30 Aug, 2019

Anekdot från smakpanel

Jag lovade i gårdagens inlägg att återkomma med en anekdot från när jag deltog i en smakpanel nyligen. Jag tyckte det uppstod en lite lustig grej och kände att gårdagens inlägg skulle bli för spretigt om jag skulle skriva om allt på samma gång. Men jag har alltså testat att vara med på lite olika konsumentundersökningar, smaktester och liknande under året. 

När jag var med på ett smaktest av en ny livsmedelsprodukt blev jag faktiskt rätt tveksam till konceptet att bjuda in konsumenter för att mot en ersättning på 200 kr smaka olika produkter och lämna omdömen. Fullt medveten om att jag kastar sten i glashus eftersom jag själv var där så var det en märklig samling människor som jag är högst tveksam till om det är dessa man vill få åsikter ifrån. Det kan så klart vara olika från gång till gång men min känsla är att när ett företag vill få ut en ny produkt på marknaden och lägger pengar på att smaktesta produkten innan lansering så är det oftare något nytt mervärde som är aktuellt. Tex inget tillsatt socker, ekologiskt, ny spännande smak (som man ska kunna ta lite mer betalt för än orginalet) eller något annat. 

Så också på det smaktestet jag deltog där var det nya produkter som skulle vara nyttigare och bättre än befintliga, helt utan tillsatt socker och konserveringsmedel. Vi skulle bara bedöma smak och utseende och fick ingen info om tänkt pris eller varumärke, men det känns ju som en lågoddsare att det kommer bli en premiumprodukt prismässigt med tanke på inriktningen. Då är frågan, får man den tilltänkta målgruppen att komma och testa produkten om man erbjuder folk 200 kr för att komma och testa något under 1 timme på kontortstid? Troligtvis inte, de som är villiga att betala extra för en produkt utan konserveringsmedel jobbar troligtvis heltid och har fullt upp att få ihop vardagen utan att smita iväg på provsmakning. Vill inte hänga ut någon grupp men majoriteten av de som smaktestade samtidigt som mig hade inte kunnat smälta in bland övriga anställda i ett vanligt kontorslandskap kan jag säga.

Testet gick till så att man fick var sitt bås och tilldelades smakprover med några minuters mellanrum. Instruktionen var att äta så mycket så man kände smaken ordentligt men inte så mycket att man riskerade att bli mätt och inte kunna göra en rättvis bedömning av de sista proverna. Mellan varje prov skulle man äta lite smörgåskex och skölja munnen med vatten. På skärmen fick man 4-5 frågor per smakprov.

Tanken var väl att man skulle en normalstor tugga av smakprovet och sen efter att man känt smaken ordenligt och svarat på frågorna ta en bit kex stor och ett frimärke och tugga lite på för att få bort smaken och sen dricka en klunk vatten, så gjorde jag i alla fall. En kille som satt bredvid mig åt för det första upp exakt allt av varje portion. Och tryckte sen ett helt kex mellan varje smakprov vilket gjorde att han fick be om nya kex vid två tillfällen. Han var helt klart ute efter ett rejält och gratis skrovmål. 

Jag vet att jag är sparsam och har väl många gånger uppfattats som lite extrem här på bloggen. Men i det här sammanhanget fick till och med jag en chock över hur vissa människor är. 

När jag gjort undersökningar på mobilen tidigare så har jag haft exakt samma tanke. Jag undrar om flygbolagen som köper in tjänsten att ett undersökningsföretag ska fråga 200 personer om vilket flygbolag som de tycker bäst om fattar att de som svarar på frågorna är folk som får 3 kr betalt för att svara på frågor i 5 minuter. Det kan inte vara en representativ målgrupp för bolaget i fråga. Till och med jag har slutat göra dessa undersökningar på mobilen då jag tycker det är för tråkigt och dåligt betalt. De som gör det gör det garanterat bara för pengarna och svarar alltså bara så snabbt som möjligt på frågorna. De flesta undersökningarna som jag gjorde via mobilen skedde genom börsnoterade företaget NEPA och jag måste alltså säga att jag är skeptisk till den tjänst som de säljer in till företagen som köper deras marknadsundersökningar. Jag tror inte företagen som går via NEPA förstår hur låg kvalité det blir på undersökning och målgrupp.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.