24 Feb, 2020

Moncler - berget som står stabilt?

Moncler är verksamma inom detaljbranschen och kom att börsnoteras 2013. Bolaget erbjuder jackor och sportutrustning i högre premiumsegmentet. Ursprungligen startades Moncler som ett klädmärke för bergsklättrare, men har med åren breddat till att inkludera fler produkter. Produkterna nås på global nivå, där bolagets produkter nås både via fysiska butiker, omnikanaler samt via bolagets E-handelsplattform.

Bolaget grundades 1952 och producerade då enbart "sovsäckar" vars syfte var att hålla bergsklättrare varma om natten. Sedan dess har resan erbjudit många fina hållpunkter, såsom att vara officiella sponsorer till det franska skidlandslaget i OS och till att ha sponsrat den franska grupp som besteg Mount Makalù det minnesvärda året 1955. För en mer visuell och förklarande genomgång rekommenderas bolagets ”time line” på hemsidan.

Anno 2003 blev bolaget uppköpt av den italienska entreprenören Remo Ruffini, som fortfarande är ordförande och verkställande direktör. Detta var i en period när bolaget nästan var blottställt och således kan man med fog säga att han räddade det (bra redogörelse via forbes.com). Strategin för den globala dunjackan är hans hjärtebarn. Monclers universella anda, som arbetade med passform, estetisk forskning, experimentalism och material, utmärkte sig ännu mer, liksom den ständigt ökande mångfalden av syften, vilket säkerställde att den största uppmärksamheten skaffades hög kvalitet. Varje plagg tillverkas helt i Europa. Deras hemsida, där produkterna professionellt marknadsförs, håller en fin och hög klass och jag finner den lättmanövererad. Det är lätt att hitta och sortera och när jag studerar priserna undrar jag om knäckebröd inte finns i Italien...

Moncler är att betrakta som ett premiummärke inom klädes- och sportprodukter till bergsbestigare, men även inom mode (och då främst vinterkollektion). Tack vare sitt varumärke besitter de ett högt anseende och kan således skapa sig bra och breda marginaler, vilka under en tid då bolaget är uppskattat och allt ”går som på en räls” är till deras fördel, medan vice versa om varumärket skulle nedsolkas. Sedan 2003 har det inte varit en nackdel att betrakta sig som aktieägare…

Likt sina konkurrenter/peers är bolaget mycket beroende av konjunktur i allmänhet, men Asien och den växande medelklassen i synnerhet. Att de bedöms som det ”exklusiva” gör att de har en mer trogen och stabil kundgrupp samt kan det, till viss mån, antas att denna har råd att konsumera även om konjunkturen sjunker lägre än Ulla Anderssons nivå på valfri reform (jmfr. gärna LVMH, som ovasett finanskris eller handelsoro tuffar på).

Fokus på Asien framkommer när den senaste rapporten läses och här framkommer även bolagets agilitet, då de beskriver hur de var snabba att vidtaga åtgärder i och med utbrottet av Corona, numera känt som COVI-19. Självklart kommer Monclers försäljning att minska Q1 och även under Q2, men min tro är att detta virus snart kommer att vara ”under kontroll” och att det då är business as usual.

Ägarsituationen är mycket tillfredsställande, då ordförande, Remo Ruffini äger cirka 22,5 %.

Nedan är en bild från senaste rapporten.

Som det premiummärke det är handlas bolaget till en värdering om cirka P/E 25, vilket ligger något över snittet de senaste 5 (22,8) och 3 (24,7) åren. EV/EBIT ligger på 20,66, vilket skall ställas mot treårssnittet på 18,3 och femårssnittet 16,2. Till detta kan även EV/S ställas, där nuvarande siffra om 6,4 skall ställas mot 5,4 (snittet de senaste fem åren) och 4,7 (snittet de senaste fem åren).

I början av december 2019 framkom ryktan om att det franska företaget Keering ville förvärva Moncler och Financial Times skrev en bra artikel om detta, där Keering inte vare sig bekräftat eller dementerat. Först den 17 februari 2020 kom mer tydlig kommunikation om att Keering har som mål och ambition att fokusera på sin egen kärnverksamhet och att något förvärv inte är något som prioriteras. Är detta en sanning? Endast tiden vet.

Lönsamhet är ”a och o” och här är det en ren och skär sifferpornografi. Lite axplock med data hämtad från Börsdata.

Bruttomarginal

12 månader

3 år

5 år

77,7 %

77,3 %

76,4 %

 

Rörelsemarginal

12 månader

3 år

5 år

30,2 %

29,3 %

29,0 %

 

Vinstmarginal

12 månader

3 år

5 år

22 %

22,1 %

20,9 %

 

Då bolaget från och med räkenskapsåret 2019 redovisar enligt IFRS 16 kan vissa siffror se mindre logiska ut, vilket är viktigt att ta med i beräkningarna. Detta framkommer ibland annat ROIC och ROC

ROIC

12 månader

3 år

5 år

48 %

41,9 %

35,6 %

 

ROC

12 månader

3 år

5 år

54 %

54,4 %

49,3 %

 

Då jag gärna fokuserar på bolag som dels har en attraktiv direktavkastning, dels som är mer snabbväxande men som också har en eftertraktad utdelningshöjning, är det främst det sistnämnda som här har fått mig att bli intresserad. Till en kurs om cirka €35 handlas bolaget med en direktavkastning på cirka 1,6 %, men när utdelningstillväxten studeras framkommer att på tre år har den varit 45 % och beträffande de senaste fem åren är siffran 35,6 %. Den senaste rapporten kommunicerade en höjning om 37 %, från €0,4 till €0,55.

Utdelningsandelen ligger på stabila 38,7 %, vilket är lite högre om snittet de senaste åren och när utdelning/FCF studeras ligger denna på cirka 26, något under snittet de senaste åren.

Likt jag ofta återkommer till gör Börsdata det bättre än jag med att kommunicera mest fakta per bild/ord och således kommer här lite bildbonaza.

Monclers hemsida finns mycket bra, lättanvändig och adekvat information om aktien och man kan bland annat se hur totalavkatning varit sedan 2013. Därtill kan denna jämföras med deras främsta konkurrenter, såsom LVMH, Kering et cetera.

Det finns extremt mycket mer att säga om detta bolag, vars skuldsättning (se bild ovan) näst intill obefintlig och position inom sin nisch relativt bergfast (haha… suck). Emellertid låter jag det stanna här för denna gång och vågar mig på att höra mig för; vad tror du om detta bolag som ett långsiktigt tillväxt, men också utdelningscase? Går jag över ån efter vatten, eller är detta källvatten (igen… suck #brittisk #humor), värt sin klättring (jag ger upp…).

Miljö... det blir varmare - kan detta påverka bolaget och dess produkter? Visst kan de utvecklas och bli mer exponerade mot vår- och sommarprodukter, men har de samma vallgrav där? Därtill - går jag händelserna "för långt" i förväg?

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.