16 Aug, 2019

Minns ni Telia? – En statlig scam!

 

 

Börsnotering 2000

 

Vi vet att vi har en hel del läsare som faktiskt varit med på aktiemarknaden ett tag och några av er var kanske med när Telia noterades år 2000. IPO:n ackompanjerades av den tyngsta marknadsföringskampanj som konungariket Sverige någonsin skådat när Regeringskansliet med den forna fackpampen, numera näringsministern, Björn Rosengren i spetsen. En bekant sa i samband med noteringen ”inte en chans att jag köper en aktie som behöver en så massiv marknadsföring för att någon ska vilja köpa den”. Och den killen hade verkligen rätt. Det dröjde nämligen inte mindre än 13 år innan den som deltog i noteringen var tillbaka på plus minus noll och då var det tack vare utdelningarna.

 

Folkaktie

 

Det man ville skapa när man sålde ut Telia var en folkaktie och tanken var nog egentligen ganska god om man ville få svenska folket att bli intresserade av aktier. Problemet var bara att det var många som deltog i noteringen och eftersom man dels valde att sälja ut fler aktier än vad man kommunicerat och dels då man satte priset i den övre delen av spannet man angett som pris för aktien så förstörde man nästan alla chanser att skapa ett köptryck på aktien när den nådde marknaden. Givet dessa båda faktorer var det inte konstigt att Teliaaktien dök som en Boeing 737 Max några få dagar efter att den nått börsen och alla de småsparare som köpt sin första aktie någonsin lärde sig att det där med aktier,  det är farligt. I det här fallet blev det dessutom en orimligt stor spridning på skadan då över 1 miljon svenskar valt att teckna och köpa aktier i Telia. Det sägs i alla fall att de hade 1 miljon aktieägare strax efter noteringen.

Bara i helgen har vi hört två av våra bekanta berätta om att deras föräldrar/farföräldrar köpte aktier vid Telias notering och de hade båda noll erfarenhet av aktier sedan tidigare vilket fick till följd att de numera är rädda för börsen. Och det är fullt förståeligt för om man misslyckas första gången är det lätt att man väljer att inte försöka igen. Därför anser vi att Telia-affären bidragit till det ”dåliga rykte” som börsen har bland en del personer. Helt galet att det ens ska vara möjligt att det ska vara ”dåligt rykte” att äga bolag men så är det tyvärr och det grundar sig sannolikt mest i okunskap.

Marknadsföringskampanjen för Telia var ENORM! Det var reklam i TV, i tidningar och på gator och torg. Vi har inte hittat någon info om kostnaden för noteringen men sannolikt var den enorm. 

 

Politiker

 

Hela den här soppan skulle kunnat bli något riktigt bra och svenska folket kunde lärt sig något bra men pga några politiker som inte verkar förstå marknaden blev det bara skit av alltihop. Tråkigt och nu, 19 år senare kanske, kanske det kan vara läge att ta i Telia? Vi har funderat på det men kommit fram till att det finns mer attraktiva bolag att köpa.

 

Telia - folkaktien som kom av sig

Så blev svenskarna lurade med Teliaaktier

 

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.