. Här tycker jag Lime är bättre, även om de också har en del att förbättra.

Dessa punkter är ju inget som får en mindre intresserad av att investera, utan jag ser det som områden med förbättringspotential, vilket skulle kunna bidra till ännu starkare utvecklingen framöver.

Många har frågat varför man ska välja Upsales framför alla andra system som finns. Jag hoppas ni är nöjda med mina svar kring det. Några har också frågat om moats. Utöver de positiva egenskaper med Upsales produkt som jag redan tagit upp, så är det jobbigt att byta system. Långt ifrån omöjligt, men helt klart huvudvärk. Det ska väldigt mycket till för att man ska byta system om man en gång har accepterat ett pris och sen är nöjd med det. Det händer liksom inte.

Uppsägningarna tror jag är mer eller mindre uteslutande beror på 1. Konkurser/företag som måste dra ned kostnader för att omsättningen/organisationen krymper, och 2. Företag som inte riktigt kommer igång med att jobba med/använda sitt CRM (dessa kommer inte att byta till ett annat system, möjligtvis när de tar nya tag vid senare tillfälle). Punkt 2 har de också jobbat för att motverka senaste tiden, vilket är det som lett till den minskade churnen. Jag är inte orolig att de ska tappa kunder, churnen kommer vara låg, det viktiga är att de vinner tillräckligt många upphandlingar. De har 600 kunder idag. Tror ni att de kan nå 1000 på 3 år? Det tror jag, och i så fall har vi nog fin kursutveckling att vänta.

Någon frågade även om styrkor/svagheter i produkten. När det gäller styrkor hoppas jag det har framgått. När det gäller svagheter i själva produkten så har jag faktiskt inget större att klaga på hittills, men garanterat finns det punkter där konkurrenter är starkare, så är det alltid.

Någon frågade hur mycket Upsales är av de olika delarna CRM, MA och BI. Jag frågade Daniel och han svarade ”Vi säljer ingen av produkterna separat så det blir konstigt att försöka analysera det”. Det finns således inget svar på den frågan men min personliga uppskattning är runt 50% CRM, 35% MA och 15% BI.

Många har frågat om https://dynamics.microsoft.com/sv-se/pricing/. Jag tror detta är ett resultat av att det är två CRM-leverantörer som noterats nära inpå varandra. Som ni såg på Daniels svar ang. detta så är det inte en av huvudkonkurrenterna, och således inget man behöver lägga någon större vikt i (även om man så klart ska hålla koll på hur Limes erbjudande utvecklar sig).

En annan följare frågade på Twitter frågade mig ”Hur ska de ha en möjlighet att stå emot enkla/billiga pipedrive? Exakt samma features och betydligt större. Men ett helt annat pris på produkten”. Pipedrive är knappt verksamma på den svenska marknaden. De kommer inte ta en märkbar del av Upsales kaka närmaste åren, är min tro i alla fall.

Pipedrive är säkert ett toppensystem, men så där kan man säga i nästan alla branscher om en konkurrent. iPhone t.ex. Det finns andra telefoner ”med exakt samma features, och mer därtill, med kraftfullare hårdvara och dessutom billigare”. Det finns fortfarande ganska många som väljer iPhone.

Så här är det med de flesta system, och med de flesta företag överlag. Det är sällan ett företag har en helt unik produkt som ingen annan har, och i så fall är de oftast världsledande redan. Många verkar vilja höra att Upsales är eller ska bli det självklara valet för alla som skaffar ett CRM-systen. Om Upsales var det givna valet när man ska köpa CRM-system så hade de inte haft 600 kunder idag, då hade de haft 600 000 kunder och värderingen hade varit 500 miljarder istället för 500 miljoner. Om inga hade valt Upsales hade de haft 0 kunder idag, likaså om kunderna inte hade varit nöjda med produkten. Vissa kommer välja Lime, vissa Pipedrive, vissa Upsales, majoriteten kommer välja andra system. Det finns ett par hundra som sagt, och det finns plats för många av dem. Det viktiga är att Upsales fortsätter växa i samma takt som tidigare eller ännu snabbare.

Sen är det klart man ska utvärdera Upsales produkt mot konkurrenternas och säkerställa att den är konkurrenskraftig, vilket är det jag har försökt göra.

Sammanfattningsvis

Jag har varit sparsam kring siffror i den här analysen. Det finns så mycket redan i analyserna jag länkade i inledningen. Jag kommer kort dra de mest intressanta enligt mig. Churnen har gått från redan låga 10% mot extremt låga 5%. Otroligt mycket värt i ett sånt här bolag. Strukturell tillväxt (ca 12%/år närmaste 4 åren i Norden). Bolagets tillväxt varit runt 20%/år senaste åren, men kanske kan accelerera framöver? Jag hoppas som sagt på 20+. Målsättningen är enligt bolaget 30%. Jag finner det osannolikt att man ska nå så högt, möjligtvis ett enskilt år. Om de mot förmodan gör det är det en fantastisk bonus. 40% i Q4 och 30% i Q1 är ju minst sagt lovande. 

Bolaget har växt lönsamt sedan start och jag är säker på att det går att hitta grov lönsamhet på sikt. Mellan åren 2012-2016 hade de en stigande ebitmarginal med 34% år 2016 och i snitt 29%. 2017 gjorde de om redovisningen och gjorde ett stort minusresultat. Jag är ingen expert, men som jag förstår det bytte de från att redovisa årsavtalen direkt, till att periodisera upp dem per månad (trots att kunden normalt sett betalar hela året i förskott), vilket jag tycker är bra. 2018 var ebitmarginalen bara 4%, och jag vet inte om det fortfarande påverkades av detta, förmodligen inte, eller åtminstone inte så mycket. Gissningsvis har de ökat satsningarna i tillväxt. Så lär de fortsätta göra och lönsamheten kommer nog vara lägre under en period. Min förhoppning är att de kan fortsätta växa lönsamt. Antingen 20% tillväxt med ca 10% marginal, eller lite lägre marginal men högre tillväxt.

När det gäller värderingen tycker jag den är rimlig. Upsales är inte ett oupptäckt och/eller missförstått undervärderat bolag med dolda värden som jag hoppas ska få en rättvis värdering. Precis som sällan är i mina portföljbolag. Dagens värdering är redan rättvis. Detta är ett case där tillväxtresan måste fortsätta och värderingen således fortsätta vara hög. Uppvärderingen kommer då i takt med bolagets tillväxt. Kan nyckeltalen förbättras ytterligare genom accelererad tillväxt och ökad lönsamhet på sikt, så lär det blir multipelexpansion. I kombination med själva tillväxten kan aktien då gå riktigt bra. Det räcker dock med bibehållen tillväxt för att caset ska bli mycket bra på lång sikt. De behöver bara fortsätta göra precis vad de har gjort senaste 15 åren.

Risken är så klart inbromsad tillväxt, möjligtvis att de tar på sig alltför höga kostnader som inte ger önskat resultat. Tillväxt under 10% slår nog hårt på kursen, kanske till och med under 15% (i korta loppet garanterat). På riktigt kort sikt (något kvartal eller två) måste de nog visa en tillväxt över 20% för att aktien inte ska ta stryk. En annan risk är likviditeten i aktien. Den är inte jättelåg, men att ta sig in och ut med sjusiffriga belopp kan vara lite svettigt. Att Daniel skulle sälja aktier skulle nog slå hårt mot kursen kortsiktigt (så länge det inte är några stora delar av hans ägande så har jag personligen inga problem med det, förutom för aktiens utveckling på kort sikt). Betydligt värre vore om han slutade som VD. Överlag tror jag dock inte Upsales är särskilt personberoende egentligen, även om Daniel så klart är väldigt viktig.

I övrigt ser jag inte så många risker. Bolaget ska bara fortsätta göra vad de alltid har gjort, med en liten option på att de gör det ännu bättre. Jag tycker risk/reward känns väldigt bra och därför är det mitt största innehav tillsammans med Fortnox.

Undrar ni något får ni gärna fråga, på Twitter, Shareville eller här funkar också bra! Kan uppdatera analysen i efterhand om det behövs.

Jag äger aktier på lång sikt. Bolaget är tillsammans med Fortnox mitt största innehav (ca 20% av portfölj). Detta är så klart inget köpråd. Gör er egen analys och ta era egna beslut. Kom inte till mig och gnäll sen när du har gått all in och bolaget konkade. ;) Jag får självklart inte betalt för den här analysen (någon frågade på Twitter). Anledningen till att jag pratade med Daniel var för att jag mailade ang. missförståndet kring 40% tillväxt, och när jag ändå fick svar så passade jag på att ställa några kompletterande frågor.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.