Analys
6 Oct, 2019

TradeVenue Veckobrev v41

I veckan kom så den nedgång som många inklusive jag själv väntat på i spåren av sänkta konjunkturprognoser och vinstvarningar. Onsdagens stora nedgång (den största hittills i år på en dag) följdes dock inte som brukligt är av en fortsatt baisse när oron sprider sig och uttagen i fonderna börjar komma. Den som är positiv kan tolka det som att det finns så mycket pengar som vill in på världens aktiemarknader att minsta nedgång blir till ett köptillfälle. Den mer pessimistiskt lagde säger kanske att det var så länge sedan världen hade en lågkonjunktur att marknadens aktörer inte riktigt kommer ihåg konsekvenserna på vinster och annat. Hur som helst förväntningarna på bolagens Q3-rapporter borde efter alla negativa skriverier i tidningarna vara rejält nedskruvade.  

Vinnare på svag krona.  SkiStars rapport i veckan fick inget positivt mottagande med en nedgång på 8%. En högre förlust än förra året och ett enbart marginellt bättre bokningsläge fick aktien på fall. Med tanke på att kvartalet innehåller sommarmånaderna och det sämre resultatet berodde på färre fastighetsförsäljningar är den skarpa kursreaktionen något märklig. Speciellt som rapporten sammanfaller med en ny störtdykning för kronan (när man trodde att den inte kunde bli svagare noterades den lägsta nivån mot dollarn på 17 år och mot euron på tio år i veckan). En otvivelaktig vinnare är nämligen SkiStar, som gynnas när svenskar väljer att åka skidor i Sverige i stället för utomlands och Sverige för utländska skidåkare blir en billigare destination. Redan under förra säsongen ökade antalet utländska gäster vid SkiStars boendeanläggningar i Sälen med över 20%. Dessa siffror är exklusive danska turister- där tillväxten verkar vara ännu större. Det riktiga testet på utlänningars intresse kommer dock för Sälens del med öppnandet i december av flygplatsen i närheten. Att SAS valt att lansera tre flyglinjer från Storbritannien och Danmark är dock en mycket positiv indikation. Även vad gäller Åre verkar det utländska intresset öka i och med att easy.Jet i september meddelade att de startar upp en direktlinje till Åre/Östersund från Berlin. För svenska skidanläggningar är ett ökat utländskt besökande dubbelt positivt eftersom det också skulle minska det relativt ensidiga beroendet kring fyra-fem veckor kring påsk- och sportlovsveckorna och kanske ge en mer köpstark publik. Därför kanske man inte ska stirra sig blind på den senaste bokningsstatistiken. Att Sverige skulle kunna vara på väg att etablera sig som ett stort destinationsland för utländska skidturister är knappast något som finns i SkiStars aktiekurs,  även om värderingen ytligt sett kan tyckas hög. 

Att göra något åt bostadsbristen. Med tanke på läget på den svenska bostadsmarknaden – med reglerade hyror och ett enormt tryck på nya bostäder bland annat till följd av invandringsvågen – är det konstigt att inte mer nya idéer prövas. Om hyrorna nu av någon konstig anledning är förutbestämda och det finns en stor efterfrågan är det naturliga att försöka bygga billigare – vilket naturligtvis är lättare sagt än gjort. Ett bolag som med framgång försökt är Riki Bostad som har inriktat sig på att bygga lägenheter med prefabricerade moduler, ett förfarande som avsevärt minskar uppförandekostnaden. 2018 förvärvades Riki Bostad av fastighetsbolaget Amasten och med ny ägare har verksamheten expanderat betydligt. Vid halvårsskiftet hade nästan 400 Riki-lägenheter byggts eller var i produktion. Ytterligare ett steg framåt för bolaget är när Amasten i veckan meddelade att ett samriskbolag bildas med SBB (bevakat av TradeVenue), då SBB tillskjuter byggrätter i Nyköping där 750 Riki-lägenheter ska uppföras med start 2020. För framförallt SBB men även Amasten är Riki Bostad än så länge en relativt liten del av verksamheten men rätt skött tror jag att detta är något att följa noga. Speciellt vid ett fortsatt samarbete med SBB, med sitt stora innehav av byggrätter.  

Försäljningsgenombrott för Arc Aroma Pure. I veckan publicerade vi en initieringsanalys av Arc Aroma Pure (bevakat av TradeVenue) med börsvärde på ca 250 MSEK. Bolaget har under sommaren fått ett antal viktiga order som innebär ett försäljningsgenombrott för deras CEPT-teknologi, som gör att man kan effektivisera produktionen och förbättra kvaliteten vid tillverkning av bland annat olivolja och olika typer av juicer. Från att tidigare i huvudsak fått pilotorder har bolaget fått ett antal kommersiella dylika. Detta inkluderar order från Kiviks Musteri men också ett antal order från olivproducenter i Medelhavsområdet. Ett samarbetsavtal med ett kinesiskt företag gör också att vi räknar med att 30% av intäkterna kommer att komma från Kina redan nästa år. ArcAromas försäljningsgenombrott med en av oss prognostiserad försäljning om 80 MSEK år 2020 och ett positivt rörelseresultat och kassaflöde har enligt min mening märkligt nog knappast påverkat aktiekursen. Bolagets långa resa som utvecklingsbolag har kanske gjort många skeptiska och många vill därför vänta att se resultatet svart på vitt.

Veckans sämsta aktier. MQs rapport i veckan ledde till att aktien rasade 14% och innebär att den i år är ner 72%. För vinstvarnande RNB gick det ännu sämre och aktien rasade 45% och har i år tappat 75%. Detta är en sedeläggande påminnelse om att efter stora nedgångar finns det alltid 100% till att tappa i värde. Att fånga fallande knivar inte är det lättaste.

 

Ännu en vecka framför oss i väntans tider på Q3-rapporterna - i alla fall de svenska. Ska fler företag vinstvarna börjar det bli bråttom. Veckan därpå kommer så startskottet med Ericsson den 18/10. Välkommen till en ny och spännande aktievecka!!!!

 

Claes Vikbladh 

claes@tradevenue.se



 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.